Inlägg från: Zaxika |Visa alla inlägg
  • Zaxika

Ammar o ska få syskon

Jag ville ge sonen själv en chans att sluta amma spontant. Men vid 15-16 månader så var han väldigt grinig när jag var i närheten. Han åt också väldigt bra, så behövde inte amningen av den anledningen. Han visste att om han skrek eller var missnöjd så skulle han få tutte, vilket han såklart tyckte var mysigt.

Det du kan fundera på är ju om du vill ta bort amningen från någon speciell tid på dygnet. Sedan kommer barnet att vara missnöjt, men så länge man har barnet i famnen och tröstar så klarar dem det och lugnar sig så småningom. Det är såklart svårt att höra sin lilla gråta. Men håll fast vid ditt beslut för då lär de sig ganska snabbt. Annars blir det bara förvirrat.

Hos oss bestämde jag mig för att sluta amma där vid 15-16 månaders ålder och det som förvånade mig var att vi fick egentligen två skrikiga nätter. Den andra natten skrek han vid läggning, men sedan efter det började han sova hela nätter för första gången. Han tappade snabbt intresset för brösten och blev en mycket gladare kille dagtid.

Jag var beredd på att han skulle skrika i en vecka vid läggningar, men det vart bra redan efter andra kvällen vilket kändes helt otroligt. Det var skönt att även maken kunde börja dela på läggningarna och att vi alla kunde börja sova nätterna igenom.

Svar på tråden Ammar o ska få syskon