Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

AndreaBD skrev 2020-07-30 18:52:36 följande:
    Efter all felinformation du har kommit med och alla missuppfattningar om samhället bör du definitivt ge en LÄNK när du påstår något. Det gäller ju egentligen generellt. 
    Och något som inte än har genomförts räknas ju inte överhuvudtaget. Mycket kan hända tills dess....
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-07-31 15:04:19 följande:
    Man ska alltså inte lita på det som statsministern säger att han vill genomföra?

Bevisar inte det jag har framfört flera gånger att Löfven far med osanning?
    Nej, det bevisar inget sånt. Det bevisar på sin höjd att saker och ting inte bestäms förhastat, utan att man först diskuterar och att sedan MAJORITETEN avgör. Det kallas för demokrati. Du tänker på en diktatur där en ledare bestämmer. Fel politiskt system! 
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-07-31 15:38:32 följande:
    Löfven bestämmer över regeringens politik och hur Socialdemokraterna ska rösta i riksdagen. Utan Löfvens regeringsprogram hade vi aldrig fått marknadshyror i Sverige. Det är fakta.
    Kan du kanske komma tillbaka till ämnet? Den här tråden handlar inte om marknadshyror. 
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-07-31 18:43:34 följande:
    AndreaBD skrev 2020-07-31 17:11:46 följande:
    Nej, det bevisar inget sånt. Det bevisar på sin höjd att saker och ting inte bestäms förhastat, utan att man först diskuterar och att sedan MAJORITETEN avgör. Det kallas för demokrati. Du tänker på en diktatur där en ledare bestämmer. Fel politiskt system! 
    Kan vi inte bara enas om att Stefan Löfven vill införa markandshyror. Om det går igenom riksdagen är en annan sak. Men det är Löfven som driver frågan.

Tråden handlar INTE om marknadshyror!
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-07-31 18:46:26 följande:
    Det går nedåt, men alldeles för långsamt och det beror på regeringens politik. Med oppositionen vid makten hade 5000 svenskar varit vid liv idag.
    Och det är just såna påståenden som är definitivt fel. Antagligen hade det sett ungefär likadant ut. 
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-07-31 18:46:26 följande:
    Det går nedåt, men alldeles för långsamt och det beror på regeringens politik. Med oppositionen vid makten hade 5000 svenskar varit vid liv idag.
    Med tanke på att majoriteten av dessa antigen var över 90 år gamla, hade cancer i slutstadiet eller hög ålder i kombination med svåra hälsoproblem - neeej...... 
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-08-01 00:52:35 följande:
    Hade Adam Alsing hög ålder eller cancer i slutstadiet? Nej. Medelåldern är 82 år för övrigt. Det hade kunnat vara dina föräldrar. Tänk på det.

Människosynen är skrämmande. "Alla människors lika värde" som Löfven upprepar har absolut ingen betydelse i praktiken.
    Adam Alsing var EN person - av 5700. Och jag sa de flesta, jag sa inte alla. Och vem vet, kanske hade han någon allvarlig sjukdom som han själv inte visste om. Det fanns faktiskt flera såna fall där man kollat lite närmare varför en relativ ung person dog av covid-19, alltså gjort obduktion, och då upptäckte man i flera fall allvarliga/dödliga sjukdomar. 

Jag är helt för alla människors lika värde. Och det ska upprätthållas så länge det bara är möjligt. Men man måste också tänka realistisk i en extrem krissituation. Nu är det inte så illa här än alls. De som har dött har faktiskt dött av kombinationen av ett lömskt nytt virus som vi inte visste så mycket om och felaktiga beslut av enskilda chefer för äldreboenden. Det är nämligen de som är ansvariga. Inte regeringen eller FHM. 
  • AndreaBD
    Anonym (N) skrev 2020-08-01 00:49:06 följande:
    Låt mig gissa. Hm, stänga ner hela samhället som alla andra länder i Norden har gjort. Då hade vi räddat tusentals liv.
    Det har ju funkat jättebra för t.ex. Belgien, som har världens högsta dödssiffra per invånare. 

Och för England, Frankrike, Spanien, Italien, Israel, m.fl. Nästan alla europeiska länder som har haft lockdown har nu en andra våg. Även Österrike, Schweiz, Tyskland, Norge och Danmark är oroliga för att deras siffror bara går uppåt igen. Spanien har sin andra lockdown i princip. Israel skulle behöva ha en andra men de har inte råd med det. 

Folk dör också av dålig ekonomi i landet - i längden. Allt ifrån självmord till långsam död av dåliga omständigheter i allmänhet. Och även om Sverige också har ekonomisk nedgång, så har vi ändå klarat oss dubbelt så bra än de "bästa" av länderna som haft lockdown. 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 13:30:05 följande:
    Ca hälften av de som dött har dött på äldreboenden. Vem är ansvariga för resten av dödsfallen då? Inte FHM eller regeringen där heller? 

I en krissituation av det här slaget så tar man det säkra före det osäkra, och inte spelar rysk roulette med befolkningen.
    Äldreboenden har en chef och personalen har en "krispärm". I den finns det anvisningar vad man ska göra om smittsamma sjukdomar tar sig in i äldreboendet. Jag vet det för att jag jobbar på ett behandlingshem för ungdomar. Vi har också en krispärm. 

Hur många gånger har vi ältat detta redan? De har planer vad de ska göra i såna fall. Varför har de inte använt dem? Varför skulle det i så fall vara regeringens eller FHMs fel om de inte tar fram sin jäkla pärm??? 

Naturligtvis behöver chefen anpassa detta till situationen och mer detaljerade information ifrån FHM och möjligtvis även från regeringen kan säkert också vara bra, men om de bara hade använt det de har, så hade det inte hänt. 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 13:21:21 följande:
    Du jämför med länder som misslyckats för de var för sena med att göra lockdown, och även länder med annan kultur och levnadssätt. Men när dödstalen bara ökar och ökar och sjukhusen blir överfulla så är en lockdown oundviklig. Ju tidigare en lockdown görs desto bättre. Norge t ex var väl förberedda och gjorde lockdown tidigt. 
    Där har du en poäng, men du är inte medveten om varför! Sverige hade nämligen inte hunnit stänga ner i tid heller. För att en svensk lock-down hade kunnat fungera hade man behövt stänga ner runt den 1. mars. Danmark, Norge och Finland fick in smitta lite senare, därför funkade det någorlunda. Antagligen har Italien, Spanien, Frankrike, Belgien misslyckats för att de har fått in mycket smitta innan de stängde ner, ja. Men det vet man ju inte alltid innan det är för sent. 

Jag säger någorlunda för att viktigaste argumentet mot lock-down är ju att smittan kommer tillbaka när man öppnar upp igen.  Då har man kört ekonomin i botten och får kanske lika många smittade tillbaka igen. Israel har t.o.m. fått många fler än vad de hade i början av sin lock-down. Om det vore kortare tid, om man skulle ha vaccin snart, då skulle jag också vara för lock-down. Men det lär ta tid. Och de andra håller alla på att få smittan tillbaka. 
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?