Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 23:53:05 följande:
Vi har haft samma åtgärder som Sverige hela tiden, dvs tvättat händerna och hållit avstånd. Dessutom har vi testat, smittspårat och isolerat närkontakter. Nu är det ju snarare Sverige som tar modell av andra, när det nu har planerats att smittspårningen ska komma igång. Få se vad det blir av isoleringen, nu är ju rekommendationen den att familjemedlemmar till smittade kan gå till jobbet som vanligt.
Vad Olsen har att säga får du reda på genom att klicka på länken i mitt tidigare inlägg. ?Testa, smittspåra, isolera? säger han bland annat.
Jo, sorry, jag lyssnade på andra länken nu också (kommer inte ihåg, kanske hade jag nåt problem med länken då). Han är förstås kompetent på området, men jag tycker att sättet, att han verkar vilja synas framför allt, är ganska osympatiskt. Om han har något viktigt att säga och vill varna, så skulle han också kunna göra på ett mera lugnt och sakligt sätt.
Jag är lite förvånad att han säger så, för han måste ju också veta att man inte hade kapaciteter att testa så mycket i början, och att man har försökt smittspåra, men inte hunnit med. Och att man ska isolera folk som är sjuka - det gör man ju (kanske mest att de isolerar sig själva, men man kan ändå inte övervaka så exakt).
Jag la märke till en intressant detalj. När jag tittade på någon dokumentär om pestens framfart i Europa, så nämndes det att pesten spridde sig nästan överallt, förutom Norden. Jag vet att det nådde Sverige och övriga Norden också under någon period, men det fanns ju flera pandemier med pesten. Uppenbarligen kan man ändå ha en fördel om man bor i utkanten av Europa. En pandemi sprider sig nog mer i mitten av Europa, och det är lättare att klara sig om man bor i utkanten av kontinenten - där det dessutom är glest befolkat. Om vi tittar på Norden i sig då, så ligger Sverige ganska centralt, och just Stockholm är lite av en central punkt. Många flyg ifrån hela världen.
Det kanske inte är så konstigt att vi fick in många smittade. Och som sagt, om man en gång får in en massa fall samtidigt och det sprids jättesnabbt, så har ju Sverige inte ens möjlighet längre att göra som Finland eller Norge. Eller, resultaten, om man nu skulle göra så, skulle inte bli lika bra.