Inlägg från: Snäll men inte tråkig |Visa alla inlägg
  • Snäll men inte tråkig

BLM: Är "vita" personer hatade?

Fonorona skrev 2020-06-25 18:08:37 följande:

Kan vara TW:

Jag vet inte om fm kommer att ta bort detta eller inte, allting ska vara politiskt korrekt överallt så ifall jag råkar säga något fel och bryter pk lagen~ ber jag om ursäkt.

Nu har jag fått det sagt.

Hur som haver, angående BLM (förkortat Black Lives Matter) har det varit mycket fuzz om nu den senaste tiden och jag måste säga vilket äckligt år det här varit i vår värld än så länge. Jag hör dåliga saker om ljushyade (gillar inte säga svart/vit egentligen, låter inte fint.) människor, att vi är mindre värda och hemska efter det som hände med Floyd's död (En ljushyad polis mördade honom) . Ja, han hade en mörk hy och ja jag vet om hur USA är med rasismen som pågått hur länge som helst (rasism är ett "rasistiskt" ord förresten, tänk på det)...men det var ett mord på en människa, vad hade det varit ifall mannen var ljushyad? Jag förstår inte varför hudfärg spelar roll över huvudtaget för det är hur sorgligt som helst. Vi är alla människor, men varför kategoriserade i olika värde pga hudfärg? Jag har ljus färg på huden, vad har jag gjort? Dessutom finns det människor som inte vill ha kvar polisen efter mordet, hur kan folk samtycka med det? Utan polis = Ingen hjälp i nödläge. Och vad händer då? Resultatet vet ni nog själva. Jag hajar inte med när det gäller hatet mot ljushyade personer.

För er som samtycker om att ogilla ljushyade människor pga allt detta, vad är er åsikt? Varför är det såhär?

Såvida du inte bor och lever i USA: Varför tar du överhuvud taget åt dig om några identitetspolitiska muppar i ett land över 700 mil bort tycker att alla ljushyade människor är mindre värda och borde ha skuldkänslor på grund av den amerikanska polisens brutala behandling av George Floyd?

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att vare sig ta åt mig eller känna någon slags skuld för hur polisen beter sig  i ett land 700 mil bort där jag aldrig varit och  aldrig kommer att sätta min fot.

Jag har ganska stor förståelse för den sansade delen av den amerikanska BLM-rörelsen även om jag är rätt övertygad om att det finns fler anledningar än rasism mot svarta till den amerikanska polisens agerande. Den amerikanska polisutbildningen är ett skäm på många håll. För att tex  bli "peace officer", en slags grundbefattning med polisbefogenheter krävs enbart 500 timmar.
  • Snäll men inte tråkig
    Ocdkille skrev 2020-06-29 01:35:13 följande:
    Det är rätt olika hur lång utbildning osv dom har. Men det största problemet är att dom inte rensat ut rötäggen. Och att dom kunnat använda ordentligt med övervåld. Finns ju tex fallet med polisen som sköt en flyende man i ryggen. Hade inte det filmats och visats i media då hade det inte lett till något. Eller när dom misshandlat människor svårt. Nu börjar det bli svårare eftersom det är människor som börjar filma när dom ser poliser som gör ingripanden. 
    Ja.Polisen som dödade Floyd hade tydligen 18 (!) tidigare anmälningar mot sig enligt en artikel på CNN.
  • Snäll men inte tråkig
    Tow2Mater skrev 2020-06-29 18:49:20 följande:
    Jag tror han menar Rayshard Brooks. Vi får se vad rättegången säger, den kriminella svarte mannen stal och riktade ett vapen mot polisen, så han kan mycket väl frikännas eftersom det var självforsvar.

Vad gäller poliser som har många tidigare anmälningar mot sig - Polisfacket är starkt och de gor det i princip omojligt att avskeda även då det vore befogat.
    Ja, det ganska anmärkningsvärt att just uppenbart olämpliga poliser verkar helt omöjliga att göra sig av med när anställningstryggheten i så många andra tjänstemannayrken ofta  är väldigt svag i USA.

De 18 tidigare  anmälningarna mot Derek Chauvin som dödade Floyd gäller många olika incidenter. Jag har inte hört honom kopplas ihop med just Brooks-fallet men kanske har jag missat något?

Hur som helst var ju händelseförloppet  vid Brooks-fallet helt annorlunda än George Floyd.   Att Floyd var obeväpnad har väl ingen ifrågasatt.
Svar på tråden BLM: Är "vita" personer hatade?