Inlägg från: Anonym (bastu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bastu)

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

Flashbulb skrev 2020-06-29 23:16:54 följande:

Svenskar i ett nötskal. Skall bli torkade i arslet av staten hela tiden. Det finns inget eget tänk över huvud taget. I mina ögon är svensken en riktig skitbefolkning. Stor, bäst och vackrast tror man att man är . Överallt i världen bär människor munskydd men inte den självgode svensken som sitter och trängs på uteserveringar och krogar. Egoist till svensk bryr bara om sig själv och inte sina medmänniskor.

Att skylla alla problem på regeringen är bara propaganda. Ingen regering i världen hade kunnat utesluta dödsfall över huvud taget. Belgien som har samma storlek i population som Sverige har dubbelt så många döda som Sverige! Detta trots att de har stängt ner!

Andra länder är avundsjuka på svensk ekonomi under denna kris! Hellre ser multisjuka agda 80 dö än en arbetsför Anders som är 25 år förlora sitt arbete men vad vet jag. Vi kanske kan betala folk i applåder i framtiden istället?!

www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/17/svensk-ekonomi-klarar-sig-battre.plc.html

Det var ju FHM som utgick från att svenskar är väldigt duktiga på att följa myndigheters råd, så därför behövde de inte ha så hårda restriktioner.

Så det är alltså FHMs och regeringens fel som inte förstod att svenskar inte är så duktiga på att följa råd från myndigheter. De hade behövt ha mycket tydligare information och hårdare regler för att svenskar skulle fattat bättre.
  • Anonym (bastu)
    Padirac skrev 2020-06-30 00:14:51 följande:
    Det fanns och finns legala hinder för regeringen att inskränka människor rättigheter. Svenska krislagar gäller enbart i krigssituationer, inte vid pandemier eller andra samhällskritiska situationer.

Andra länder i Norden och världen har andra legala möjligheter att inskränka människors fri och rättigheter.
    Det har inte med lagar att göra! De utgick ifrån att svenskar är särskilt duktiga på att följa myndigheter så därför behövdes inte så hårda restriktioner och därmed har de inte lagt så mycket energi på att informera folk ordentligt vad som gäller så att folk följer råden. Dessutom har de valt att ha ett halvt öppet samhälle vilket ytterligare förvirrat många vad som gäller och hur allvarligt det är. 
  • Anonym (bastu)
    Padirac skrev 2020-06-30 20:28:58 följande:
    Om du är förvirrad och inte kan ta till dig av de råd som myndigheter gett och som säkert din arbetsgivare förstått så betyder det inte att alla andra har uppfattat det på ditt sätt.  

Tvärtom finns det mycket som tyder på att resten av befolkningen förstått det du säger gör dig förvirrad och osäker   - ett mycket tydligt exempel är hamstring av varor i butikerna, att människor jobbar hemma så mycket att netflix streamar i lägre kvalitet för att kapaciteten i fiber ska räcka till...  det finns fler..

Visst har det med lagar att göra - det finns väl rapporterat i media. Dina andra teorier har jag inte sett att myndigheter eller andra rapporterat om.  Du har inget annat än ditt tyckande att det är så som belägg vad jag sett.  Tyckande mot rapportering från myndigheter...   Tyckande - rapportering myndigheter 0-2  som jag ser det.

SUCK! Du är ju hopplös! Det har inte med mig att göra. Jag förstår mycket väl vad som gäller. Men vi har 10 (!!!!!!!!!!!!!) gånger fler döda än alla andra nordiska länderna tillsammans. Om du inte ser att det är ett totalt misslyckande så tycker jag synd om dig! Det är bara att gå in i en affär så ser man att många håller inte avstånden, framförallt tonåringar bryr sig i regel inte ett skvatt, och nästan ingen bär munskydd!
  • Anonym (bastu)
    nihka skrev 2020-06-30 21:01:44 följande:
    Fast vi har varit duktiga och är fortfarande. Inte alla, men tillräckligt många. Och det har funnits information och tydlig sådan hela vägen. Jag har iaf inte haft några problem med att följa råden eller inse allvaret i situationen
    Tiillräckligt många? Det är ju det det inte varit, därav att så många har dött. Vi har en mycket större spridning än de flesta andra länder. Ja jag vet att du har lätt att följa reglerna, det har du nämligen skrivit i en annan tråd, men nu handlar det om alla i Sverige, och det har inte varit så bra där. Varför tror du annars vi har en mycket större spridning än våra grannländer?
  • Anonym (bastu)
    nihka skrev 2020-07-19 10:52:57 följande:
    Längre?

SD tappar.

Under kriser går människor samman. Partier som vill härska och söndra funkar dåligt då.
    Varför går S framåt då? Precis ett parti som vill härska och trasar sönder bilden av Sverige och folks förtroende. Fortfarande säger Löfven att Sveriges strategi är rätt. Det är bara för sorgligt...
  • Anonym (bastu)
    nihka skrev 2020-07-19 13:58:54 följande:
    Alla partier utom SD går framåt...

Sveriges strategi är rätt. Det här kommer ta år inte månader. Vi kan inte stänga in oss i flera år. Fler och fler länder inser det.

Men du får gärna stänga in dig. Det är det ingen som hindrar dig från om du inte redan är instängd förstås.
    Hur kan du säga att det är rätt strategi när över 5500 har dött medan våra grannländer har många gånger färre döda? Fy fasen va oetiskt!

Också kör du med det där kortet "vi kan inte jämföra nu utan först om några år". Så varsågod att låta ännu några tusen dö, Sveriges strategi är rätt, vi kan bara jämföra om några år!? 

Sveriges befolkning tvingas vara instängda mycket längre för de har inte fått ner spridningen, medan grannländerna har fått bättre kontroll över det och kan låta folk bli friare. 
  • Anonym (bastu)
    AndreaBD skrev 2020-07-19 15:43:04 följande:
    Men skärp dig! Hur kan du vara så säker på att det beror på strategin? Du behöver bara kolla på fler länder för att se att det inte finns någon enkel orsak till varför det går bra eller dåligt. Det är helt uppenbarligen flera faktorer som spelar in. 

Och var nånstans är Sveriges befolkning instängda? I Tyskland kommer du inte in i en affär utan mask. Och detta trots att de har "bättre" utveckling av pandemin. Och i delar av Spanien har de karantän igen. 

Det var nihka som pratade om instängda, och jag antog hon inte menade helt instängda. Utan isolering, karantän osv... Finns väl ganska få länder där folk är helt instängda och inte får gå ut. Det var inte det jag menade med instängd. Men personer 70+ i Sverige har mer eller mindre känt sig instängda tror jag.

Strategin har varit flockimmunitet (som de aldrig velat erkänna), hålla en låg spridning och låta yngre smittas i långsam takt, skydda de äldre. Det har misslyckats helt. De har också vad jag läst utgått från diverse modeller för att hålla kontroll på spridningen, vilka heller inte fungerat. De har varit långsamma i agerandet och har länge tonat ner faran med viruset och att det aldrig skulle få nån spridning i Sverige. Munskydd vägrar de in i det sista.
  • Anonym (bastu)
    nihka skrev 2020-07-19 22:54:47 följande:
    Det är rätt strategi för att det är en strategi som håller över tid. Det är inget "kort" att påminna om att detta är långt ifrån över. Vänta ett eller ett par år tills du summerar hur det gick. Man kan inte summera något som pågår för fullt.

Nope vi är inte instängda. Det är inte vår strategi och har aldrig varit, men du får gärna testa för egen del. Tycker det är djupt oetiskt av dig om du inte lever som du lär.
    På vilket sätt är det rätt strategi under längre tid?? Flockimmunitetstänket har ju inte fungerat. Det enda det lett till är många många fler döda...

Förklara gärna vad du menar. 

Det finns förresten bevis på att det var flockimmunitet som de gick på, för den som inte klarat av att läsa mellan raderna.
  • Anonym (bastu)
    AndreaBD skrev 2020-07-19 19:18:08 följande:
    Visst, vi borde ha både och. Nu var det ju inte tanken att äldre inte ska få syrgas eller dropp - tanken var ju att de SKA få det som får de att må bättre. Det är ren inkompetens där det har hänt. Men det var inte tanken. Palliativ vård - där ska man förstå att de som oftast dör i convid-19 är människor som även utan viruset hade dött inom några månader. Orsakerna är nog olika, cancer och allt möjligt annat. Men det finns gamla människor (och/eller svårt sjuka människor) där det inte gör någon nytta att sätta in intensivvård, och då plågar man dem bara, om man skulle insistera. Men man måste förstås förstå skillnaden. Man ska INTE låta bli att hjälpa äldre människor så gott det går. 

Jo, jag vet att det krävs munskydd i kollektivtrafiken och i affärer. England ska också precis införa något sånt. En sak är ju - det måste finnas masker till alla. Jag är ganska säker på att det fortfarande inte går att få tag på såna till alla svenskar som då skulle behöva dem.  

Lyssnar just på ett inslag om masker med två brittiska epidemiologer. Har själv inte hört klart än, men den ene har redan sagt att det kan göra det värre, maskerna alltså. Framför allt tygmasker. (pga de blir blöta med saliv) Och den andre läkare sa också att det inte är bevisat att det hjälper. 

">

Också välljer du den kanalen av alla. LOL kunde jag tänka mig. Cherrypicking much?
  • Anonym (bastu)
    AndreaBD skrev 2020-07-19 17:33:59 följande:
    Du verkar leva i en annan verklighet. Nej, flockimmunitet har inte varit strategin - möjligtvis en sista utväg, ifall man inte kan framställa vaccin. Och det vet vi inte heller säkert - att vi kommer att få ett vaccin. Det  verkade inte fungera för SARS, och den här är ju mycket lik SARS.
    Man måste läsa mellan raderna för att begripa att det har handlat om att uppnå flockimmunitet. I den här videon talar de till och med om att det är flockimmunitet som de försöker uppnå.

">

Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?