• Teres85

Tempkurvor

Första ägglossningen på 12 mån sen jag slutade med p-piller för att försöka med barn nr 2. Första är 3 år nu. Hade ingen mens på 6 mån och senaste månaderna har den varit helt oregelbunden. Var på gyn och allt såg bra ut, misstänkte att kroppen var för stressad. Har ni gått upp 5kg, dragit ner rejält på kaffe, äter regelbundet och mycket, minskat ner på träning ffa löpning och bytt det till yoga och styrketräning och även börjat med munkpeppar. Dock jobbar min man borta så han hann precis hem till den misstänkta äl, vore nästan ett mirakel om det lyckades.

Det var enklare med första barnet, tog sig på första försöket efter p-piller.

• Teres85
    Teres85 skrev 2020-07-12 14:20:26 följande:

Första ägglossningen på 12 mån sen jag slutade med p-piller för att försöka med barn nr 2. Första är 3 år nu. Hade ingen mens på 6 mån och senaste månaderna har den varit helt oregelbunden. Var på gyn och allt såg bra ut, misstänkte att kroppen var för stressad. Har ni gått upp 5kg, dragit ner rejält på kaffe, äter regelbundet och mycket, minskat ner på träning ffa löpning och bytt det till yoga och styrketräning och även börjat med munkpeppar. Dock jobbar min man borta så han hann precis hem till den misstänkta äl, vore nästan ett mirakel om det lyckades.

Det var enklare med första barnet, tog sig på första försöket efter p-piller.

• Teres85

Har tempat lite olika tider på morgonen pga semester men nu äntligen positivt ägglossningstest. Som tur är har vi semester veckan ut så kan nog tajma in med mer mys och sen är det bara att hoppas. Ca 14 mån sen jag slutade med p-piller, 2:a månaden med positivt lh sticka. Försök till andra barnet, första är förr våren 2017.
  • Teres85

BIM -6 idag. Lite ovanligt jämn kurva nu efter ÄL. Lite molvärk och lätt ömma bröst men är inte övertygad om det tagit sig. Nu ska jag jobba natt resten av veckan så det blir ingen tempning förrän sön morgon så det är bara att vänta och se om mensen kommer annars testar jag nog på mån eller tis (BIM).
  • Teres85

Nya tag denna månaden för andra barnet, provade rosenrot fram tills igår. LH-testet positivt dag 19 mot dag 20 förra månaden. Mannen är hemma tills imorgon så vi kan nog få till det två dagar till och sen är det bara att hoppas. Förra månaden kom mensen 10dagar efter positivt test så för kort lutealfas. Har polycystiska ovarier efter flera år med p-piller som nog försvårar.
  • Teres85

Denna seeega väntan efter äl, känner inga symtom alls, förra månaden inbillade jag mig massa symtom som sen bara blev pms och mens... Nervöst att ta tempen varje morgon men än så länge stiger den ju. Enda gången jag varit gravid för 4 år sen plussade jag på äl+13 så oavsett vad som händer tänker jag vänta tills dess att testa
  • Teres85

Idag kom mensen, nu tredje cykeln med ägglossning efter dag 20 och kort lutealfas, ska ringa fertilitetskliniken på mån och beställa tid och höra om jag få prova Letrozol eller nåt annat, 15 mån nu utan någon vettig ägglossning efter p-piller.
  • Teres85
    Cattisl skrev 2020-09-11 19:09:43 följande:

Ser nästan ut som om du hade ÄL den 19 e

Ja eftersom jag hade positivt LH-test och även ägglossningssmärta senare den dagen så tror jag också det men eftersom jag inte fick tempstegring direkt så fattade inte NC det, tycker att den alltid sätter ut äl minst en dag för sent. Men kan det vara att ägglossningen inte stimulerar tillräckligt mycket progesteron så att tempstegringen är seg och lutealfasen kort? Hade digital lh-test denna månad så är säker på det iallafall.

Provar dubbel dos rosenrot för att se om det blir skillnad. Har redan slutat med kaffe, gått upp i vikt, dragit ner på intensiv träning sedan i våras så börjar kännas hopplöst.
  • Teres85
    Cattisl skrev 2020-09-12 05:05:33 följande:

Vad jobbigt för dig. Ja din lutealfas är väldigt kort oavsett om äl var 19e eller 21, så även om du skulle bli gravid kanske ägget inte hinner fästa.

Hoppas du kan få hjälp !

Tack, ja det blir intressant att höra vad man kan göra åt det
  • Teres85
    Pandyy skrev 2020-09-12 08:03:59 följande:

Det jag kan konstatera är att mina kurvor ser väldigt olika ut och har varit otroligt olika långa (variation på +-14 dagar!) men jag kan bara skylla det på att jag haft hormonella preventivmedel i 12 år innan jag började med tempmetoden och kroppen är lite vilsen då. Är inne på cykel nr 4 idag och denna follikelfas har jag haft mycket lägre temperatur under en längre tid än jag haft innan.

Första gången jag slutade med p-piller tog det sig direkt och denna gången tog det 6 mån innan jag fick mens sen ytterligare 6 mån med jättelånga cykler >40 dagar och nu 3 mån med normallång cykel men då sen ÄL. Så det kan nog vara dina p-piller.
  • Teres85

Blev inget denna månad heller, lite tidigare äl men superkort lutealfas. Tog rosenrot 2 tabletter plus multivitaminer etc. Nu väntar jag på att höra från fertilitetskliniken och få prova letrozol. Snart 1,5 år sedan p-pillerstopp för försök till andra barnet.
  • Teres85

Åh stort grattis! Intressant med pulsen också!

Entusiastisk skrev 2020-10-11 19:15:22 följande:

Såklart månaden det tog sig slutade jag tempa efter bekräftad äl men tempade dagen efter plus och en dag till...

En annan grej däremot som jag istället la in i min kurva varje dag var vilopulsen(aktivitetsarmband) som under tiden stärkte min magkänsla om att jag var gravid och även tappen som för första gången var helt oförändrad under hela lutealfasen medan den alla föregående månader levt sitt eget liv..

Bifogar min kurva(gul=vilopuls).

Håller tummarna att ni alla snart får plussa <3

• Teres85

Nu så! 11:e riktiga försöket andra barnet, idag fick jag positivt lh-test redan dag 16 tidigaste på hela perioden, hoppas att lutealfasen blir tillräckligt lång för att det ska funka har i snitt 8 dagar.

Denna månaden har jag provat nya kosttillskott, 2 tabletter rosenrot, conceive plus fertility support + ovulation support, omega 3 och 40000 enheter d-vitamin idag. Har även dragit ner ytterligare på konditionsträning och ökat på styrketräningen till 2-3 d/v.

Dessutom är sambon hemma hela veckan :)
  • Teres85
    Mikkans skrev 2020-10-14 20:16:57 följande:

Hur lång tid tar det för er temp att stiga efter äl? Min tar typ 2-3dagar... bifogar bild. Ägglossning är den orange markeringen. Ff har satt ut fel pga seg temphöjning..

Min tempstegring har också varit seg och sen ultrakort lutealfas efter mina p-piller. Idag fick jag på försök typ 11 äntligen snabb tempökning så hoppas att det betyder en förbättrad ägglossning äntligen. Har konstaterat polycystiska ovarier i våras pga p-Piller .
  • Teres85

Lite hoppfull blir jag allt, iallafall lite längre och högre temp under lutealfas även om mensen kommer imorgon. Inga symtom på graviditet håller men det kanske är lite tidigt äl+7-8 typ.
  • Teres85

Så typiskt, jag fick covid-19 samtidigt som ägglossningen så dels ville vi inte umgås för nära jag var bekräftat smittad så vi missade den mest fertila dagen och nu vågar jag inte lita på min temp på dag 4 av covid så ägglossningen hann inte bli bekräftad enl nc. Återstår att se om mensen kommer eller om ödet ger en graviditet samtidigt som antikroppar... Provar progesteron-kräm from idag iallafall för brösten var ömma imorse så tänker att äl blivit av.

Positivt äl-test på dag 20.

Svar på tråden Tempkurvor