Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

AndreaBD skrev 2020-08-05 09:13:22 följande:
    Det hade jag inte tänkt på.  Jag trodde det vanliga var stora fester, konserter och liknande. Det kan ju också spela roll om folk har druckit lite, är på festhumör, pratar högt (pga. ljudnivån), kanske sjunger. Tänkte just på det - hög musik, man försöker prata desto högre - då brukar folk prata lite "fuktigare" än vanligt.Och man kommer förstås också närmare andra om man vill att de hör vad man säger. 
    En superspridare är ju en person som smittar många, ett annat exempel är en religiös ledare som kysser hela sin församling.

Sedan kan man tänka sig att ett event sprider mycket smitta för att det tillfället samlar många människor som sedan i sin tur sprider ut sig. Det råder ju restriktioner om antalet människor som får samlas bot på medan en superspridare kan sprida smitta även när det finns restriktioner. Smittspårning som kan stoppa en superspridare är ju väl värt mödan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2020-08-11 17:15:36 följande:
    En studie som Klantsmurfen linkade till i en annan tråd ger en bra förklaring till asymtopiskt spriden smitta, Tegnell borde läsa den:

science.sciencemag.org/content/368/6498/1422.full
    Tror du på fullt allvar att en statsepidemiolog inte är inläst?

Spelar roll om ansiktsmasker "egentligen" fungerar när inte personerna som har dem på sig använder dem på rätt sätt. Senaste bisarra sätt att använda som jag sett rapporterat är att man snyter sig i sin solkiga mask och lämnar den på tallriken på restaurangen.

Där det är tvunget med mask är det många som sätter på sig bara för show. Plockar fram samma gamla mask från fickan eller handväskan gång efter gång och plonkar på den för att slippa böter.

Bättre att folk bara håller avstånd och de som känner att de klarar av att hantera en mask gör det frivilligt.
  • nihka
    AlinaM34 skrev 2020-08-11 19:50:08 följande:
    Du är medveten om att Sverige är nästan det enda land i världen som inte rekommenderar invånarna att använda munskydd och samtidigt ligger på plats 6 i världen över antal döda per miljon invånare?
    Du är medveten om att Sverige kunde vara det enda landet i världen som inte rekommenderar invånarna att använda but plug och det skulle ha ungefär samma verkan?
  • nihka
    Anonym (Kotte) skrev 2020-08-12 13:30:18 följande:

Munskydd skyddar inte den som bär det. Det skyddar alla andra ifall munskyddsbäraren skulle ha viruset, tex utan att veta om det. Att bära munskydd innebär alltså att man bryr sig om sina medmänniskor. Och ju fler som bär det, ju mer omtänksamt är det gentemot alla de som är i riskgrupp.

Personer som är i riskgrupp ska inte komma så nära andra människor att munskydd skulle kunna vara till hjälp, annat än inom typ vården.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2020-08-13 00:04:35 följande:
    Jo, det är väl där de flesta spenderar det mesta av sin tid. Så det är ju logiskt. Men ytterst få går ju på jobbet idag om de har sjukdomssymptom.
    KAN MAN SMITTA TROTS ATT MAN SJÄLV INTE HAR NÅGRA SYMPTOM?

Inkubationstiden för coronavirus är 2 till 14 dagar. Det finns rapporter om att personer utan symtom har smittat andra personer. Men det finns få studier som beskriver hur smittsam man är, och om detta utgör en betydande del av smittspridningen i samhället. Utifrån den erfarenhet som finns just nu, av covid-19 och andra liknande sjukdomar, är bedömningen att smittspridningen från personer utan symtom står för en mycket begränsad andel.

Detta betyder att det är viktigt att begränsa smittspridningen från de med symtom för att smittspridningen i samhället ska gå långsammare.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/guide-coronaviruset

• nihka
    Anonym (Kotte) skrev 2020-08-13 14:32:56 följande:
    Eftersom vi i riskgrupp har familj som jobbar och går i skolan så kommer vi i kontakt med all smitta som vår familj kommer i kontakt med. Men om alla bär munskydd så minskar risken att de ska bli smittade och ta hem det till oss i riskgrupp.

Och alla inom vården bär inte munskydd, inte ens när deras patienter är i riskgrupp, fast man ber om det. Vissa läkare är förstående och väljer att anv munskydd, vissa både munskydd och visir, men vissa anv tyvärr varken eller.
    I teorin kanske, men inte så som människor faktiskt hanterar munskydd vilket gör att munskydden i sig utgör en smittorisk. 

Den sjukvårdspersonal som jag träffat och som behövde komma nära, men inte använde ansiktsmask eller visir förklarade att de redan haft covid-19. En läkare och en sjuksköterska. Det var mer än 3 veckor sedan och jag har inte blivit sjuk.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2020-08-13 14:35:54 följande:
    "Around 30% of patients who tested positive for the new coronavirus were asymptomatic, but they still carried just as much of the virus as symptomatic patients?and for nearly as long?according to a new study that experts say provides the first scientific evidence of asymptomatic transmission of the pathogen." (published Thursday in JAMA Internal Medicine)

www.advisory.com/daily-briefing/2020/08/10/asymptomatic
    Det handlar om en studie på 303 personer i åldern 24-36 i Sydkorea.  19 procent av dessa 30 procent - alltså 21 personer utvecklade senare symtom, men 89 gjorde det alltså inte. Det är ändå en liten studie på en snäv population och man kommer inte fram till att gruppen asymptomatiska är de som driver smittspridningen.

"because asymptomatic people don't cough or sneeze, they might not be as efficient at spreading the virus as symptomatic people.

On the other hand, symptomatic patients often stay home to recover from Covid-19, while asymptomatic patients who could be unaware they're carrying the virus may continue with their everyday routines, potentially infecting others"

Vi har väl vetet hela tiden att människor utan symtom kan smitta, men om alla håller avståndet och sköter sin handhygien så begränsar man möjligheten för både personer med och utan symptom att sprida någon smitta. Själv ser jag varje person som en potentiell smittbärare och har gjort så sedan starten, men gör undantag för en mycket liten grupp.

• nihka
    Anonym (Kotte) skrev 2020-08-14 15:57:01 följande:
    Självklart ska man anv mynskydden på rätt sätt, dvs över näsa och mun. Och det finns inte, vad jag vet, någon studie som visar att folk anv dem fel eller ökar smittrisken. Tvärtom så har det visat sig att folk som bär munskydd petar sig mycket mindre/ inte alls i ansiktet jämfört med de som inte bär munskydd. Troligtvis för att munskyddet påminner dem om att inte göra de reflexartade ansikts-petningarna som man annars lätt gör, vilket jag själv märker när jag använder ansiktsmask.

Sedan finns det alltid några enstaka muppar som säkert skulle lyckas anv munskyddet fel, tex bara över munnen. Men majoriteten av svenska folket är inte så dumma, utan de skulle anv de rätt.

En läkare som inte ville anv munskydd sa att han hade testad negativt för covid för två veckor sedan. Men det innebär ju inte att han inte kan bära på viruset NU!

Jag använder ansiktsmask när jag besöker vården, så det skyddar mig en del. Bra mot vårdpersonal, och övriga patienter i väntrummen, som inte bär munskydd.

Men det skyddar mig inte ifall övriga familjen blir smittade på sina arbetsplaster/ skolor eller på sina resor till och från arbete/skola. Det är heltokigt att riskgruppers anhöriga ska fortsätta gå till jobb och skola!
    Rätt hantering av munskydd handlar om så mycket mer än att även sätta dem över näsan. Sjukvården har rutiner för kontaminerat material vilket privatpersoner inte har. Exempelvis slängs de inte hur som helst och återanvänds inte.

Munskydd kan, rätt hanterat, förhindra dig från att smitta andra, men ska du skydda dig själv får du använda visir som även skyddar ögonen.
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-17 02:09:30 följande:
    Inför man lockdown i tid så har det effekt. 
    Visst. Och när man slutar med lockdown tar smittospridningen fart igen.

Lika säkert som amen i kyrkan.
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-18 11:47:38 följande:
    Då har man hunnit under den tiden förbereda samhället bättre på en ny spridning. Dessutom ökar det antaligen bara lite grann så då hinner man sätta in åtgärder i tid innan det skenar iväg och man har förhoppningsvis krav på munskydd i miljöer med mycket folk som hjälper till. 
    Antagligen och förhoppningsvis.

Du bara gissar och önskar. Smittan finns där och försvinner inte. Så enkelt är det.

Här har du en film där du kan se hur effektivt masker (inte) stoppar din utandningsluft:

">

• nihka
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-20 10:05:07 följande:
    Han pratar bara om aerosoler. Jag tror inte att någon har påstått att enkla munskydd stoppar aerosoler, det är droppar som det är tänkt att munskydden ska stoppa.
    När du andas ut pyser det ut utandningsluft genom masken och bredvid masken och när du andas ut följer det med droppar.
  • nihka
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-21 10:05:26 följande:
    Om det nu är så att munskydd är totalt värdelösa, varför har man då använt sådana inom vården i decennier? För att dölja dålig andedräkt?
    Jag har inte sagt att munskydd är totalt värdelösa men de funkar inte särskilt bra mot virus som smittar via droppar och i synnerhet om de inte hanteras rätt.

Du får jättegärna använda munskydd för att dölja dålig andedräkt eller i vilket syfte som helst faktiskt.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?