Anonym (Kotte) skrev 2020-08-14 15:57:01 följande:
Självklart ska man anv mynskydden på rätt sätt, dvs över näsa och mun. Och det finns inte, vad jag vet, någon studie som visar att folk anv dem fel eller ökar smittrisken. Tvärtom så har det visat sig att folk som bär munskydd petar sig mycket mindre/ inte alls i ansiktet jämfört med de som inte bär munskydd. Troligtvis för att munskyddet påminner dem om att inte göra de reflexartade ansikts-petningarna som man annars lätt gör, vilket jag själv märker när jag använder ansiktsmask.
Sedan finns det alltid några enstaka muppar som säkert skulle lyckas anv munskyddet fel, tex bara över munnen. Men majoriteten av svenska folket är inte så dumma, utan de skulle anv de rätt.
En läkare som inte ville anv munskydd sa att han hade testad negativt för covid för två veckor sedan. Men det innebär ju inte att han inte kan bära på viruset NU!
Jag använder ansiktsmask när jag besöker vården, så det skyddar mig en del. Bra mot vårdpersonal, och övriga patienter i väntrummen, som inte bär munskydd.
Men det skyddar mig inte ifall övriga familjen blir smittade på sina arbetsplaster/ skolor eller på sina resor till och från arbete/skola. Det är heltokigt att riskgruppers anhöriga ska fortsätta gå till jobb och skola!
Rätt hantering av munskydd handlar om så mycket mer än att även sätta dem över näsan. Sjukvården har rutiner för kontaminerat material vilket privatpersoner inte har. Exempelvis slängs de inte hur som helst och återanvänds inte.
Munskydd kan, rätt hanterat, förhindra dig från att smitta andra, men ska du skydda dig själv får du använda visir som även skyddar ögonen.