Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

Anonym (Clay) skrev 2020-06-21 05:49:58 följande:

Första nyheten hos Ekot nu på morgonen:

"Äldreboenden i Region Stockholm som fått in covid-19 hade en betydligt högre andel tim- och bemanningsanställda än boenden som inte fick in smittan. Resultatet tydliggör ett av äldrevårdens systemfel menar både äldreforskare och Vårdförbundet."

"Johan Fritzell, professor i sociologi som leder Karolinska Institutets center för äldreforskning, tycker att coronasmittan tydliggjort ett systemfel i äldreomsorgen:

? Kontinuiteten och anställningsformerna är ett stort problem på äldreboendena. Att en fjärdedel av personalen är timanställda, daglönare gör det betydligt svårare att stanna hemma vid minsta symptom, säger han till Ekot."
    Intressant att jämföra med Skåne, speciellt Malmö. Där man var tidigt med att isolera äldreomsorgen och har lyckats.

Det sägs att Malmö och köpenhamn har liknande siffror.

Det är främst inom äldreomsorgen som effekterna av covid19 har märkts.
  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2020-06-21 08:50:41 följande:

Nej varför skulle jag ändra mig? Och vad menar du egentligen. Du skriver rätt dåligt och otydligt. Svar: Nej jag har inte ändrat mig om att ha goda värderingar (men antar att det inte var riktig det du menade, men som sagt - skriv tydligare så får du tydligare svar.

Dessutom skriver du din TS som om det var en sanning när det enbart är din egen tanke om saken. Partierna du nämnder har väl aldrig någonsin sagt: "vi har överlägsna värderingar". 

Men åter till regeringen: Vad skulle de ha gjort? Olika länder valde olika vägar men trots det är det massor med dödsfall i de flesta länder - utom Island kanske - men de är isolerade på ett sätt som inget annat land är! Vi kan inte trolla med vår geografi. I längden kommer i princip alla länder ha höga antal döda. 

Jag tror inte att något speciellt parti hade lyckats bättre. I stort handlar det om äldreboendenas misslyckanden och det hade skett oavsett vilka partier som sitter i riksdagen. 

Känner flera som jobbar inom äldreomsorgen och flera av dessa har berättat för mig att de inte hade ordentliga rutiner kring tex detta med handsprit! De skötte inte alltid detta med att tvätta sig noga innan man gick in till nästa brukare osv. Nu när coronan kom fick flera ställen i panik skärpa till rutinerna, och då blev lite för sent på en del ställen. Har hört från folk i Norge inom samma bransch hur de haft helt andra rutiner och därmed lyckats otroligt bra för de äldre! 

Nu ökar smittan i tex Göteborg och Malmö, panikutbrott i Gällivare (av alla ställen), så vi kan inte sitta säkert oavsett var vi är, och oavsett regering. Eller vill du ha det som i diktaturländer där man inte får säga att det finns corona? Läste häromdagen om två gamla öststater, att det är förbjudet att ens använda ordet corona. Om folk dör skriver det att de dött av lunginflammation. Men se där ja - genast toppenstatistik. Är det nåt sånt du eftersträvar TS? Kan nog tycka Sveriges regering hanterat situationen rätt bra, trots allt. 

Smittan i Malmö ökar pga testerna. Utöver det så är antalet inlagda på sjukhuset inte högre.

Skåne ligger fortfarande lägst i Sverige.
  • sextiotalist
    K Markatta skrev 2020-06-21 12:43:24 följande:

Det beror nog på att de hade en större smittspridning än Sverige innan de införde restriktionerna. Här är två diagram för Sverige och Belgien som visar antalet nyregistrerade coronadödsfall per dag:

Det diagram du visar för Sverige är inrapporterade dödsfall. Om du istället tar fram diagrammet för dödsdag så får du ett diagram som liknar Belgiens.

Utöver detta så har Norge en betydligt bättre organiserad sjukvård än Sverige. Bla smittskyddsläkare på regional nivå
  • sextiotalist
    K Markatta skrev 2020-06-21 13:11:30 följande:

Var hittar du diagram för dödsdag för Sverige och Belgien?

Aftonbladet har under coronastatistiken ett diagram där det visas inrapporterade dödsfall. Man kan trycka på dödsdatum istället så får man ett diagram som har samma utseende som Belgiens.

På måndag och tisdag kommer inrapporterade dödsfall i Sverige vara högt. För då kommer dödsfall ftån förra veckan och helgen rapporteras in
  • sextiotalist
    KarlssonA skrev 2020-06-22 13:40:38 följande:

Om du läser artikeln noggrant så kan du läsa att det är Folkhälsomyndighetens statistik som presenteras till allmänheten och inte Socialstyrelsens. Folkhälsomydighetens siffror fylls inte på med döda som inte har testats positivt för Covid-19.

Uppgifterna kommer från Socialstyrelsen.
  • sextiotalist
    KarlssonA skrev 2020-06-22 16:15:51 följande:

Nej, det stod inte alls någonting i källan om att Socialstyrelsen står för den officiella statistiken i Sverige. Ni fortsätter att ljuga och vilseleda.

Det är till Socialstyrelsen som samtliga dödsfall rapporteras. Det är därifrån siffrorna hämtas. Så ja, det är Socialstyrelsens information och det är den officiella informationskällan.
  • sextiotalist
    KarlssonA skrev 2020-06-22 17:36:31 följande:

Det är Folkhälsomyndighetens siffror som redovisas på presskonferenserna och som alla medier hänvisar till. Där ingår inte Socialstyrelsens siffror.

De konferenser jag sett har även Socialstyrelsen varit med och presenterat siffror.
  • sextiotalist
    KarlssonA skrev 2020-06-22 18:58:46 följande:

Dödstalen kommer alltid från Folkhälsomyndigheten, aldrig från Socialstyrelsen. Varför är det så svårt att förstå?

Alla döda rapporteras till Socialstyrelsen.
    KarlssonA skrev 2020-06-22 18:57:05 följande:

Nej, du har fel och ska erkänna det själv. Dödsfall som inte har varit föremål för test ingår inte i Folkhälsomyndighetens statistik.

Kan du erkänna att du hade fel?

Om jag, när jag läser om statistik på FHM's hemsida så rapporteras samtliga dödsfall in via Socialstyrelsen, men då covid19 är anmälningspliktig så rapporteras dessa in även till FHM. Det står även på hemsidan att de uppgifterna som FHM är preliminära, socialstyrelsens är den som är mest exakt.

Detta gäller dödsfallen, smittade rapporteras in till FHM
  • sextiotalist
    Silverjenny skrev 2020-06-23 09:02:37 följande:

Jag har definitivt tappat förtroendet för regeringen. Har alltid haft hjärtat till vänster men jag känner mig sviken, så till den milda grad att jag inte ser en framtid i det här landet längre. Jag har börjat söka jobb utomlands och kommer att flytta så snart det finns möjlighet.

Vem fan vågar bli gammal och hamna på ålderdomshem här när man blir borttriagerad redan vid 70 års ålder vid en relativt mild pandemi trots att man är kärnfrisk i övrigt? De har inte ens försökt rädda alla, fältsjukhuset vid årsta förblev oanvänt och det fanns lediga platser på IVA ändå nekades patienter vård. Och så skryter politikerna om att vi har bra kapacitet i sjukvården, tro fan det när de resurser som finns inte blir utnyttjade. För att inte tala om bristen på munskydd mm både i vården och för allmänheten.

Aldrig mer en röst på vänsterblocket och högern vill jag inte stödja så det blir väl till att rösta blankt nästa gång om inte något nytt alternativ dyker upp.

Nu behöver man inte måla helsvart.

Yttrest få 70-åringar sitter på ett hem, de allra flesta 80-åringar bor hemma

Men självklart sks6 ingen borttriagad oavsett ålder
  • sextiotalist
    Silverjenny skrev 2020-06-23 09:41:12 följande:

Det är inte bara åldringarna, jag känner att de har svikit hela befolkningen. Det har varit så många felaktiga beslut längs hela den här resan, ända sedan de rentav uppmanade folk att resa på sina inplanerade sportlovsresor till smitthärdarna Italien och Iran och inte gjorde något för att försöka hindra smittan att komma till landet. De vägrar hårdnackat erkänna att deras underliggande strategi har varit flockimmunitet och andra felbedömningar t.ex munskydd - ett bra ledarskap kan också erkänna när man gjort fel och kan ändra sig istället för att köra 200 km/tim rakt in i väggen.

Det är den här oärligheten som är värst. Nej mitt förtroende är helt borta. Hur ska man lita på att de gör allt för att rädda våra liv om det blir en allvarligare smitta, krig, härdsmälta i ett kärnkraftverk? Att skydda medborgarna är tydligen inte lika viktigt som att inte tappa ansiktet.

Jag tycker det fungerat bra, men så bor jag i Skåne och hos oss fungerar det
  • sextiotalist
    KarlssonA skrev 2020-06-25 14:36:17 följande:

Vad är det för fel på er?

Tegnell och alla andra har sagt att det enda som kan stoppa viruset är flockimmunitet. Därför ska vi inte stänga ner samhället i Sverige.

Hur svårt kan det vara att fatta? Varför vill ni vrida på sanningen?

Kan du visa det är du snäll
  • sextiotalist
    KarlssonA skrev 2020-06-25 14:36:17 följande:

Vad är det för fel på er?

Tegnell och alla andra har sagt att det enda som kan stoppa viruset är flockimmunitet. Därför ska vi inte stänga ner samhället i Sverige.

Hur svårt kan det vara att fatta? Varför vill ni vrida på sanningen?

Utöver detta så är det sant på så vis att flockimmunitet är det bästa sättet att hindra smitta. Men man kan få det på flera sätt. Vaccination är ett väldigt bra sätt. Men än så länge vet inte forskarna hur immuniteten fungerar.

Flockimmunitet innebär ju att ett virus inte får chansen att etablera sig då tillräckligt är immuna.

Mässlingen är en sådan sjukdom som vi håller i schack med flockimmunitet genom vaccinering.

Rent krasst så verkar det här viruset vara av en sådan art att vi måste leva med det många år framöver.

Men Tegnells strategi har varit att se till att samhället fungerar och att vi håller ned antalet sjuka så att även sjukvården fungerar tills dess att vaccin finns och som hjälp att tillräckligt många blir immuna.

För ett bra vaccin kommer ge just flockimmunitet.
  • sextiotalist
    KarlssonA skrev 2020-06-25 15:48:06 följande:

Vad är det för fel på dig?

Immunitet är INTE det enda som kan stoppa viruset. Nedstängningar har stoppat viruset minst lika bra.

När ska du sluta vara inskränkt?

Nej, nedstängningar har hejdat viruset. Men viruset finns kvar och kommer komma tillbaka när samhällen öppnar upp igen.

Viruset är nu spritt över hela världen och kommer dyka upp både här och där.

Men situationen är ljusare. Man har mer kunskap. Hittat läkemedel och behandlingar som lindrar och hjälper till att få folk friska
  • sextiotalist
    Anonym (Minna) skrev 2020-06-26 13:49:43 följande:

Vilka av våra grannländer har lyckats stoppa viruset menar du?

Vi vet inte varför viruset har tagit så starkt fäste i Sverige. En trolig anledning är Stockholms-sportlovet, vecka nio, då väldigt många Stockholmsfamiljer åkte utomlands. Det finns inga som helst bevis för att en nedstängning av samhället skulle ha positiv effekt för att minska virusets spridning.

Det är nog att resandet vi hade de första månaderna på året var avgörande.

Vi är ett folk som reser mer än gärna. Jag är rätt säker på att viruset hade etablerat sig innan effekterna av det blev synligt. En lock down hade inte gjort någon större skillnad
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2020-06-26 14:27:12 följande:

"kan man kalla det stoppat"??? Allvarligt, när det gäller virus, så är det väldigt viktigt om det är HELT stoppat eller inte. Och det är det inte. När det finns fall kvar så kan det öka igen och sprida sig. 

Just när ett virus kommer att finnas där över längre tid, så verkar det inte vara en så bra idé med två månaders lockdown. Folk orkar inte vara isolerade jätte-länge eller ens kortare tid om det är en väldigt strikt lockdown. Om man ändå inte får bort smittan utan bara får ner den, och sedan ökar den kanske till samma nivå under nästa två månaderna, då är man i samma situation som i början.  Och så har man minst 8 månader kvar då. 

Då tycker jag att den svenska strategin låter vettigt. Vi har en nivå på isolering som folk klarar av och som de kan ha kvar under hela pandemin. Och antal döda och svårt sjuka minskar hela tiden. 

Det finns väl endast ett virus man stoppat helt. Smittkoppor.

Rent krasst så är det bara flockimmunitet som kan stoppa ett virus helt och då krävs det att det inte har något annat värddjur Smittkoppor fick man genom vaccinering och endast människan som värddjur. Problemet med SARS-viruset är att det har andra värddjur än människan.

Det vi kan hoppas på att det blir snällare och slutar som ett förkylningsvirus.
  • sextiotalist
    KillBill skrev 2020-06-29 08:53:36 följande:

Sverige smittspårade initialt men gjorde ett uppehåll när vi fick en allmän smittspridning i samhället. När detta skedde valde Sverige att fokusera på resurserna på vård i stället. Nu är vi nere på lägre smittspridning igen och då återupptas arbetet med att smittspåra smittade patienter.

När det gäller att isolera familjemedlemmar så kommer det med största sannolikhet ingen sådan rekommendation. Det finns studier som visar att bara  ca 20 % av familjemedlemmarna i ett hushåll smittas av Covid 19 när smittan kommit in i hushållet.

Här är en intressant tråd kring hur många som smittas av covid 19.

Och man fångade nog upp de som kom från Italien.

Däremot så hade ju viruset redan kommit in på andra sätt och det har man ju konstaterat när man analyserat viruset.

Men som du skriver. Har väl smittan etablerat sig så skulle smittspårning ta allt för mycket resurser
  • sextiotalist
    persikofjaril skrev 2020-06-29 09:26:57 följande:

Jag var sjuk med hög feber och halsont under vecka 9 (sportlovsveckan, där jag bor). Skulle vara väldigt intressant att veta om det var Covid-19. Det var ju samtidigt som folk var på skidsemester i Italien. Så om jag hade covid, så innebär det att vi fick in smittan i Sverige redan innan vi var medvetna om det. Om världen inte fått veta något om utbrottet i Wuhan, så hade alla gått runt och trott att det var vanlig influensa, och vi hade inte haft diskussionen i den här tråden. En intressant tanke. 

Man vet att smittan kom in tidigare, nu med facit i hand.

Man har ju konstaterat att det var en i Dalarna som hade det redan i december
  • sextiotalist
    persikofjaril skrev 2020-06-29 09:26:57 följande:

Jag var sjuk med hög feber och halsont under vecka 9 (sportlovsveckan, där jag bor). Skulle vara väldigt intressant att veta om det var Covid-19. Det var ju samtidigt som folk var på skidsemester i Italien. Så om jag hade covid, så innebär det att vi fick in smittan i Sverige redan innan vi var medvetna om det. Om världen inte fått veta något om utbrottet i Wuhan, så hade alla gått runt och trott att det var vanlig influensa, och vi hade inte haft diskussionen i den här tråden. En intressant tanke. 

Nej, man hade inte trott det varit en vanlig influensa. För den är annorlunda. Dessutom brukar man ha koll på vilket virus det är

Så även om Kina varit tysta så hade det framkommit att det var ett nytt coronavirus
  • sextiotalist
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-30 23:43:45 följande:

Tiillräckligt många? Det är ju det det inte varit, därav att så många har dött. Vi har en mycket större spridning än de flesta andra länder. Ja jag vet att du har lätt att följa reglerna, det har du nämligen skrivit i en annan tråd, men nu handlar det om alla i Sverige, och det har inte varit så bra där. Varför tror du annars vi har en mycket större spridning än våra grannländer?

Vi i Skåne fixar det i varje fall
  • sextiotalist
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 14:34:44 följande:

Det är en galen idé enskilda chefer på äldreboenden är orsaken till att 5000 har dött. Det kräver alltså en enorm slump eller ett systematiskt mönster med att svenska äldreboenden har misskött sig, medan äldreboenden i andra länder inte har gjort det. Alla förstår att en sådan slump är inte rimlig.

Det ger inte heller någon förklaring till att hälften av dödsfallen har ägt rum utanför äldrevården. Varför skulle enskilda chefers agerande korrelera så starkt med att lika många dör utanför äldreboenden?

Vad kan få er att förstå att den teorin är helt ologisk?

Den svenska äldreomsorgen havererade när ädelreformen infördes.

När sjukhemmen som hade kompetens och en miljö att hantera multisjuka nedmonterades

Skulle nog påstå att de boende som klarade att hålla både smittspridningen och dödsfallen nere var de enstaka cheferna
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?