Kan man bryta tystnadsplikt genom att någon utomstående förstår noggorlunda om ärendet?
Man kan ju säga att tystnadsplikten bryts när man berättar för någon annan vad man fått reda på i sin tjänst, om det man berättar omfattas av sekretess. Ofta är ju sekretessen till för att skydda enskilda personer. Jag tänker att det dessutom måste gå att identifiera en viss person för att tystnadsplikten ska ha brutits. Om man exempelvis arbetar med på ett sjukhus och berättar för någon att man har behandlat en patient som brutit benet är ju inte det sekretess, däremot kan man inte nämna namn eller andra uppgifter som leder till att patienten kan identifieras. Det kan ju också finnas sekretessbrytande regler som gör att det är OK att berätta, men det verkar inte tillämpligt i det du beskriver.
Det är svårt att ge ett svar när du inte skriver inom vilken verksamhet det rör, så rätta mig gärna om jag har fel, men eftersom jag tolkar din fråga som att du är klient på ett ställe och att du varit med någon som företrätt dig mot tredje man av något slag, är det så att den andra personen är god man eller förvaltare åt dig? I sådana fall är det viktigt att skilja på en arbetstagare och någon som har ett frivilligt uppdrag. Gode män och förvaltare är nämligen inte anställda och lyder inte under offentlighet och sekretesslagens regler. Således kan de helt lagligt prata med andra om dig, även om det är olämpligt. Samma sak gäller förordnade vårdnadshavare och familjehem såvida de inte är kontrakterade. En moralisk tystnadsplikt finns ju alltid och man kan i så fall anmäla dem till den myndighet som utsett dem (överförmyndaren för gode män/förvaltare/särskilt förordnad vårdnadshavare och socialnämnden för familjehem), som då kan frånta dem deras uppdrag. Däremot omfattas kontaktpersoner/familjer av tystnadsplikt.