Inlägg från: Anonym (Minna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Minna)

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

KarlssonA skrev 2020-06-26 00:36:28 följande:

2 månaders nedstängning räckte för att stoppa viruset i våra grannländer.

Varför vill du inte se det? Ska Löfven skyddas med vilka lögner som än krävs?

Vilka av våra grannländer har lyckats stoppa viruset menar du?

Vi vet inte varför viruset har tagit så starkt fäste i Sverige. En trolig anledning är Stockholms-sportlovet, vecka nio, då väldigt många Stockholmsfamiljer åkte utomlands. Det finns inga som helst bevis för att en nedstängning av samhället skulle ha positiv effekt för att minska virusets spridning.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-26 14:07:09 följande:

svenska.yle.fi/artikel/2020/04/01/thl-begransningarna-har-haft-effekt-regeringen-planerar-att-fordubbla-antalet

I Finland anser man att åtgärderna hade en effekt.

Kan du länka till någon text som visar det du påstår, att nedstängning inte minskar smittspridningen?

Ja, absolut har åtgärderna haft effekt. Det är nog de flesta överens om. Även Sverige har infört åtgärder som tydligt gett en positiv effekt.

Jag skriver inte heller att en total nedstängning bevisat inte haft effekt, utan att bevis för att det har gett effekt inte finns.
  • Anonym (Minna)
    KarlssonA skrev 2020-06-26 22:33:36 följande:

Du är en mycket sjuk människa som ser mellan fingrarna på att 5000 svenskar har dött.

Skäms du inte eller vad är ditt problem? Saknar du helt empati?

Vilket av mina påståenden påvisar att jag har bristande empati? Det att åtgärderna haft effekt?

Jag antar att dina argument tagit slut nu, då du börjar gå till personangrepp och använda slumpmässiga förolämpningar mot folk.
  • Anonym (Minna)
    KarlssonA skrev 2020-06-26 22:40:39 följande:

Din inställning om att vi ska ljuga om att Sverige har tagit viruset på lika stort allvar som andra länder är inte moraliskt försvarbart. Åkesson har moral och civilkurage, medan du struntar i om tusentals svenskar dör.

Nej, ingenstans har jag sagt att vi ska ljuga. Det är din tolkning. Det jag fortfarande håller fast vid är att du bör lära dig skillnad mellan fakta och konspirationsteorier.

Jag förstår att Åkesson är din idol. Du har all rätt i världen att avguda honom. Att däremot hävda att han har någon som helst moral, det luktar hjärntvätt lång väg.
  • Anonym (Minna)
    KarlssonA skrev 2020-06-26 22:55:05 följande:

Barn smittar varandra, som i sin tur smittar föräldrar som jobbar med äldre osv. Är det sambandet för svårt att förstå? Eller är det enklare att lyssna på förnekare som Tegnell?

Källa på det?
  • Anonym (Minna)
    KarlssonA skrev 2020-06-26 23:06:13 följande:

Ja, vi kan ju jämföra med Norge och konstatera att skolstängningar kombinerat med andra åtgärder hade medfört 4500 färre dödsfall i Sverige idag.

Bara galningar till experter som Tegnell och Giesecke säger att skolstängningar inte har effekt och det är den typen av experter som har uttalat sig även i Norge. Inte den norska regeringen, dvs en väldigt stor skillnad.

Bara av nyfikenhet: vad har du för utbildning?

Jag antar att du har betydligt högre utbildning än både Tegnell och Giesecke eftersom du påstår dig vara så mycket mer kunnig än dem båda.
  • Anonym (Minna)
    KarlssonA skrev 2020-06-27 00:43:55 följande:

Moral är vad man gör, inte vilken image man har som du verkar tro. Om Löfven säger nej till hårda restriktioner mot coronaviruset har han en dålig moral. Om Åkesson vill stänga samhället visar han upp en god moral. Det handlar om praktik, inte politisk ideologi.

Fakta är att Löfven har agerat ansvarslöst, men det vill du soppa under mattan.

Fast om nu det mesta tyder på att en total nedstängning av samhället inte skulle ge en större effekt utan istället ge stora negativa konsekvenser, menar du då fortfarande att Löfven ska ta det beslutet, bara för att du säger det?

Hanteringen av covid-19 har inte något med politiska ideologier att göra. Att regeringen har lyssnat mer på smittskyddsexperter än på dig tycker jag är bra.
  • Anonym (Minna)
    KarlssonA skrev 2020-06-27 00:46:32 följande:

Björn Olsen och Anthony Fauci är experter med helt andra åsikter än Tegnell. Är de okunniga enligt dig?

Nej, det har jag inte påstått. De är väl däremot kanske inte helt insatta i det svenska samhället och det svenska skolsystemet.

Antar att du undviker att svara på min fråga för att ditt svar är :livets hårda skola samt några timmar på Flashback.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-28 00:55:05 följande:

FOLKHÄLSA lol! Det har de lyckats bra med i så fall! Över 5000 döda! Helt otroligt inkompetenta för att vara experter! Ja men vi väntar 4-5 månader med att ge sjukhuspersonal visir och munskydd. Smart! Fattar väl nästan vem som helst att man skulle gett dem det från första början. 

Men nu får du lägga ner med konspirationsteorier! Det handlade ju om brist på skyddsutrustning, inte att folkhälsomyndigheten med vilje satt och tryckte på skyddsutrustning som de inte ville dela med sig av.

Övervägningen handlar om att folkhälsan generellt sjunker ju mer samhället stängs ner, då det leder till massarbetslöshet och isolering.
  • Anonym (Minna)
    persikofjaril skrev 2020-06-29 09:26:57 följande:

Jag var sjuk med hög feber och halsont under vecka 9 (sportlovsveckan, där jag bor). Skulle vara väldigt intressant att veta om det var Covid-19. Det var ju samtidigt som folk var på skidsemester i Italien. Så om jag hade covid, så innebär det att vi fick in smittan i Sverige redan innan vi var medvetna om det. Om världen inte fått veta något om utbrottet i Wuhan, så hade alla gått runt och trott att det var vanlig influensa, och vi hade inte haft diskussionen i den här tråden. En intressant tanke. 

En släkting till mig hade trolig covid-19 med början helgen vecka 7 (hon har testat positivt på antikroppstestet). Då hade ju inte de första fallen i Sverige registrerats än, och hon hade inte varit utomlands. Om så är fallet måste smittan funnits i Sverige mycket tidigare än man trott.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Kotte) skrev 2020-07-26 18:01:07 följande:

Jag misstänker att några signaturer här på Familjeliv har fått i uppdrag att skriva här för att försvara Sveriges fruktansvärda strategi. De är ofta inloggade och syns i de flesta covidkritiska trådar.

Jag som är kritisk till vår mes-strategi , loggar in ca 1-2 ggr i veckan, ibland mer sällan. Men dessa försvarare, som ju onekligen tycker att Sverige agerar rätt, borde väl ha annat att göra än att dagligen vara inne på Familjeliv. Som att fortsätra sina liv som vanligt (men tvätta händerna oftare) eftersom det är de riktlinjer som är. Varför är ni här inne så mkt, ni har ju inget behov av att skriva av er eftersom ni tycker allt är bra i Sverige avseende corona, och hur har har ni tid med det? Tex AndreaBD

Eller så representanter vi helt enkelt en majoritet av Sveriges befolkning. Du har inte tänkt i de banorna?

Jag är positiv till både FHM och den sittande regeringens hantering, men loggar bara in max en gång om dagen men oftast inte ens det.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (N) skrev 2020-07-31 18:46:26 följande:

Det går nedåt, men alldeles för långsamt och det beror på regeringens politik. Med oppositionen vid makten hade 5000 svenskar varit vid liv idag.

Och det vet du? Vad bygger du det på? Vad menar du att oppositionen skulle ha gjort annorlunda som mirakulöst hade hindrat smittan i Sverige?
  • Anonym (Minna)
    Anonym (N) skrev 2020-08-01 02:22:17 följande:

Hur är det negativt i sammanhanget att Jimmie åkte till Turkiet?

Hur förklarar du den enorma skillnad i dödsfall mellan Sverige och Danmark, Norge och Finland? Förklara nu en gång för alla vad det beror på.

En av förklaringarna är stockholmssportlovet, vecka 9, då väldigt många Svenskar reser. Resande vet vi ju i sig sprider smitta och är den mest troliga anledningen till att vi fått in så mycket smitta i landet.

Tänker du att Jimmie, om han suttit vid makten, skulle ha stängt gränserna helt inför vecka 9? Eller rättare sagt stänga ner för alla som inte sprider nationalistisk propaganda...
  • Anonym (Minna)
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 00:39:04 följande:

Det fungerar ju att SDs systerpartier sitter i regeringen i Danmark, Norge och Finland. Varför menar du att det skulle få hemska konsekvenser här? Det är Sverige som sticker ut.

Arbetsrätten och hyresregleringen är ju centrala delar av den svenska modellen. Men du är alltså beredd att offra dem för att hålla SD borta.

Det är därför ni försvarar 5000 döda också. För att ni inte vill ge SD rätt. Jag tycker att det är högst moraliskt tvivelaktigt. Det är uppenbart för alla efter den här pandemin att Sverige behöver SD vid makten för att upprätthålla grundläggande värderingar.

Ja, det finns fungerande diktaturer också. Det innebär inte att det är bra för människorna i dessa länder eller att Sverige också borde ha det så.

SD hade kunnat förhindra coronadödssiffrorna lika lite som sittande regering. Fast det verkar ju inte som att någon här kan få dig att tänka logiskt...
  • Anonym (Minna)
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 00:44:22 följande:

Enskilda chefer på äldreboenden är orsaken till att 10 gånger fler har dött i Sverige än i Finland. Hör du inte hur galet det låter?

Alla människors lika värde är inte bara ord på ett papper. Vi måste alla tala ut när alla människors lika värde inte upprätthålls. Även när det sker från en socialdemokratisk regering.

Det är en stor bidragande orsak, det förstår de flesta som följt utvecklingen av Covid-19 i Sverige. Vad exakt är det som låter galet med det?

Vad exakt menar du att ditt älskade SD hade kunnat göra för att förhindra coronasmittan att komma in i äldreboenden?
  • Anonym (Minna)
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 23:42:36 följande:

Hur förklarar ni att Sverige har haft så många fler konstaterade fall av Covid-19 än Finland och Norge då?

Det kan inte förklaras av äldreboenden och där faller hela er ihåliga teori.

Smittspridningen var större i Sverige på grund av Löfvens hantering av krisen, precis som Bolsonaro hanterade viruset i Brasilien på samma sätt. Deal with it.

Det är många här som har förklarat det för dig. Problemet är att du inte vill förstå. Du vill tro på din konspirationsteori och vill att vi blint ska göra detsamma.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (N) skrev 2020-08-04 01:06:15 följande:

Vad är konspiratoriskt?

Håller du med om att Bolsonaros ansvarslöshet har orsakat död i Brasilien eller är det också bara en myt?

Bolsonaro har väl inget med Sveriges strategi att göra?Den här tråden handlar om hur Sverige har hanterat pandemin.

Du menar att Löfven skulle vara ensam ansvarig för att Sverige har fler dödsfall än våra grannländer.Det är en konspirationsteori.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?