• inalife

Underhålls stöd

Hej jag har en fråga, min exman har aldrig betalat rätt underhållsbidrag, i vintras kontaktade jag försäkringskassan igen och fick rätt till underhållsbidrag och att de skulle gå genom dom.

Både jag och min exman fick brev om detta.

Men han fortsatte betala till mig ändå i 3 månader. Dock aldrig rätt belopp utan det kom olika belopp.

Nu vill försäkringskassan att jag ska betala tillbaka till honom (dom ringer och jagar) trots att han inte betalat rätt belopp i 3 år.

Pengarna han betalt extra i 3 mån har jag satt in på barnens sparkonto (det är ju deras pengar typ)

Så vad gör jag nu? Vad hände om jag inte tar ut dom här pengarna och skickar tillbaka till honom?

• Svar på tråden Underhålls stöd
  • Anonym (Anonym)
    inalife skrev 2020-06-24 12:21:25 följande:

Hej jag har en fråga, min exman har aldrig betalat rätt underhållsbidrag, i vintras kontaktade jag försäkringskassan igen och fick rätt till underhållsbidrag och att de skulle gå genom dom.

Både jag och min exman fick brev om detta.

Men han fortsatte betala till mig ändå i 3 månader. Dock aldrig rätt belopp utan det kom olika belopp.

Nu vill försäkringskassan att jag ska betala tillbaka till honom (dom ringer och jagar) trots att han inte betalat rätt belopp i 3 år.

Pengarna han betalt extra i 3 mån har jag satt in på barnens sparkonto (det är ju deras pengar typ)

Så vad gör jag nu? Vad hände om jag inte tar ut dom här pengarna och skickar tillbaka till honom?

Om du samtidigt fått pengar av F-kassan ska du så klart betala tillbaka pengarna till ditt ex. De kommer på ett eller annat sätt se till att han får tillbaka dem eftersom de tjatar så mycket om det. Jag vet inte exakt hur det går till däremot men käfta inte med F-kassan. Betala bara tillbaka snällt och invänta pengarna du har rätt till från F-kassan. I vanliga fall skulle jag säga att han får skylla sig själv men eftersom de nu lagt sig i hans betalningar har du inget val.
  • Anonym (Anonym)

Och de där pengarna är inte dina barns, det är till dig för att du ska ha råd att försörja dem så det ska t ex gå till mat, boende, kläder eller annat. Om du sen anser att du har råd att sätta in samma summa på deras konto men ändå gå runt ekonomiskt är det upp till dig, men det är isf en rätt saftig månadspeng kan man säga.

• inalife

Kan man bli anmäld trots att man inte begärt pengarna från honom?

Kan jag kräva tillbaka dom pengarna som han inte betalat rätt för sig bakåt i tiden?

• Anonym (ooo)

har du fått pengar av FK (som de betalar och han blir skyldig dem) och han samtidigt betalat andra pengar så ,ja , klart du måste betala tillbaka något av det. 

• Anonym (ooo)
    inalife skrev 2020-06-24 12:48:53 följande:

Kan jag kräva tillbaka dom pengarna som han inte betalat rätt för sig bakåt i tiden?

Man kan bara gå retroaktivt väldigt kort tid tillbaka 
  • Hegeltegel
    Anonym (ooo) skrev 2020-06-24 13:10:39 följande:

Man kan bara gå retroaktivt väldigt kort tid tillbaka 

Gå via tingsrätten!

Jag var tvungen att göra det, och då gick man två år retroaktivt (sen separationen skedde)
  • Brumma
    inalife skrev 2020-06-24 12:48:53 följande:

Isåfall måste du stämma honom. Retroaktivt via försäkringskassan kan du bara få ngn månad - pch då ska det gå genom försäkringskassan, inte direlt via ditt ex.

Gällande pengarna du satt in på barnens konto så ja, där kan du troligtvis bli anmäld.
  • Brumma

Ps. Via försäkringskassan får du underhållsstöd, inte underhållsbidrag.

Påpekar detta pga att det är lite olika regler gällande tex avdrag osv..

• Anonym (Anja)

Det låter konstigt att FK säger att du ska betala tillbaka till HONOM.

Om det är så att du fått både av honom och av dem, så är det ju försäkringskassan du ska betala tillbaka till. Eftersom deras stöd inte ska utgå om pappan betalar.

Är du helt säker på att det är fk som är på dig? Har du fått telefonsamtal eller brev?

Svar på tråden Underhålls stöd