Cillisen skrev 2020-06-30 22:33:55 följande:
Hej. Min son är 8 veckor idag. Vi hade en tuff start på.neonatal med sondmat men jag kämpade på och fick igång produktionen, mycket dessutom. Har tidigare ammat habs 3 äldre bröder. Tyvärr har han gått upp dåligt så jag har gett tillägg på philips avent flaska efter jag ammat. Han har nu börjat vägra ta bröstet. Jag har försökt med amningsnapp och nu tillmatningsset men han är bara nöjd så länge jag trycker in mat i munnen på honom. Antar att han blivit bekväm och orkar inte säga fram själv. Ibland lurar jag honom när han skriker vilket han gör så fort jag lägger honom vid bröstet och stoppad in nappen. När han lugnat sig tar jag ut nappen och sätter in bröstet. Då ammar han en stund och sen skriker han igen. Samma procedur igen... jag blir så sjukt stressad. När vi var på bvc igår hade han bara ökat 140 gr på 2 veckor vilket var lite...
Jag känner mig så sjukt stressad över detta. Jag vill så gärna amma men hur får man ett barn som vägrar bröstet att ta det?
Hej! Jag känner igen mig i din situation. Jag har delammat fyra barn periodvis och det är så svårt för det blir ofta som du beskriver, att de föredrar flaskan framför bröstet. Med min äldsta testade vi tillmatningsset men det funkade sådär och vi fick ge upp amningen tillslut för hon var för arg vid bröstet helt enkelt. Med andra barnet lärde jag mig att han gick att amma vissa stunder. Det var lättast när han sov, om jag lade mig intill honom och gav honom bröstet. Då åt han ofta utan att bli arg. Det funkade också att sitta med honom på en pilatesboll och guppa upp och ner samtidigt som jag ammade. När vi började med gröt runt fem månader så fasade vi ut flaskan och så ammade jag bara utöver den fasta maten. Sen ammade jag honom i två år så det blev väldigt bra tillslut.
Ett tips jag kan komma på är sluta med flaskan helt, och köpa ännu en Medela-pryl :) Det finns en typ av tillmatningkopp som heter Medela soft cup matningssked. Den rymmer 80 ml och man kan inte spilla på samma vis som ur en vanlig tillmatningskopp. Bebisen dricker/lapar i sig mjölken ur matningsskeden och då kan man slippa flaskpreferensen. Det går snabbt och smidigt att få i bebisen ersättning om man behöver ge extra utöver amningen, men det blir inte att bebisen får sugbehovet tillfredställt på samma vis som den får av flaskan så chansen att han tar bröstet ökar.
Min yngste son gick också upp dåligt i vikt. Han ökade som sämst 30 g per vecka när han var 3 månader gammal. Då helammande jag honom, han delammades bara de första veckorna pga gulsot. När han gick upp dåligt så läste jag på mycket och läste att det ju alltid finns en anledning till att bebisarna går upp dåligt i vikt. Hur ammar du? Något man säger är att släppa allt och bara amma bebisen konstant i några dagar. Jag gjorde det när det gick som sämst med viktuppgången, och då hade han plötsligt ökat 90 g från fredag till måndag :) Men det är klart att det är svårt att amma en bebis konstant när han vägrar bröstet. Har du testat hud mot hud? Om ni ger napp så är det bra att sluta med den ett tag för att öka viljan att suga på bröstet. Du kan också testa att handmjölka/pumpa igång utdrivningsreflexen så att din son slipper ligga och vänta på att mjölken ska rinna till. Det kan öka chanserna att han vill amma.
Sista tipset är att kolla tungbandet om ni inte gjort det redan? Ett kort tungband gör det svårt att amma effektivt. Tecken på kort tungband kan vara att det klickar när han ammar, att tungan aldrig sträcks utanför tandraden, att tungan blir skålformad när bebisen skriker och att tungspetsen är delad/hjärtformad.
Lycka till, hoppas att det löser sig för er!