Inlägg från: Anonym (Nipt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nipt)

Några insatta i Nipt?

Fler här som funderar på Nipt eller som nyligen gjort det?

Har ni fått välja mellan olika nivåer av testet till olika priser? Som tex här: vasamamma.se/nipt-test/

Hur har ni tänkt?

När jag gjorde för flera år sen så fanns bara en nivå, så lite mer att ta ställning till nu..

• Svar på tråden Några insatta i Nipt?
  • Anonym (Nipt)

Varför undrar du det?

Anonym (anonym) skrev 2020-06-29 15:05:26 följande:

Varför så rädd för fuktionsvariationer/Downs syndrom?

Varför undrar du det?
  • Anonym (Nipt)
    Anonym (Xx) skrev 2020-06-29 18:32:43 följande:

Senast var jag väldigt noga med att ta det utökade som även visar avvikelser för könskromosomer. Detta av den enkla anledningen att en sådan avvikelse visade sig på KUB-ultraljudet och det var så allvarligt att den var tvungne att avbrytas. NIPTen jag gjorde visade ingen avvikelse.

Tråkigt att höra..tack för att du delar.

Avvikelse för könskromosomer ser ut att ingå i grundnivån för Nipt. Var det inte så när du gjorde testet?
  • Anonym (Nipt)
    Anonym (Xx) skrev 2020-06-30 12:20:12 följande:

Nej, det gjorde inte det då, och det verkar skilja en del beroende på leverantör. Nästa gång gjorde jag det på ett annat ställe och där ingick det. Dock var det så att för den som gjorde det på eget bevåg ingick det, för den som fick det genom regionen ingick det inte. Alt gick bra denna gång och jag har nu en frisk dotter på sju månader.

Grattis till dottern :)
  • Anonym (Nipt)
    Anonym (Mamma till pojke med DS) skrev 2020-06-30 18:22:24 följande:

Betänk bara: du kanske inte blir gravid igen.

Sedan vill jag säga att downs är ett väldigt brett syndrom. Vi hade tur, vår son har varken hjärtfel eller andra fysiska fel. Han är sen motoriskt, medan mentala utvecklingen ligger inom normalspektrat (men i senare delen, så att säga).

Vi visste efter nipt att han hade ds. Det var en jobbig graviditet rent psykiskt, men hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag inte varit orolig.

En ursöt, glad kille som charmar alla <3

Låter som en helt underbar kille:) Tack för att du delar
Svar på tråden Några insatta i Nipt?