• Anonym (hund)

Väljer mellan fem hundraser, vad tycker du?

Hej!

Vi har nu bestämt oss för att skaffa hund och har börjat läsa på om raser. Vi har kommit fram till fem olika som vi är intresserade av. Vad tycker ni om raserna och har ni erfarenheter? Vi söker en trevlig sällskapshund som inte bjäbbar utan anledning. En hund som klarar av lite väder och är lättanpassad och som klarar även längre motionsturer. Vi har barn och lever ett aktivt liv. De raser vi tittar på är:

* Bolonka
    * Bolognese
    * Tibetansk spaniel
    * Cavalier king Charles
    * Nordfolk terrier

• Svar på tråden Väljer mellan fem hundraser, vad tycker du?
  • Anonym (hund)
    Dexter dot com skrev 2020-07-02 17:43:34 följande:
    Menar du att ni ska promenera nonstopp en hel dag i skogen eller är det regelbundna fikastopp så hunden hinner vila? Hur lång är en långpromenad för dig?
    Menar varierat, så olika tempon och terränger och med pauser. Långpromenader är minst 5 km.
  • Anonym (hund)
    IceKitten skrev 2020-07-02 17:53:25 följande:

Nu kanske du inte vill ha fler förslag men jag tänkte lite på bichon havanais? Klipper man dem i en kortare modell så bör de fungera bra för er, hälsosam med.

Nej, jag har svårt nog att välja ändå ;)
  • Anonym (hund)
    Hejhoppsan skrev 2020-07-04 13:10:14 följande:

Jag slänger ändå in en till ras; dansk-svensk gårdshund :)

För lite fluff ;)
  • Anonym (Tax)
    Anonym (Tax) skrev 2020-07-04 13:50:39 följande:

Tax

Fluffig tax
  • Ignoramus

INTE cavalier i alla fall. Hjärtproblem och kraniet är för litet för hjärnan. Väldigt trevliga hundar men totalt sönderavlade.

• Anonym (Terrier)

En terrier som mår bra och är mentalt stabil (vilket de brukar vara) är inte bjäbbig. De noffar jag träffat som varit bjäbbiga har funnits i HELT fel hem, typ bara fått vara i trädgården och ägarna är inte hundmänniskor.

Jag skulle lätt rekommendera en terrier! Norfolks är trevliga men kan ha mycket jakt i sig och vissa individer kan vara lite skarpa. Norwich är ett mildare alternativ utan så mycket jakt och skärpa, men där finns i och för sig riktigt lata individer också. Borderterrier är ett annat trevligt alternativ! Strävhåriga terrier är som gjorda för att vara ute i skog och mark! Jag skulle utesluta alla hundar med mjuk, fluffig sockervaddspäls. Allt fastnar och de blir både blöta och leriga. En bra strävhårspäls skyddar i de flesta väder.

Cavalier går bort för mig pga. utbredda hälsoproblem. Tibetanska spaniels är trevliga och jag skulle själv kunna tänka mig en sådan, men de är också lite envisa (som terriers) och det verkar svårt att få tag i en vettig uppfödare.

• Anonym (Foxterrier)
    Anonym (Matte) skrev 2020-06-29 09:42:16 följande:

Av de raserna hade jag, som är väldigt förtjust i terriers, valt Norfolk. Fast jag hade valt Norwich eftersom jag gillar stående öron.Glad  Var själv inne på rasen men valt föll tillslut på en annan.

Samma här. Gillar terriers av olika slag. Härliga och pigga hundar.
  • LFF

Norfolk/Norwich då jag är extremt terrierpartisk Cairn är ett likvärdigt alternativ. Australisk terrier likaså.

Aldrig en Cavalier.

Svar på tråden Väljer mellan fem hundraser, vad tycker du?