• Kjell2

Huvudförhandling

Domarna lyssnar på allt, sen värderar de bevisen.

• Kjell2
    Smultronros skrev 2020-06-23 11:09:48 följande:
    Nu drog du lite för hastade slutsatser. Vad säger att det inte är inspelningar från socialtjänsten? Eller polisens bilder?

Jag skrev att jag framförde bevisning, bevisning innebär att jag har bevis för vad som presenterades
    Bevis i en rättegång är det parterna presenterar, sen får en del väldigt liten påverkan då domarna gör en bevisvärdering. I Sverige har vi fri bevisprövning.

Värderingen blir självklart olika för daterade polisbilder jämfört med egna bilder med oklart ursprung. 

• Kjell2
    Smultronros skrev 2020-06-23 11:49:44 följande:
    Okej.

Men nu undrar jag hur bevisen prövas, om en förälder har bevis, och den andra bara ord. Hur tar dom ställning? Är det fritt att uttrycka vad som helst om den andra föräldern?
    Ja, man kan säga nästan vad som helst. Men har man inget som styrker och det verkar otroligt så kommer inte rätten lägga stor vikt vid det.

Men bara ord kan räcka för att ta ett beslut. Jämför tex rättegången mot kulturprofilen. Ingen teknisk bevisning utan han blev fälld baserat på kvinnornas berättelse.

Ta ett snack med din advokat för att göra en värdering hur förhandlingen gick.

Svar på tråden Huvudförhandling