Hundägare/rottweilerägare, se hit!
Hejsan!
Jag är en tjej på 19 år som ska skaffa min allra första egna hund inom två-tre år. Det kan såklart ta längre tid då jag måste ha ett stabilt jobb med ekonomi, större boende, att kunna lägga undan pengar då och då till oplanerade veterinärbesök, tid och liknande.
Jag har ett riktigt stort intresse för hundar och har haft det så länge jag kan minnas. Jag har även haft praktik på olika hunddagis och lärt mig väldigt mycket. Jag har kikat runt en hel del på olika raser och vilken som skulle kunna passa mig.
Jag har varit väldigt inne på rottweiler, men vet att många säger att den rasen inte är en bra "förstahund". Jag förstår självklart hur dom menar, det krävs ju väldigt mycket tid och energi. Samtidigt tänker jag att det borde vara bättre att skaffa den rasen som man verkligen vill ha och lägger ner hundra procent, istället för att köpa en ras som är enklare men som man faktiskt inte vill ha, eller hur tänker ni kring detta? Jag har pratat med flera som har haft rottweiler som förstahund och det har gått hur bra som helst. Det är ju säker olika för alla såklart. Jag vill även tillägga att jag vill ha en medelstor-stor hund.
Det som jag skulle vilja använda min hund till är:
Långa promenader/löpning.
Agility.
Slappa i soffan.
Nosework.
Lydnad.
Funka ihop med barn.
Jag vill heller inte ha en hund som är allt för enkel, jag tycker det är roligt att få jobba, se framsteg och slita.
Så ni med erfarenhet kring hundar, vad skulle ni anse är en bra ras för mig?