Vet inte om jag är kär i killen, tillräckligt bra anledning för en abort?
Hej!
Jag kommer med respekt och förståelse för dig och hoppas att detta svar blir till nytta för dig.
Du befinner dig i en väldigt tuff situation, känner kanske många olika känslor och bär på många frågor. Min åsikt i detta är att du ska behålla barnet. Du frågar även vad jag skulle ha gjort, och mitt svar är att jag skulle behålla barnet.
Eftersom du nämner ekonomin som ett skäl till att göra abort så vill jag informera om att det finns hjälp att få. Man erbjuds ekonomisk hjälp och det finns flera olika organisationer som erbjuder både ekonomisk och materiell hjälp (t.ex blöjor och annat nödvändigt).
Om det är så att du funderar på att adoptera bort barnet så finns det hjälp att få i adoptionsprocessen också. Det finns möjlighet att låta barnet tas hand om av en fosterfamilj eller adopteras av en annan familj.
Vad jag förstår av vad du skrev (ursäkta mig om jag förstått fel) så har du inte en så stabil relation med din man och oroar dig över om du kommer bli lämnad ensam med barnen. Detta är en svår tanke. Jag rekommenderar att du och din partner tillsammans går på parterapi, detta kanske kan hjälpa er relation.
Jag förstår att du är orolig över framtiden. Det är inte alltid enkelt att ta hand om och uppfostra ett barn, och tanken på att behöva göra detta ensam är inte en lätt tanke. Men detta barn som du bär på är en välsignelse. Jag kan berätta lite kortfattat om det barn som växer inom dig just nu:
I vecka 10 så är barnet circa 3-4 cm lång, hans/hennes hjärtat slår och har i princip utvecklats färdigt, de flesta organen finns på plats men behöver fortsätta växa och utväcklas. Ögonen och näsan syns, vrister och handleder har bildats och det går att skönja fingrar och tår. När du är gravid i vecka 10 kan barnets armar (som redan har armbågar) böjas. Mängden fostervatten ökar även och barnet rör sig och tränar sina armar och ben.
Jag hoppas verkligen att denna text blir till nytta för dig, för mitt syfte med att skriva detta var att hjälpa till och ge rådgivning. Om du har frågor, funderingar eller bara vill prata så kan du gärna kontakta mig.