Inlägg från: KarlssonA |Visa alla inlägg
  • KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

Iarwain skrev 2020-06-21 22:22:17 följande:
    Nu är det nog inte bilar på gatan som den stora skillnaden ligger i.

Skillnaden ligger i de multisjuka, som ligger för döden även utan Covid. Det är ganska många...
    Du vet inte hur länge multisjuka hade levt. Kanske i flera år. De är människor och ska räknas med i statistiken. Det gör man även i övriga Norden.
  • KarlssonA
    Iarwain skrev 2020-06-21 22:26:35 följande:
    Var lever du någonstans.

Jag har jobbat hemifrån i över tre månader. Jag har VABat 4 veckor pga symptom.
    Det är inte som vanligt, utan mycket har förändrats.

Att du inte kan ta åt dig information tycker jag är synd, men det felet ligger inte hos FHM.
    De flesta av oss har inte jobbat hemifrån eller stannat hemma. Framförallt har Sverige stängt ner mycket mindre än andra länder. Tar du in den informationen?
  • KarlssonA
    Anonym (Expats) skrev 2020-06-21 22:29:33 följande:
    I Portugal räknar man alla som dött med corona oavsett dödsorsak. Således inte bara Sverige och Belgien. Har du belägg för att bara Sverige och Belgien för en nitisk statistik över dödsfall? För vi har förmedlats från start att alla räknas med här.
    Det handlar bara om att folk inte klarar av att ta in att Sverige är så dåliga.
  • KarlssonA
    Iarwain skrev 2020-06-21 22:30:34 följande:
    Hur många dör det på äldreboenden varje år?
    Hur många dog på äldreboenden under Covid-tiden?
    Hur många av dom var diagnostiserade med Covid?
    Hur många av dom var på boenden där smitta spridits, utan att prov tagits på den döda?

När du har svar på dom kan du börja utröna, på befolkningsnivå, hur många som är pga Covid och inte andra åkommor.

Har du svar på dom frågorna?
    Eller har du någon annan idé om hur man ska göra?
    Ja, så där kan kan ju prata bort viruset och det är det som vänder mig mot med regeringen. Jag tycker att det är etiskt tvivelaktigt att börja värdera människoliv och det är väl ganska konstigt att Löfven av alla står för det.

Men allt prat om att "stå upp för anständigheten" var tydligen bara tomma ord. Nu vet vi vad de "goda" partierna egentligen står för.
  • KarlssonA
    Iarwain skrev 2020-06-21 22:34:18 följande:
    Hur många i andra länder har du haft kontinuerlig kontakt med denna vår?

Jag har regelbunden kontakt med många personer i många länder, skillnaden har inte varit så stor.
    Det är mest våra restauranger som är skillnaden, men arbete har fortgått i de flesta länder, de stora undantagen, mig veterligen, är ett antal asiatiska.

Har du något annat exempel på stora skillnader?
    I Danmark stängde man ner skolor, restauranger, barer, caféer, frisörer, psykologer, gym, simhallar, köpcentrum och skickade hem alla offentliganställda. Dessutom satte man en gräns på 10 personer istället för 50.

Det är väl ganska stor skillnad.
  • KarlssonA
    KillBill skrev 2020-06-21 22:39:29 följande:

Nej du har fel och om jag vore dig skulle skämmas för anklaga andra för lögn när det är du som är dåligt påläst.

Socialstyrelsen redovisar statistik utifrån registreringar i dödsorsaksregistret. Den statistiken grundar sig på de dödsorsaksintyg som läkare skriver. Denna statistik omfattar både dödsfall där provtagning skett och sådana som bygger på en klinisk bedömning av symtom. En läkare har tre veckor på sig att skicka in dödsorsaksintyg till registret och detta gör att statistiken ofta släpar efter rätt mycket.

Ja, men det är inte Socialstyrelsens siffror som redovisas på de dagliga presskonferenserna och som alla medier citerar. Det är Folkhälsomyndighetens siffror och de berör bara bekräftade Covid-19-döda. Totalsiffran 5000 kommer från Folkhälsomynidgheten.

Du hade alltså fel.
  • KarlssonA
    KillBill skrev 2020-06-21 23:16:36 följande:

Du var dåligt påläst och beskyllde mig felaktigt för lögn. Jag påstod att vi i Sverige även registrerar dödsfall i Covid 19 som inte är konstaterade via provtagning. Detta handlar om den officiella/korrekta dödsfallsstatistiken. Varken du eller jag nämnde FHM. Mitt påstående var 100 % korrekt och ditt var 100 % fel. Bedrövligt av dig.

Nej, det är klart att det inte var. Sverige har officiellt 5000 döda och det är inte med Socialstyrelsens siffror.
  • KarlssonA
    Iarwain skrev 2020-06-21 23:09:39 följande:
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:41:29 följande:
    I Danmark stängde man ner skolor, restauranger, barer, caféer, frisörer, psykologer, gym, simhallar, köpcentrum och skickade hem alla offentliganställda. Dessutom satte man en gräns på 10 personer istället för 50.

Det är väl ganska stor skillnad.
    Ska gå och lägga mig nu, men här får du några "pointers".

Resehubbar - ingen större skillnad
    Shopping och nöje - ingen större skillnad
    Jobbet - Sverige ner ca 30% Danmark ner ca 40%

Så var ligger den stora skillnaden i smittriskstillfällenDet är väl ganska stor skillnad.

anser du?
    Om man stänger ner köpcentrum - Är inte det en stor skillnad?
  • KarlssonA
    KillBill skrev 2020-06-22 00:07:53 följande:

Du har fel igen. Socialstyrelsens statistik är den officiella statistiken i Sverige vad gäller dödsorsaker. Folkhälsomyndighetens statistik är enbart till för att ge en bild av det aktuella läget. FHMs statistik stämmer förvisso hyffsat bra men är inte helt korrekt. Det fattar du väl att officiell statistik måste vara korrekt?

Nej, du vilseleder helt enkelt. Socialstyrelsens statistik är inte den officiella statistiken i Sverige. Den kommer från Folkhälsomyndigheten och man räknar bara med dem som testats positivt för Covid-19.

Hur svårt ska det vara att förstå detta?
  • KarlssonA
    Padirac skrev 2020-06-22 00:49:35 följande:
    Nej, det var _din_ analys som var förenklad och populistisk enligt min uppfattning.
    Ja, det är typiskt Sverige där allting kan kallas för populistiskt eller ett hot mot demokratin.

Men det verkliga hotet mot demokratin är en regering som inte agerar för att hindra att 5000+ människor dör i onödan.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?