Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

BLM: Är "vita" personer hatade?

Shejken skrev 2020-06-26 23:29:25 följande:

Här kommer lite statistik från USA om folk (vita och svarta) som skjutits av polis, presenterad av Tucker Carlson. Hur ser det ut egentligen? Skjuter polisen bara ihjäl svarta eller skjuter de fler svarta än vita? Vilka är oftast beväpnade av svarta och vita? Tyder statistiken på att strukturell rasism förekommer? ????

">

En nyanserad intressant artikel, med ny forskning:
    msutoday.msu.edu/news/2019/the-truth-behind-racial-disparities-in-fatal-police-shootings/

• Tow2Mater
    Ocdkille skrev 2020-06-26 23:55:07 följande:
    För en afroamerikan är det farligare att ringa på polis om man är i fara. Det är därför. Sen kan man dra ner väldigt mycket på amerikansk polis. Dom är extremt ineffektiv. Ska dom tex göra ett ärende som kanske skulle ta en eller två poliser här då kan dom ha sju åtta som står och hänger. 
    Hur menar du dra ner? var i USA menar du det borde dras ner? Skulle det dras ner till "svensk nivå" i en storstad med alla dess problem, i en stad med nästan lika stor befolkning som hela sveriges land?

Jag läser NYPD har 55000 anställda (36000 poliser), och NY City (vilket är var NYPD arbetar) har ca 8,3 miljoner invånare. Sverige har ca 10,2 miljoner invånare med en polismyndighet på 32000 anställda (20 400 poliser), och det anses vara en brist. Jag tycker det borde vara Sverige som skulle öka sin poliskår, så kanske de faktist kan komma när man behöver dem.

Därmed inte sagt en hel del förändringar inom Polisen i USA skulle kunna införas, men att dra ner på antalet verkar inte vettigt alls. De har t ex uppgifter som "school safety agents", vilket inte ens finns i Sverige ännu. De flesta hederliga invånare vill dessutom faktist ha en stark poliskår där de bor. (Den finansieras till stor del med just lokal fastighetsskatt.)
  • Tow2Mater
    Snäll men inte tråkig skrev 2020-06-27 21:48:42 följande:
    Jag har ganska stor förståelse för den sansade delen av den amerikanska BLM-rörelsen även om jag är rätt övertygad om att det finns fler anledningar än rasism mot svarta till den amerikanska polisens agerande. Den amerikanska polisutbildningen är ett skäm på många håll. För att tex  bli "peace officer", en slags grundbefattning med polisbefogenheter krävs enbart 500 timmar.
    500 timmar är minimum, många kräver mer än så, t ex 2-4 års högskola innan du ens kan söka.
    Sen tillkommer 1-2 års provanställning i tjänst. Visst skulle utbildningen kunna förlängas, men att kalla det "skämt" tycker jag är orättvist; en tredjedel av anställda poliser har en Bachelors, vilket ofta är ett krav för anställning.

Men för att hitta dem som ens vill jobba typ i ett storstadsghetto måste man väl sänka anställningskraven, det tvivlar jag inte på....
  • Tow2Mater
    Snäll men inte tråkig skrev 2020-06-29 09:09:06 följande:
    Ja.Polisen som dödade Floyd hade tydligen 18 (!) tidigare anmälningar mot sig enligt en artikel på CNN.
    Jag tror han menar Rayshard Brooks. Vi får se vad rättegången säger, den kriminella svarte mannen stal och riktade ett vapen mot polisen, så han kan mycket väl frikännas eftersom det var självforsvar.

Vad gäller poliser som har många tidigare anmälningar mot sig - Polisfacket är starkt och de gor det i princip omojligt att avskeda även då det vore befogat.
  • Tow2Mater
    Ocdkille skrev 2020-06-29 01:25:56 följande:
    Både i Sverige och USA använder man polisen oeffektivt. Finns flera länder med mindre polis än oss men som får mer gjort. Sen lägger man mer resurser för att minska klassklyftor förbättra skolor i fattiga områden osv. Då minskar kriminaliteten och man behöver mindre poliser. Man ska komma ihåg att det finns stora ekonomiska intressen som tjänar på att det är många som åker in i USA. Fängelserna är privata vinstdrivande företag. Det finns flera ex där oskyldiga har fått sina liv förstörda när dom fått suttit flera år utan några bevis på att dom gjort något. Sen finns det väldigt mycket som den amerikanska polisen kan göra bättre för att spara pengar. Tex när en vit kvinna blir hysterisk för att en mörkhyad familj tex grillar på en plats dom får grilla eller liknande. Då skickar dom ut kanske minst två bilar ofast är det fem sex. Sen står en massa poliser och tittar på medans en försöker reda i situationen som sen visar sig bara handla om ännu en Karen som ringt polisen i onödan. Dom behöver inte skicka så många poliser som dom gör på ärenden som lät en patrull klarar. Sen har även amerikanska polisen haft rätt mycket korrupta poliser som tar pengar på ett eller annat sätt. Och det beror på vem man frågar dom svarta trakasseras mest av polisen. Ringer dom efter polis om dom utsatts för ett brott då vet dom att dom lika gärna själva kan dödas av polisen.
    De skickar ju oftast inte 6 bilar, utan det är ju forste bil som kommer till platsen som begär back-up, och innan de har kommunicerat att ingen mer back-up är nodvänding kommer andra som är i närheten att komma (tack o lov). Det handlar ju om vilken kod de använder.
Svar på tråden BLM: Är "vita" personer hatade?