• Dilys

Tempkurvor

ViTvåBlirTre skrev 2024-03-15 07:25:06 följande:

Testar igen Glad
    Jag har precis börjat tempa och har lite frågor. 
    Från början räkna appen att jag skulle ha ägglossning den 29/2,där jag markerat på bilden. Denna hoppa sen till 4 och 5/3 för att sen gå tillbaka till 29/2. Dagen för beräknad mens, 13/3, ökade tempen något. Dagen efter sjönk den lite och appen pricka då ut ägglossning den 10/3 istället.
    Vad bygger den det på? Jag har försökt läsa på men fattar inte Skrattande
    Hoppas nån kan förklara Hjärta

Jag har inte tempat så länge men svarar utifrån vad jag läst och upplevt själv.

Jag vet inte vilken app du har, jag har nog aldrig använt just den men oftast gissar apparna på när ägglossningen kommer ske i framtiden utifrån statistik om hur det varit för dig tidigare och din genomsnittliga menscykels längd. När man tar temperatur kommer appen sätta ut när ägglossningen faktiskt var i efterhand när du fått tre temperaturer i följd som är högre än föregående sex temperaturer. Ägglossningen sätts till dagen innan den första av dessa tre högre temperaturer. Ifall man inte får ett tydligt mönster av två olika faser i cykeln (en med låga innan ägglossning och en med höga fram till mens) kan det bero på att man tagit sin temperatur på olika tider, sovit annorlunda/på annan plats än vanligt, druckit alkohol etc. För din kurva ser det ut som man ändå kan se ett mönster, tänk att du drar en rak linje genom temp 35,7 så kan du se att du har en fas där det mesta ligger under den och en påbörjan till en fas där allt ligger över den.

Svar på tråden Tempkurvor