Ann Cistrus skrev 2020-06-29 09:07:51 följande:
Hej!
Jag är inte expert på raserna men har lite allmänna tankar. De tre första på listan är ju "pälshundar" och när du skriver att de ska tåla lite väder så får man anta att ni tänker ha hunden nerklippt? Annars skulle jag inte säga att de är raser som funkar allra bäst i skog och mark osv. Cavalier king charles är trevliga men dras med mycket hälsoproblem så den skulle jag inte våga chansa på om det var jag själv som skulle köpa hund. Norfolk terrier är robusta och trevliga men det är ju en terrier och ingen renodlad sällskapshund. Terrierraser har generellt ett större aktiveringsbehov än sällskapshundar, har större jaktinstinkt och är lite vassare. (och enligt min erfarenhet även rätt bjäbbiga...)
Vår granne har en väldigt trevlig tibetansk spaniel som de klipper ner emellanåt. Hon är lugn, tyst, aktiv och inte bjäbbig alls ;)
Menar mest att de ska klara av att gå ut och hänga med på aktiviteter i alla väder. Min granne har en nakenhund som huttrar vid sommarregn och det är mer sånt vi vill undvika.
Att en hund har ett aktiveringsbehov är inget negativt. Vi är som sagt mycket aktiva och kan även tänka oss att börja med agility eller liknande.