• Elliot1

    Tempkurvor

    Godmorgon! 


    Någon som vet om det är vanligt att tempen sjunker redan 4 dagar innan mens? Jag ska ha mens imorgon, tempen dök på äl+9 och har legat lågt sen dess. Fick en hög temp igår men hade druckit lite vin kvällen innan. Uteslöt den inte för kände mig inte bakis och hade sovit ordentligt osv. Trodde inte det skulle påverka så mycket av 2-3 glas vin men idag var ju som sagt tempen låg igen :( 

    Känns ju inte superlovande om progesteron börjar sjunka redan 9 dagar efter äl, med en lutealfas på 12 dagar? 


  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-05 15:09:43 följande:
    Precis som du säger kan tempen börja sjunka några dagar före , speciellt om man har lite sämre progesteron den cykeln eller generellt 

    Precis.. 

    Misstänker lite att mitt progesteron är för lågt. Tog ett prov denna cykel, exakt 7 dagar efter ägglossning. 


    Funderar på att ta ett även nästa cykel för att jämföra!

  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-05 18:07:32 följande:
    Vad var resultatet då? 

    Det var på 48 nmol/L! 


    Så nej inte superlågt såklart, men jag har fått till
    mig att man bör ligga en bit över 50 iallafall ur ett fertilitetsperspektiv. 

    Tog provet pga att jag haft mycket problem med PMS, något korta menscykler, PMS nästan direkt efter ägglossning osv. Och uppenbarligen då svårigheter med att bli gravid.. :) 

  • Elliot1

    Någon som bra på NC som kan hjälpa mig tolka detta? Ägglossningen var beräknad idag (onsdag). Igår (tisdag) fick jag först en rejäl tempsänkning och på kvällen positivt ägglossningstest. Idag när jag såg att tempen hade stigit så flyttades beräknad ägglossning till imorgon (torsdag)?


    Varför? Är det för att tempen stigit men fortfarande anses för låg? Tyvärr hade jag varit vaken en stund innan jag tempade idag, jag vaknade innan klockan ringde men jag trodde det var mitt i natten så jag försökte somna om och låg därför halvvaken en stund. Sen ringde plötsligt mannens klocka och då tempade jag. Men oavsett om jag utesluter den tempen så flyttar NC ägglossningen till imorgon. 


    Jag vet att den inte är bekräftad och att det bara är att ligga på, men min man är borta över natten så vi kommer inte kunna ha något mer sex förrän tidigast imorgon kväll (hans simmare är lite långsamma så vi vill verkligen maxa liggandet kring ägglossning). 


    Är ny med NC så vet inte riktigt hur den funkar/räknar än. 


  • Elliot1
    Happy80 skrev 2023-01-18 17:28:33 följande:
    För mig har det ibland stått förväntad ägglossning en viss dag, men när appen sedan får mer data (fler dagar) så kan den ändra den och sätta ÄL till ett tidigare datum. Den brukar oavsett inte bekräfta ÄL förren tempen legat över coverline ett par dagar, för dig är det ju bara en dag än så länge och tempen ligger ju precis ovan linjen, 

    Jag är ju extremt otålig så jag kanske inte skulle varit så snabb med att lägga in det. Men tyckte liksom inte att det fanns någon anledning att flytta fram ägglossningen. Blev stressad pga att min man inte är hemma 🙃 


    Tycker det mesta tyder på att ägget släpper/släppt idag. Har varit uppblåst hela dagen och nu på eftermiddag/kväll så har jag rejält med ägglossningssmärtor vilket jag (tror) jag alltid har i samband med att det släpper. Får vänta några dagar och se, eftersom han inte är hemma kan jag ju inte göra något åt saken ändå.. 


    Sen vet jag ju inte om dagens temp är pålitlig heller, eftersom jag legat och vridit mig i sängen en stund. 

    Det här med tempning och tester är nog inte min grej, blir mest frustrerad 😅

  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-18 17:07:08 följande:
    Appen räknar väl 24 -48 h från positivt ÄL test 

    Jo det vet jag men fick inte riktigt ihop kombinationen med tempen och testerna. Känns märkligt att den flyttade den en dag framåt, positivt test kom ju dessutom en dag innan beräknad ägglossning. 


    Jaja, är ju bara vänta och se antar jag, mannen och jag har ju gjort vad vi kan eftersom han inte är hemma och det känns i hela kroppen att ägget släpper/släppt idag 

  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-18 20:29:46 följande:

    Förstår inte riktigt hur du menar 
    Menar du att ditt ägg släppt så snabbt som mindre än 12 h före första positiva ÄL testet ? 


    det brukar ta lite mer tid än så 

    tempen brukar gå ner precis före ÄL och sen öka
    för att appen ska kunna bekräfta ÄL ska tempen vara högre än dina senaste tempningar strax före ÄL i minst tre dagar 


    Nej det menar jag inte utan jag tyckte det var konstigt att appen flyttade fram ägglossningen när jag fått både en rejäl tempsänkning på tisdagen (dvs dagen före beräknad ägglossning) samt ett positivt test ganska sent på kvällen samma dag (tisdagen). Jag tog inget test på dagen då jag inte var hemma så jag har ju ingen aning om hur länge det varit positivt. Förstod inte varför ägglossningen helt plötsligt flyttades en dag framåt bara. 


    Men det spelar ingen roll, jag var otålig när jag skrev inlägget samt att jag inte riktigt kan NC ännu.


     

  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-19 04:39:19 följande:
    Mm appar är appar och de går bara på algoritmer hehe 
    Har du dessutom inte använt NC länge så kan lnte appen dina vanor , temp osv
    håller tummarna för dig 

    Tack :) 

    Såklart verkar det som att jag inte hade ägglossning igår ändå, jag tog ett test igår eftermiddag som jag är osäker på om det var positivt eller negativt. Brukar typ aldrig ens lyckas fånga peak (använder inte tester varje månad) och nu plötsligt har jag lyckats två dagar i rad tydligen. La in det som negativt först eftersom jag var osäker och så hade jag rejäla smärtor igår var svullen på kvällen så jag var bombsäker på att tempen skulle gått upp imorse. Men icke, den var fortfarande låg idag. Högre än tidigare ja, men under coverline. Ändrar jag i appen så testet igår var positivt så säger den ägglossning idag, vilket nu känns rimligt men tråkigt. 


    Brukar sällan ha ägglossning senare än dag 14, men givetvis ska det bli så bara för att min man är borta..

  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-19 19:25:55 följande:
    Lägg en bild på ÄL testet så kan jag se om jag kan tolka om det är positivt eller negativt 

    Jag tog ett till igår, som jag också tolkar som positivt. Men då började jag också tveka på om det första verkligen var helt positivt, det är på gränsen. Då har jag alltså fått positivt test två dagar i rad och de månader som jag tidigare kört med ÄL-tester (gör det inte varje månad) så har jag aldrig lyckats fånga peaken typ. 


    Men ja som sagt nu fick jag positivt igår också så har inte riktigt koll på när jag faktiskt har/hade ägglossning. Brukar vara mycket mer säker? 

    I förrgår: 


    Igår: 

  • Elliot1
    Cashili33 skrev 2023-01-20 04:05:48 följande:
    Ser ut som det övertata definitivt är positivt 

    det är sjukt svårt med såna stickor , de är inte helt tillförlitliga 

    Jag tyckte tvärtom, att det understa var mer positivt 🙈 

    Men ja det är sjukt svårt och jag ska nog inte testa nästa cykel, kanske inte tempa för den delen heller. 


    Tycker fortfarande jag inte fått någon temphöjning. Eller det beror ju på, jämför man med min lägsta temp så har den ju höjts typ 0,4 grader men tycker fortfarande den ligger så lågt. Tog ett progesteronprov förra cykeln, det var ändå helt okej nivå på det, 48nmol/L. 

  • Elliot1
    Symetrical skrev 2023-01-20 09:13:02 följande:
    Sorry för kapning, men jag tycker också att det nedersta var positivt, medan det övre var något svagare. Har du tagit något ältest idag? Jag skulle tippa på att du hade äl igårkväll och att det är därför tempen inte hunnit öka mer till idag. Förhoppningsvis skjuter den mer i höjden imorgon ☺️

    Bara tacksam för mer inputs eftersom jag själv inte har så bra koll :) 

    Tack, jag håller med. Först tolkade jag det första som
    positvt men i jämförelse med test nummer 2 så kändes lite lite osäkert. Både testerna ligger dock som positiva i NC-appen. 


    Jag trodde att tempen typ sköt direkt i höjden efter ägglossning men den kanske kan stegra lite successivt också alltså? :) 

  • Elliot1
    Symetrical skrev 2023-01-20 11:38:30 följande:
    Det kan den absolut göra! Vissa månader skjuter min i höjden medan den andra månader kryper upp 😊
    Okej, tack för svar!! Kul att se hur det ser ut imorgon då 😊
  • Elliot1

    Godmorgon! 


    Det här med att räkna om tempen för att man vaknar tidigare eller senare, är det pålitligt eller vad man ska säga? Jag har två nätter i rad nu vaknat vid 04:20 och tempat, vanligtvis tempar jag ca 06-07. På helgerna brukar jag oftast skippa pga att jag vaknar runt 08. 


    Nu har jag som sagt vaknat 04:20 och valt att tempa då, men då har jag också varit vaken några minuter (ej öppnat ögonen, typ vridit mig lite) innan jag kommer på att ta tempen. 


    Jag är på ÄL+12 eller ÄL+13 idag.. Här är två bilder, den översta är på min kurva innan omräkning och den nedersta är efter omräkning. Det är rätt stor skillnad?? 


    Jag är rätt ny med tempning men förra cykeln sjönk min temp till (och höll sig där) coverline redan fyra dagar innan mensen kom. 


    Innan omräkning: 


    Efter omräkning: 

  • Elliot1
    Symetrical skrev 2023-01-31 12:19:13 följande:
    För mig skiljer tempen väldigt mycket beroende på när jag vaknar, så skulle absolut räkna om, ifall jag vore du! Även på helgen kan du ju ta tempen och räkna om, fast åt andra hållet då 😊
    Tycker verkligen att din graf är 👌🏼 Du får hålla oss uppdaterade kommande dagar! 😀

    Hm okej.. Men hur kan en kalkylator veta vad jag har för kroppstemperatur om jag vaknar tidigt liksom? Förlåt om jag är skeptisk 🙈🙈 


    Vore nästan kul att räkna om alla temperaturer i hela cykeln för att se hur den förändras. Har använt omräknaren som jag såg att någon la upp här i tråden.. 😊 

    Ja alltså jag vet inte riktigt, jag förväntade mig verkligen en låg temp imorse. Är pyyyyyyytttttttelite snorig och vet inte hur det kan påverka. Jag hade ägglossning CD14 eller CD15 och har 12 dagars lutealfas. I helgen började jag känna igen lite tecken från tidigare gånger jag varit gravid men igår hade jag mycket mensvärk.. Vet såklart att man kan ha det även vid graviditet men jag tror jag försöker förneka allt nu för att skydda mig själv. Vill inte bli besviken en månad till liksom.. Har verkligen varit 100% inställd på mens denna månad. Så intalar mig själv att den kommer. På torsdag ska vi på konsultation för IVF 🙈 

  • Elliot1
    Symetrical skrev 2023-01-31 14:18:41 följande:
    Ja, du. Bra fråga! Det är bara så de allra flesta kroppar fungerar rent fysiologiskt. Kan hända att jag vaknar vid 3 och tar tempen för att sen somna om till 5-6 och ta den igen och då är den i princip alltid 0,2-0,3 grader högre, så för mig stämmer det nästan på pricken!

    Förstår känslan av att vilja skydda sig själv, är precis likadan själv! Om inte tempen dippar till imorgon kanske det är läge för ett test..? ☺️

    Jag googlade lite på det och det verkar ju finnas flera såna omräknare och källorna verkar säkra så det är ju såklart det borde gå att lita på.. Jag tyckte bara det var konstigt först 🙈 

    Mjo det är ju så.. Så många månader man inbillat sig att man är gravid. Så just denna månad har jag verkligen tänkt att jag inte ska få såna inbillningar. Har försökt se fram emot samtalet på torsdag osv, försökt peppa mig med det.. 😅 


    Ska köpa test på vägen hem från jobbet, får se om jag testar ikväll eller imorgon bitti. Kommer kanske inte kunna låta bli, är ju ändå på BIM eller BIM-1 så det borde ju synas om det är något tycker jag. 

  • Elliot1
    Symetrical skrev 2023-01-31 18:30:21 följande:
    Det tror jag absolut att det kan göra. På äl +12 är det ju ändå ganska många som får positivt. Och om inte kanske det bara är för tidigt ☺️

    Jag tror fan att jag precis plussade.. 

    Är lite i chock, eller jag vet inte. Är typ livrädd? Inbillar mig att strecket är svagt (borde hållit mig till imorgon bitti), att jag har mensvärk och kommer börja blöda imorgon. Efter MA i somras så visste jag att jag skulle vara ett känslomässigt vrak när denna dag kom. 


    Ska ta ett nytt test i övermorgon och hoppas på starkare streck och om det är starkare då blir det ett digitalt ❤️ 


    Som vanligt blir ju bilderna kassa när man laddar upp här, strecket är inte så starkt men det är ändå starkare än vad det ser ut på bilden. Och strecket är blått. 


  • Elliot1
    Amaaanda00 skrev 2023-01-31 21:21:04 följande:

    Strecket är superstarkt! Du är gravid! ❤️


    Tack för pepp 😊 Jag vill verkligen vara glad. Och det är jag, såklart! Men det är en lång historia bakom det här plusset så jag visste som sagt att jag skulle vara ett känslomässigt vrak när det väl kom. Men får bara hoppas det lilla livet vill stanna helt enkelt 🥰 

    Nu kommer jag nog sluta tempa, jag tycker mest det är jobbigt egentligen. Tog tempen imorse och den var fortsatt hög och nu är jag ju på BIM eller BIM+1. 

    Eftersom den sjönk flera dagar innan mens förra cykeln så känns det bra att den fortfarande är hög och jag tycker det känns lite läskigt att fortsätta tempa, hade ju fått panik om den helt plötsligt sjönk nu. Så den får läggas undan ett tag 🙃 
  • Elliot1
    Symetrical skrev 2023-02-01 06:46:48 följande:
    Se där ja! Ett svagt, men ändå tydligt plus! Stort grattis 🥳
    Förstår din oro och försiktighet, så tycker att det låter som en bra plan att sluta tempa och ta nytt test imorgon bitti 🌼

    Tack ❤️ 


    Vi får se hur detta slutar. Det kommer ju vara många veckor av ständig oro, men ska försöka glädjas också. Som sagt så har det inte varit en lätt resa och på torsdag var det dags för IVF-konsultation 🤷🏻?♀️

  • Elliot1
    Symetrical skrev 2023-02-01 12:44:49 följande:
    Lite typiskt ändå, eller hur!? Att det tar sig precis då 😂 Men grattis igen och hoppas verkligen att det går hela vägen ❤️
    Verkligen! Man har ju hört alla de historierna men tänkte att det kommer inte hända mig såklart?. 

    Tack så mycket ❤️
Svar på tråden Tempkurvor