Padirac skrev 2020-08-02 01:38:57 följande:
Om du läser lite i tråden och om du följt med i myndigheternas pressträffar kan du hitta fler saker som skiljer mellan olika länder.
Men om du vill tro att smittan är i samma fas i olika länder, att alla länder har samma lagar och organisation för vård och omsorg och att det är en stor skillnad mellan olika länders strategier så ska jag inte hindra dig från att ha den förenklade bilden.
Men jag kommer att ifrågasätta vad du menar då du inte tar med olika förutsättningar utan tror att det är då enkelt att det går att räkna antalet döda för att bedöma samma strategi i olika länder.
Du svarade märkligt nog inte på det jag skrev om varför de hade gränser på först 500 när vi redan hade en spridning i samhället, och sen ner till 50 som även det är väldigt högt. Varför satte man inte lägre och mycket tidigare?
Ett land har olika förutsättningar ja, men det fanns tid att förbereda sig och det fanns ett val att stänga ner ordentligt först för att vinna tid och minska på spridningen så mycket som möjligt. Inget Sverige valde att göra, plus att Sverige agerade väldigt långsamt med det mesta. Nu diskuteras det fortffarande om munskydd ska användas eller inte när väldigt många länder infört krav på det.
Ja det är ganska enkelt, när vi kommit så här långt så är antalet döda EN beskrivning av hur lyckosam strategin varit. Sen kan man säkert i efterhand beskriva det utifrån andra faktorer också, som hur bra ekonomin klarat sig och arbetslöshet, och det vet man ännu inte. Men det är märklgit att säga t ex att ja vi har nästan 6000 döda än så länge, men vänta några år så får vi se hur bra ekonomin klarat sig och hur många vi räddat från att ta självmord osv.
Om det kommer en andra våg eller om det börjar sprida sig igen när länder öppnar upp så är de nu förberedda mycket bättre på hur de ska hantera den och man vet mycket mer om viruset.