Hur maximera föräldraledighet bäst?
Till att börja med. Noll dagar tills barnet fyller ett år.
Studier på 50% på distans från mellan 1-1,5 år. Om barnet föds i början av året,Uppfattar det dock som att erat barn kommer snart?, Kan man utnyttja sommaruppehållet.
(Som exempel vårat barn, född i februari. Studera hela vårterminen ocj även höstterminen, då är sgi skyddad över sommaren utan att man studerar).
När barnet fyller 1,5 måste man enligt lagen ta föräldrapenning för att ha rätt att vara ledig. Däremot kan arbetsgivaren ha generösare regler. Kolla detta.
Jag har förmånen att fått beviljat tjänstledigt för studier på heltid från att barnet är 1,5, trots att jag bara studerat halvtid. På så sätt kan jag vara hemma med barnet till tvp år utan att ha tagit en enda föräldrapenningdag och skyddat sgi. Och vi kommer kunna vara hemma utan att ha sabbat sgi fram tills att barnet är drygt 3,5
Har man arbetat sex månaders heltid har man ett så kallar efterskydd. Det kan ni utnyttja om pappan väljer att vara hemma innan barnet är 1,5. Alternativt om hans arbetsgivare har regler som gör att han har rätt att vara ledig efter det utan att ta föräldrapenning.
Har han arbetat 6 månader heltid har han ett efterskydd på 3 månader och kan alltså vara hemma tre månader utan föräldrapenning utan att hans sgi påverkas