• Anonym (lll)

Nu är de här.

Anonym (Ts) skrev 2020-06-28 18:05:50 följande:

Nu är de här, bonusbarnen. 12 och 14 år gamla. De sa hej, sa att de ätit, 10 minuters samvaro. Sen upp på sina rum. Där kommer de sitta framför dator och mobil till 10 i kväll när de lägger sig, eller senare det är ju lov. Den ena är 4-5 h per dag bara på tik tok. Jag är bara ledsen och har ångest, en barndom som försvann. Pratar jag med deras far blir det bråk, han vägrar regler för skärmanvändande. Kanske inte konstigt. Han kommer sitta framför tv hela kvällen. Och jag här. På familjeliv, för vad ska jag göra? Mer än gråta mig själv till söms igen.

Men det är väl inte så konstigt, så gör tonåringar. Mina egna inkluderade. Om jag skulle "tvinga" dem att umgås med oss vuxna skulle jag bara driva dem iväg ännu längre. Vi gör saker där vi informerar  dem om att det  kommer se (vi säger det i god tid) och frågar vilka som vill vara med. 

Ditt eget mående däremot får du försöka hantera på något annat sätt än genom att tro att du ska "omvända" tonåringar. Kanske snarare är så att du och mannen inte har det så bra ihop? 
  • Anonym (lll)
    Anonym (Ts) skrev 2020-06-28 20:45:06 följande:
    Konstigt att jag inte ska lägga mig i. Men när de var yngre så skulle jag både vabba och hämta dem tidigt om jag sluta tidigt. Jag hade inte bott så.här stort eller ens i den här stan om de inte funnits. Jag betalar hälften av allt här hemma, jag lever här med dem i vårt hem. Jag älskar dem och har levt många år med dem. Varannan vecka i över 8 år och du menar att det är att lägga sig i. Vi bor ihop, vi är en familj. Om jag inte ska lägga mig i dem varför lägger du dig i främlingars liv då med åsiker?
    Det du beskriver sker i en kärnfamilj också.
    Du måste acceptera att tonåringar blir helt förvandlade från de där gulliga små barnen, under några år. De slutar tycka det är roligt att hjälpa mamma/pappa städa, baka eller vita tvätten, vilket de kanske gjorde som yngre. För bara ett par år sen hade vi supermysiga filmkvällar med barnen, snacks och bara härligt. Nu har vi 5 tonåringar och ingen vill se på tv med oss längre. Det är så det blir och det är inget att tjata på dem om, visa sin besvikelse eller bli ledsen för. De ska bli vuxna och successivt mer självständiga. 
    4 av våra 5 sitter allra helst vid sina datorer om kvällarna. Vi sitter i tv-soffan och väljer serier som vi vuxna vill titta på. Ny fas i livet. Vi har väldigt bra relationer till alla ungdomarna, vi har trevlig när vi äter ihop (vilket inte sker alltid eftersom tonåringar har fullt med annat i sitt liv) och plötsligt, vid en och annan em/kväll så vill plötsligt någon/några av dem spela kort eller sällskapsspel - då gör vi det! Hade vi tjatat och tvingat dem till det mer än när de själva vill så hade vår relation till dem helt säkert varit mer spänd. 

Du måste separera dig själv känslomässigt från detta - det är så här att ha tonåringar. 
Svar på tråden Nu är de här.