• Nini

Tempkurvor

Hej, jag har aldrig tempat tidigare men vill testa och se hur det går. Jag vet att man måste tempat några cykler för att kunna jämföra men är nyfiken på vad ni räknar som hög temp. Jag har tempat sedan den 3 januari och är på cykeldag 30 så mensen borde komma vilken dag som helst, har cykel på allt mellan 26 till 34 dagar.

3 januari 36.6

4 januari 36.8

5 januari 36.4 ( sov ej 3 h och hade kallt så den avviker nog därför)

6 januari 36.5

7 januari 36.5

Det här borde alltså vara min höga temp precis innan mens men jag tycker den är så låg..

Eftersom mensen borde starta vilken dag som helst borde jag då alltså vänta mig att den sjunker när som helst? Hur långt innan sjunker eran temp?

• Nini
    Stickling skrev 2021-01-07 16:56:09 följande:

Det där med temp verkar vara ganska individuellt, baserat på kurvorna som folk har lagt in här. För mig är tempen före ägglossning i snitt 36,16 +/- 0,11 grader. Efter ägglossning är den i snitt 36,45 +/- 0,15. Så för mig ser inte din temp låg ut, men det handlar mer om att du måste tempa ett tag och se mönster. Det kan underlätta att ha en termometer med två decimaler också :)

Tack för svar

Hur lång tid innan du får mens sjunker tempen?
  • Nini

Ni som har bra koll, efter ägglossning ska ju tempen höjas typ 0.2-0.5 eller vad det var. Innan ägglossning sjunker ju temperaturen. Höjningen måste ju vara så att den överstiger basaltempen man har efter mens och inte tempen som sjunkit va? Min temp verkar ligga ungefär 36.3 efter mens, jag fick en dipp till 36.1 den 14 och 15 januari sen höjdes den till 36.4 och 36.5 ( de två var dock på helgen där vi drack lite vin så den tempen kan vara högre än den ska), sen sjönk tempen till 36.2 i två dagar och nu är den 36.4. Jag har även koll på flytningar och har haft ägglossningsflytningar den här veckan. För att jag ska räkna det som en höjning så måste väl tempen upp över 36.3 och inte en höjning över 36.1?

• Nini

Enligt nc hade jag ägglossning den 22 januari då jag fick en rejäl temphöjning dagen efter, enligt Flo hade jag ägglossning den 19 januari, jag vet inte vad det är som gör att de räknar så olika. Den 20 januari hade jag sista dagen med ägglossningsflytning (har koll på flytningar och tappen sen 6 år) samt en liten blödning vilket borde visa på ägglossning den dagen.

Kan temphöjningen komma några dagar senare, det var den 23 januari temphöjningen kom?

Blödning har jag för mig kommer när blåsan spricker och ägget lossnar, dvs samma dag som ägglossning (det här var färskt blod).

• Nini

Var länge sedan jag var inne här nu, äl+7 så sjunker den under linjen.. det har den aldrig gjort när jag tempat tidigare...

Vad har ni för erfarenheter?

• Nini

Jag har tempat några månader nu och efter ägglossning som svajar temperaturen en del, den här månaden ligger temperaturen väldigt jämt och varierar just ingenting.

Någon som varit med om det?
Svar på tråden Tempkurvor