Ambivalens tre barn
Har två barn på 5 och 7 år. Har alltid egentligen velat ha tre barn men under de intensiva småbarnsåren har de tankarna legat på is. Nu är jag 35 och känner lite nu eller aldrig. Ibland längtar jag så det värker i kroppen men känner en oerhört stor tveksamhet samtidigt som stoppar mig - rädslan bottnar sig i den stora förändring i allas våra liv det skulle innebära med ett till barn, och det faktum att man inte har några garantier för att det bara blir mysigt och roligt. Plötsligt är jag rädd för allt som kan gå fel under en graviditet och förlossning, vilket jag inte var med de andra. Har haft väldigt lätta graviditeter och förlossningar innan. Är så väldigt rädd att få ett barn också som kräver väldigt mycket av vår tid pga funktionsnedsättning eller sjukdom att de andra två barnen ska få stå tillbaka och därmed få ett väldigt förändrat liv. Att allting vi har ska slås i spillror och alla ska bli olyckliga. Men jag har velat såhär i månader nu och längtan och tankarna finns ju kvar. Hur har ni andra gjort som tvekat såhär? Bör jag lyssna på den känslan av tveksamhet eller på mitt hjärta som längtar? Hur vet man? Hur har ni andra gjort som varit i samma tankar? Är rädslan ett tecken på att jag borde avstå? Det tär något fruktansvärt detta på mig.. Inget av alternativen känns som det väger över mer än det andra. Hjälp!
Jag har i många år haft problem med ångest, och har gått i terapi på grund av det. Innan jag blev gravid med mitt tredje barn var jag mycket orolig för just det du beskriver, att något skulle gå fel under graviditeten, med bebisen eller mig. Vi hade ett väldigt bra liv med två friska barn, och varför utmana ödet då liksom?
Saken är den att den typen av tankar inte egentligen bygger på verkligheten. De är katastroftankar. Att man tänker så beror inte på att det är sannolikt att det kommer hända, eller att det är vanligt. Eller att man är klok om man struntar i att skaffa fler barn pga att man tänker så. Det är bara hjärnspöken.
Om man tänker efter så kan ju något lika gärna hända med de barn man redan har. En kompis friska tioåring fick ett exempelvis ett virus som satte sig på hjärnan och gjorde henne hjärnskadad. Djupt tragiskt. Barn kan drunkna, bli misshandlade på stan, trilla från ett träd och bli förlamade osv. Att man har två friska barn nu betyder tyvärr inte att de är friska imorgon, eller om en timme. Men det går man inte runt och tänker på. Eller hur? Det är en risk att sätta sig i bilen också, för att inte tala om att cykla. Risken för skador eller att dö när man är ute och cyklar i trafiken är faktiskt ganska hög, men man cyklar ändå. Inte tänker man på att man riskerar att bli förlamad och/eller hjärnskadad när man cyklar hem utan hjälm efter ett glas vin på stan?
Efter många år av terapi har jag lärt mig att om det inte finns en stor sannolikhet för att något otäckt kommer hända (typ att båda föräldrar bär på en gen som gör att det är 50% chans att barnet blir allvarligt sjuk eller liknande) så ska man strunta i sina katastroftankar och göra det som man egentligen vill göra. Varför låta ogrundad oro styra livet?
Jag struntade själv i min oro, och vågade blir gravid igen. Min man och jag har nu fyra barn :) Allt gick jättebra under både graviditet och förlossning med både trean och fyran. Jag hade en hel del katastroftankar hela tiden både innan och under graviditeterna, men det gick hur bra som helst ändå :) Inga komplikationer och barnen föddes friska.
Om jag har du hade jag struntat i oron och skaffat ett barn till. Det låter som att det är det du vill egentligen. Hoppas du kan göra det val som känns rätt i hjärtat :)