Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
Det här framstår mest som skrämselpropaganda.
Inte för att på något vis förminska alla tragiska dödsfall, men jag upplever inte att Sverige har särdeles höga dödstal sett till befolkningsmängd. Jag förstår inte riktigt fixeringen vid Sveriges dödstal, när det finns andra länder som har liknande eller högre siffror? Får alla länder med högre siffror än Sverige lika mycket skit, eller är det någon annanstans skon klämmer, som t.ex strategin?
Portugal stängde ner tidigt främst för att förbereda och gardera sjukvården. Nu öppnas det upp för turister i slutet av juni då det anses finnas gott om kapacitet att ta hand om även dem vid behov. Men ingen här är naiv nog att tro att smittan och dödsfall inte kommer öka (det gjorde det f.öv redan när restriktionen att resa inom landet togs bort). Inte heller är det många som är bekymrade över att det kommer turister från UK som slipper karantän.
Det verkar som att Portugiser har stort förtroende för att presidenten och myndigheterna fattar beslut efter vad som är bäst för folket. Synd att det uppstått lite splittring i Sverige, det förenklar kanske inte situationen om folk ror åt olika håll.
Sist men inte minst så hoppas jag att det värsta är över för Sveriges del. Jag tycker det har skötts utmärkt genom att bara följa restriktioner, och ändå lyckats undvika belasta sjukvården mer än nödvändigt.
Jag har definitivt tappat förtroendet för regeringen. Har alltid haft hjärtat till vänster men jag känner mig sviken, så till den milda grad att jag inte ser en framtid i det här landet längre. Jag har börjat söka jobb utomlands och kommer att flytta så snart det finns möjlighet.
Vem fan vågar bli gammal och hamna på ålderdomshem här när man blir borttriagerad redan vid 70 års ålder vid en relativt mild pandemi trots att man är kärnfrisk i övrigt? De har inte ens försökt rädda alla, fältsjukhuset vid årsta förblev oanvänt och det fanns lediga platser på IVA ändå nekades patienter vård. Och så skryter politikerna om att vi har bra kapacitet i sjukvården, tro fan det när de resurser som finns inte blir utnyttjade. För att inte tala om bristen på munskydd mm både i vården och för allmänheten.
Aldrig mer en röst på vänsterblocket och högern vill jag inte stödja så det blir väl till att rösta blankt nästa gång om inte något nytt alternativ dyker upp.