Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

AndreaBD skrev 2020-08-01 12:28:15 följande:
    Adam Alsing var EN person - av 5700. Och jag sa de flesta, jag sa inte alla. Och vem vet, kanske hade han någon allvarlig sjukdom som han själv inte visste om. Det fanns faktiskt flera såna fall där man kollat lite närmare varför en relativ ung person dog av covid-19, alltså gjort obduktion, och då upptäckte man i flera fall allvarliga/dödliga sjukdomar. 

Jag är helt för alla människors lika värde. Och det ska upprätthållas så länge det bara är möjligt. Men man måste också tänka realistisk i en extrem krissituation. Nu är det inte så illa här än alls. De som har dött har faktiskt dött av kombinationen av ett lömskt nytt virus som vi inte visste så mycket om och felaktiga beslut av enskilda chefer för äldreboenden. Det är nämligen de som är ansvariga. Inte regeringen eller FHM. 
    Enskilda chefer på äldreboenden är orsaken till att 10 gånger fler har dött i Sverige än i Finland. Hör du inte hur galet det låter?

Alla människors lika värde är inte bara ord på ett papper. Vi måste alla tala ut när alla människors lika värde inte upprätthålls. Även när det sker från en socialdemokratisk regering.
  • Anonym (N)
    nihka skrev 2020-08-01 14:39:30 följande:
    Alsing var överviktig, fet och med fetma kommer högt blodtryck. Och så gick han på kändisfester. Kort efter sådan kände han sig "förkyld". Han satte sig själv i hemkarantän, men ett par veckor efter det och sjukhusvård var han död.

Han var en av dem vars kropp inte klarade av belastningen. Det är inte raketforskning vet du.
    Du uttrycker dig på ett ganska hemskt sätt. Nästan avhumaniserande. Det är skrämmande.

Tänk på hans anhöriga.
  • Anonym (N)
    Padirac skrev 2020-08-03 02:25:48 följande:
    Vad har SD haft rätt om? Att man inte är trovärdigt om man litar på experter? Att det är bättre att åka till Turkiet och posera med papperslappar än att delta i riksdagens krisövning?

SD säger ju genom sin ekonomiskpolitiska talesperson att de stödjer marknadshyror och LAS gillar de ju också.. han är inte en random SDpolitiker utan talesperson för SD..

SD grundades av nazister, fascister och vitmakt, du vet hur många som dig under nazisternas brott mot mänskligheten va? Att inte ta avstånd från de som grundade partiet är högst moraliskt tvivelaktigt..
    Danmark och Norge har alltså tagits över av nazisterna, med din logik. Hur många koncentrationsläger finns det i Danmark och Norge? Hur många journalister har satts i fängelse? Det där nazist-kortet funkar inte längre.

Att skydda om och värna om befolkningen är i dina ögon nazism. Att stoppa Covid-19, att stoppa de gängkriminella och värna om den svenska modellen tycker du är ett hot mot demokratin. Det är bara så att det är inte sant. Det går att skydda befolkningen utan att vara nazist och andra länder är tydliga exempel på det.

Har inte jag redan skickat länkar till dig där SD har satt ner foten om marknadshyror och LAS? Varför fortsätter du dra den lögnen?
  • Anonym (N)
    Anonym (Minna) skrev 2020-08-03 07:01:35 följande:
    Ja, det finns fungerande diktaturer också. Det innebär inte att det är bra för människorna i dessa länder eller att Sverige också borde ha det så.

SD hade kunnat förhindra coronadödssiffrorna lika lite som sittande regering. Fast det verkar ju inte som att någon här kan få dig att tänka logiskt...
    Anser du att Danmark och Norge är diktaturer för att partier som SD styr de länderna? Att människor far illa där?

Att dödsfallen inte går att förhindra är extremt tondövt när de två länderna har gjort just det.
  • Anonym (N)
    Anonym (Minna) skrev 2020-08-03 07:06:44 följande:
    Det är en stor bidragande orsak, det förstår de flesta som följt utvecklingen av Covid-19 i Sverige. Vad exakt är det som låter galet med det?

Vad exakt menar du att ditt älskade SD hade kunnat göra för att förhindra coronasmittan att komma in i äldreboenden?
    AndreaBD skrev 2020-08-03 09:49:47 följande:
    Varför skulle det låta galet? Det ÄR så. Och det är inte ett dugg konstigt. På samma sätt som en rektor är ansvarig för allt som händer i DEN skolan, så är en föreståndare till ett äldreboende ansvarig för det som händer DÄR. Sedan kontrolleras dessa chefer ju också, dvs inspekteras. Och jag tror säkert - när de hade inspektion senaste gången såg säkert allt bra ut. Då var det inte heller pandemi förstås.

Istället för att raljera helt förbi svenska samhällsstrukturer, så bör du kolla närmare på det som Padirac så snällt har letat fram. Du skyller på fel personer.
    Det är en galen idé enskilda chefer på äldreboenden är orsaken till att 5000 har dött. Det kräver alltså en enorm slump eller ett systematiskt mönster med att svenska äldreboenden har misskött sig, medan äldreboenden i andra länder inte har gjort det. Alla förstår att en sådan slump är inte rimlig.

Det ger inte heller någon förklaring till att hälften av dödsfallen har ägt rum utanför äldrevården. Varför skulle enskilda chefers agerande korrelera så starkt med att lika många dör utanför äldreboenden?

Vad kan få er att förstå att den teorin är helt ologisk?

• Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-03 09:53:26 följande:
    Precis. Det HAR ju fungerat bra i Kina där man har tvingat folk stanna hemma och i vissa fall även svetsat igen dörrar. Så vill vi dock inte ha det i Sverige. Det är nog exakt därför man inte vill ha SD i någon regering heller. 
    Varför vill du inte ha det så?

Hela Kina med 1 miljard invånare slapp ju viruset eftersom Wuhans invånare stannade hemma i två månader. Annars hade de kanske haft 1 miljon döda idag.

Hur kan du utifrån en etisk värdegrund mena att det inte var värt det?
  • Anonym (N)
    sextiotalist skrev 2020-08-03 14:48:27 följande:
    Den svenska äldreomsorgen havererade när ädelreformen infördes.

När sjukhemmen som hade kompetens och en miljö att hantera multisjuka nedmonterades

Skulle nog påstå att de boende som klarade att hålla både smittspridningen och dödsfallen nere var de enstaka cheferna
    AndreaBD skrev 2020-08-03 15:47:54 följande:
    De behöver inte ens missköta sig så värst mycket. Eller det behöver inte vara den avgörande faktorn. Har du sett något äldreboende, eller någon gång jobbat inom hemtjänsten? Det har jag. Det går kanske 10 olika personer till en och samma hjälptagare, dvs. äldre person som behöver hjälp. Och det är många lågutbildade med låg inkomst, som inte har råd att vara hemma för nån förkylning, som jobbar där. Det är självklart att risken är väldigt stor då. Det krävs verkligen inte mycket för att förstå det! 

Cheferna har i så fall inte gjort några jätteovanliga missar. De har helt enkelt inte infört en massa kontroller, inte ändrat hela systemet så att färre personer går till den enskilde (vilket ibland inte heller går). De har inte hittat på en massa extra regler och säkerhetsåtgärder. Små missar - stora konsekvenser.

Det finns ju exakt dokumenterat hur många det är som har smittats på äldreboende, så det är inget man behöver gissa. Det är ingen "teori". 

"- Av dessa bodde 50 procent, 948 personer, i särskilt boende, medan 26 procent hade hemtjänst." 

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/ny-statistik-om-smittade-och-avlidna-i-covid-19-70-ar-och-aldre/

76 % av dem som dog (under mars och april)  bodde antigen på äldreboende eller hade hemtjänst. Och du vill att vi hellre förklarar dem 24 %, eller? 
    Hur förklarar ni att Sverige har haft så många fler konstaterade fall av Covid-19 än Finland och Norge då?

Det kan inte förklaras av äldreboenden och där faller hela er ihåliga teori.

Smittspridningen var större i Sverige på grund av Löfvens hantering av krisen, precis som Bolsonaro hanterade viruset i Brasilien på samma sätt. Deal with it.
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-03 15:49:13 följande:
    Skojar du? Människor väljer i regel att riskera sina liv om alternativet är ofrihet. 
    Det är alltså inte värt att hundra tusen är instängda i två månader för att förhindra att 1 miljon kineser dör.

Vilken moral baserar du den slutsatsen på?
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-03 23:27:05 följande:
    Jag tror att man då hade hittat någon genväg. Det hade nog inte varit officiellt då. Men, har du missat att regeringen förberett lagändringar - vilket sedan oppositionen delvis förhindrade. 

Men nu behövde vi faktiskt ingen lockdown. Det hade ju inte ändrat något för dem 76 % som dog på äldreboende eller som hade hemtjänst. Det hade de ju haft  - och behövt - även med lockdown. 

Allvarligt, när jag hörde att vi hade en pandemi räknade jag också med tusentals döda. Det brukar bli så. 
    Det blev inte så i Norge, Danmark och Finland.

Jag tycker att det är dags för dig att sluta ignorera verkligheten nu.
  • Anonym (N)
    Padirac skrev 2020-08-03 16:44:43 följande:
    Det finns en tydlig skillnad mellan de norska systerpartierna och SD, för inte länge sedan vägrade DF att ha samröre med SD pga detta, och det är SDs 'härkomst' det handlar om.

Medans DF och FrP kommer från högerpopulistiska och främlingsfientliga rörelser så kommer SD direkt från fascism, nazism och vitmakt-rörelser.

Har du läst SDs redogörelse för deras egen historia? Den finns på nätet, men SD slutade dela ut den 2003 eller en 2004.

Det är oklädsamt att du 'underförstår' andras logik när du kunskaper inom området.

Vad nazismen har med covid-19 att göra, eller vad SD har gjort eller tror sig kunna göra åt covid19, kriminalitet är obegripligt då de inte ens klarar av att stå för sin nazistiska och fascistiska bakgrund eller ens rensa ut den.

Om jag ska tro dina länkar så är det snarare så att det är SD som vill begränsa LAS och införa marknadshyror, då de kommer med dubbla budskap kan de ju mena och vilja vad som helst.

SDs stora insats i att begränsa covid19 måste vara att Jimmie satt i karantän efter Turkietresan, eller kommer du på något bättre de gjort? 

Nu fortsätter du bara med att slänga orden facism och rasism runtomkring dig. SD har kampanjat flera gånger tillsammans med DF, så det där är bara trams. DF är dessutom mer radikala än SD.

SD ville stänga skolorna och att Sverige tog samma väg som resten av Europa.

Varför ska jag som är svensk stödja Löfvens regering som inte bryr sig om att skydda Sveriges befolkning mot en pandemi? Varför ska jag stödja en regering som vill ta bort de samhällsstruktur som socialdemokratin själv har byggt upp?

Varför skulle jag köpa dina varningssignaler om fascism när människor far illa och dör på grund av en farlig regering?
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-03 23:57:31 följande:
    Enkelt. Varje människa har rätten att bestämma själv om hen vill låsa in sig eller om hen vill ta risken. Jag pratar inte om att bestämma att ANDRA kan riskera att dö, utan att man bara bestämmer när det gäller en själv.

Men det kan förstås behövas en karantän. Det kan också behövas i Sverige om det skulle komma en andra våg som är värre än den första. Jag tycker man kan beordra karantän. Men när man svetsar igen dörrar - där har man gått över en gräns. 
    Att gå ut ur dörren är viktigare än liv och död. Hur kan du stå för den åsikten?
  • Anonym (N)
    AndreaBD skrev 2020-08-04 00:01:00 följande:
    Nej, och det har vi  tagit 100 gånger varför. De har inte fått in så mycket smitta samtidigt. Fakta. Uppenbarligen baseras din verklighet inte på fakta.....
    Ok, så när äldreboende teorin inte håller längre så kommer nästa påhittade teori om att det var många fler som reste till Sverige än i andra länder. Men det stämmer inte eftersom Norge hade fler konstaterade fall i början av pandemin. Lär man sig inte källkritik och att tänka kritiskt i skolan?

Om vi vänder på frågan. Håller du med om att Bolsonaro är orsaken till att fler än 100 000 har dött i Brasilien eller var det också bara för att fler reste dit?
  • Anonym (N)
    Padirac skrev 2020-08-04 00:14:15 följande:
    Nobelprisnivå

SD är inte sprungna ur nazism och fascism och vitmakt för att regeringen idag vill ha flockimmunitet

Det ligger någonting i det
    SD får gärna vara sprungna ur vitmakt och facism. Jag är inte rädd för det till skillnad från du. Jag känner inte en panik inför att Sverige blir som Danmark. Tvärtom skulle jag välkomna det.

Det jag är rädd för är att socialliberaler inte ser ett intresse av att skydda befolkningen mot en pandemi. I praktiken är det darwinism. Alltså precis det som du är livrädd för ska hända.
  • Anonym (N)
    Padirac skrev 2020-08-04 00:44:32 följande:
    bolsonaro socialliberal? Som du är rädd för?

Droppa SD i tråden, den handlar om regeringen. OT är inte tillåtet.
    I resten av världen tar socialliberaler ansvar, men inte i Sverige.

Hur kan ni försvara att Löfven har exakt samma inställning till Covid-19 som Bolsonaro?
  • Anonym (N)
    Anonym (Minna) skrev 2020-08-04 00:41:19 följande:
    Det är många här som har förklarat det för dig. Problemet är att du inte vill förstå. Du vill tro på din konspirationsteori och vill att vi blint ska göra detsamma.
    Vad är konspiratoriskt?

Håller du med om att Bolsonaros ansvarslöshet har orsakat död i Brasilien eller är det också bara en myt?
  • Anonym (N)
    Padirac skrev 2020-08-04 00:40:59 följande:
    Du måste förstå vad siffrorna du hänvisar till betyder. Antal konstaterat smittade hänger ihop med antalet testade.

Man förstod relativt tidigt att det fanns en stor allmän smittspridning i Sverige och att testa var mindre viktigt än att hålla på självisolering vid symptom och social distans i övrigt.

svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester

"Om uppgifterna på antalet dödsfall är någorlunda jämförbara inom Norden kan man inte säga detsamma om antalet som bekräftats smittade av viruset. I hur stor utsträckning man testat befolkningen påverkar i stor grad hur många fall av smittan som bekräftats.

I Norge och på Island gick man tidigt in för ett omfattande testande vilket också syns i antalet bekräftade fall.

Finland och Sverige har hittills varit mer restriktiva och har i dagsläget testat färre än tio personer per tusen invånare. I båda länderna har man hittills främst testat vårdpersonal och personer som visat tydliga symptom. Trots det är andelen som testat positivt klart högre i Sverige."
    Den artikeln säger ingenting om att fler reste in till Sverige med Covid-19.

Varför upprepar ni det påståendet utan att redovisa en källa?
  • Anonym (N)
    Padirac skrev 2020-08-04 02:50:11 följande:
    Bolsonaro är president i Brasilien som utfärdar förbud som han vill. SL är statsminister i Sverige där ministerstyre är förbjudet.

Du kanske tror att en svensk statsminister har samma makt som en brasiliansk president? Eller vad försöker du påskina?

Förstår du att regeringsform, mandat, befogenheter skiljer sig avsevärt?

Läs artikeln i DN som både jag och nikha länkat till och fundera sen på om Sveriges statsminister och Brasiliens president har samma befogenheter om och roll.

Sen svarar du i tråden ärligt på vilket sätt du jämför dem.
    Det där är inte heller sant.

Löfven drev igen en speciell lag för att ge regeringen makt att stänga skolor, restauranger och andra verksamheter i början av mars.

Om Löfven inte har den makten - Vem har den? För den ligger inte hos Folkhälsomyndigheten.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?