• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Lucifer91
    Steeph skrev 2021-06-20 08:42:08 följande:

Jag hade ingen dipp denna gång men visst var jag gravid. Skulle säga att det är fler som inte har någon dipp än som har tycker för övrigt att din kurva ser fin ut, ge inte upp!

Åh de va lugnande. Kan du inte va snäll o dela en bild på din kurva från ägglossning o till du blev gravid.. är nyfiken :D
  • Steeph
    Lucifer91 skrev 2021-06-20 15:57:42 följande:

Åh de va lugnande. Kan du inte va snäll o dela en bild på din kurva från ägglossning o till du blev gravid.. är nyfiken :D

Tempade inte hela, utan missade några dagar även efter äl (för att jag var säker på att jag inte skulle bli gravid haha).

• Lucifer91
    Steeph skrev 2021-06-20 19:01:52 följande:

Tempade inte hela, utan missade några dagar även efter äl (för att jag var säker på att jag inte skulle bli gravid haha).

Jag förstår inte riktigt alla symboler.. vill du förklara för mig haha.. känner mig så dum (:
  • Steeph
    Lucifer91 skrev 2021-06-20 19:21:34 följande:

Jag förstår inte riktigt alla symboler.. vill du förklara för mig haha.. känner mig så dum (:

Vilka symboler tänker du på?

Jag fick äl på dag 16, så hade positivt ÄL test dag 15-16. Positivt gravtest äl+ 14 (testade inte tidigare).

Symbolerna c står för creamy alltså krämiga flytningar, E står för ewcm vilket är äggviteflytningar.
  • Steeph
    Lucifer91 skrev 2021-06-20 19:21:34 följande:

Jag tog letrozol (FE) dag 3-7. Hade sex dag 14-16 :)

Sen de där färgade symbolerna är bara vilka symtom jag hade när jag väl plussat.
  • Lucifer91
    Steeph skrev 2021-06-20 20:45:45 följande:

Jag tog letrozol (FE) dag 3-7. Hade sex dag 14-16 :)

Sen de där färgade symbolerna är bara vilka symtom jag hade när jag väl plussat.

Ahh då är jag med :D
  • Fridissi

Hej! Här kommer min knasiga kurva. Har försökt skaffa barn i över 2 år med min kille. Inga barn sedan tidigsre. Under de senaste 1,5 åren har jag varit gravid tre gånger, alla missfall mellan v.6-8. Senaste missfallet för rätt exakt 2 månader sedan. Detta är första riktiga cykeln efter missfallet. Vad HÄNDER med min temp egentligen? Blir så förrvirrad. Tror min lutealfas blivit längre efter missfallen, tidigare car den 12 dagar men nu är jag alltså på dag 31 och om ägglossningen skedde dag 17 så är det ju nu 14 dagar sedan. Är inte sjuk eller har tagit vaccin denna cykel. Fått lite spottings, med betoning på lite, inte mer än så. Har alltid haft regelbunden cykel på 28 dagar. Såklart har jag tagit grav.test (3 stycken!). Tidigare har jag plussat mellan dag 28-30. Aldrig fått negativt och sedan plussat tidigare. Vill nån analysera med mig? :)
  • Ellisberg

Hej! Den här tråden verkar inte va så aktiv men hittade ingen tråd som var mer aktuell. Mitt första inlägg här så har inte så bra koll, men gör det ett försök. 

Jag blir helt förvirrad av min tempkurva just nu. Ägglossningen dröjde jättelänge och nu är det väldigt mycket upp och ner. Vad tror ni? 

• evelinagra1
    Ellisberg skrev 2022-02-14 14:14:10 följande:

Hej! Den här tråden verkar inte va så aktiv men hittade ingen tråd som var mer aktuell. Mitt första inlägg här så har inte så bra koll, men gör det ett försök. 

Jag blir helt förvirrad av min tempkurva just nu. Ägglossningen dröjde jättelänge och nu är det väldigt mycket upp och ner. Vad tror ni? 

såg ditt inlägg nu, hur gick det för dig?