• Pandyy

Tempkurvor

Jag behöver verkligen hjälp att tolka mina tempningar, och min cykel...

Jag är inne på min andra cykel utan hormonellt preventivmedel, och förstår att kroppen kanske letar efter balans. Första månaden ser jättefin ut i sina kurvor, medan denna cykel är betydligt mer oklar. Hur ska jag tolka detta? Jag ser en dipp innan mina mest fertila dagar, men samtidigt hoppar temperaturen och är lägre än förra cykeln efter ÄL. Och hur utdragen kan bekräftelsen av ägglossning vara? Är så förvirrad. Vi är på vårt första försök i bebisverkstaden och jag behöver hjälp att förstå vad som sker ????
  • Pandyy

Jag måste också få lägga till i #57 att alla rfsu lh-test jag tagit har varit negativa, nära men inte 100%. Det kan ni se i bilden. Sen har jag också använt rfsu gravtest och får hela tiden spöksteck. Ser strecket i vissa ljus men när det torkat syns ingenting. Bifogar bild. Är detta vanligt med deras test, att de missvisar?

• Pandyy
    Intenuintesåhär skrev 2020-07-08 14:29:57 följande:

Ni som använder NC - vad tycker ni? Har precis beställt hem termometer och prenumeration. 

Hur funkar det där med tempen egentligen? Tar man den morgon eller kväll? Och känner "appen" av ägglossning vid rätt tid? Har läst någonstans att temperaturen går upp efter ägglossning, då måste väl NCs termometer känna av ägglossningen för sent?

Jag har använt NC i två hela cykler nu. Det jag märkt är att man måste ge appen minst 3 månader för att den ska hinna lära känna din kropp. Ägglossningen kanske inte visas på exakt rätt datum de första cyklerna men den kommer hitta rätt tillslut. Du kan ta hjälp av ägglossningsstickor för att hjälpa den att lokalisera. Vill du pricka in ägglossning med målet att bli gravid hade jag satsat på att mysa varannan / var tredje dag från mens till mens för att vara säker på att inte missa. Läs bruksanvisningen, där står supertydligt hur man ska göra. Annars på deras hemsida. :)
  • Pandyy

Jag blir gråhårig. Appen har uppenbarligen inte lärt känna mig än eftersom jag bara är inne på cykel nr 2. Jag har alltså utifrån första cykeln trott att jag haft ägglossning på g sedan omkring cykeldag 18 ungefär men appen har skjutit fram den hela tiden, samma sak med mensen. Försökte använda LH test men det blev aldrig positivt så jag struntade i det. Ni som använt NC längre tid, hur hade ni tolkat detta? Längsta cykeln jag haft och fortfarande ingen mens i sikte.

• Pandyy

Väntar ivrigt på svar!! Känns som att alla stack när jag gav mig in i denna tråd :) :( nr 153

• Pandyy
    H0nd3ndär skrev 2020-07-17 20:13:59 följande:

Det var nog snarare så att nyhetens behag snarare än att att alla stack som la sig.

Jag skulle nog tolkat som NC. Troligen har kroppen försökt lossa tidigare men inte lyckats. Är inte helt ovanligt. Det kan också förklara varför du inte fick posivt tidigare på äl-testerna även om man kan få positivt flera gånger under en cykel men då bara lossar sista (om tempen stiger, annars inte alls).

Frågan är väl snarare varför du får så kort lutealfas? Jag har med kort. För min del lär det bero på att jag ammar.

Äntligen, tack för svar! :) Jag upptäckte förra cykeln att jag hade relativt kort lutealfas (mensen kom 5 dagar tidigare än vad appen då hade beräknat) men å andra sidan så var det första cykeln efter ett 12 år långt användande av hormonella preventivmedel så det kan ju svaja i början. Förmodligen även denna cykel med tanke på att det blev så utdraget i jämförelse. Målet är att bli gravid, så jag tycker det är så spännande att följa tempen och spekulera!
  • Pandyy

Jag är inne på tredje månaden med tempning hos NC och det är så ibtressant och spännande må jag säga! Appen har lokaliserat och bekräftat ägglossning utifrån det positiva LH test jag reglar. Appen har sedan dess satt ut att jag ska ta gravtest på BIM+2. Vet att tid är det enda som behövs för att bestämma resultatet men det går inte att låta bli att vara nyfiken! :) Vill någon sig på att utifrån kurvan se om det ser lovande ut? :) Detta är vårt andra riktiga försök sedan jag slutade med p-ring i maj och hoppas på plus nu när vi prickat allt!

• Pandyy
    anki89 skrev 2020-08-20 07:20:26 följande:

Kan knappt tro att det är sant, men plussade svagt nu i morse på bim - 4, CB tidiga tester ????

Grattis! :) hur många dagar efter ÄL testade du på? :)
  • Pandyy

Det är så spännande att följa era kurvor! Håller mina tummar att allt går vägen för er.

Jag har gett mig in här i tråden förut och efter en kemisk förra cykeln så hoppar jag in igen. Ända sedan dess så har kroppen betett sig annorlunda efter mens mot tidigare cykler. Framförallt är dagligt illamående ett nytt och återkommande inslag. Tempen steg över min mitt-linje idag och det är heller inte sig likt. Är det någon som gått igenom kemisk tidigare och kan berätta om kroppen betedde sig annorlunda då också? Eller någon annan som har en tanke kring varför allt känns annorlunda för mig nu? Kanske är vanligt med sådana variationer, men vill gärna höra era erfarenheter och åsikter.

• Pandyy
    Cattisl skrev 2020-09-06 13:45:32 följande:

har du haft ny äl sen förra cykeln ?

Inte ännu, men enligt appen är den beräknad om ca 1 vecka. Det som gör mig mer förundrad är den höga tempen.
Svar på tråden Tempkurvor