Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

Det folk inte förstår är att Folkhälsomyndighetens område är FOLKHÄLSA, inte enbart smittskydd. 

Lockdown och utegångsförbud på obestämd tidär riskfyllt för den psykiska hälsan, särskilt för de som redan mår dåligt. Ökad självmordsrisk. 

Konkurser och massarbetslöshet gynnar inte hälsa. Staten kommer inte i längden ha råd att försörja alla arbetslösa. Och den offentliga sektorn där sjukvården ingår - hur ska de kunna erbjuda värdig vård när inga pengar finns? Medellivslängden kommer att sjunka.

Only the dead fish follow the stream. All cred till regeringen och Folkhälsomyndigheten som inte bara följer och gör lika som andra länder.

• Anonym (Nej)
    Anonym (myself) skrev 2020-06-22 08:55:01 följande:

Jag har inte läst alla svar så jag kanske upprepar nån, men min åsikt är sådan - regereingen inte bestämmer nåt själv i det här fallet utan lyssnar på "experter" som Tegnell och liknande - det är dessa "experter" som skiter i folk och ger felaktiga råd till regeringen (knappt många i regeringen som kommer ihåg ens hälften av biologin som de läst i skolan för att förstå vad som försigår). 
    Med det sagt - kan jag inte påstå att har nånsin stödjat regeringen i Sverige.

Tack och lov för det. Politiska, populistiska beslut som enbart bygger på att visa handlingskraft och pondus,  utan någon som helst konsekvensanalys ger jag inte mycket för.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nxlGB/atgarderna--dodligare-an-coronaviruset
  • Anonym (Nej)
    KarlssonA skrev 2020-06-22 13:46:27 följande:
    Har allt det här hänt med massarbetslöshet och självmord i Norge och Danmark? Det verkar ju inte så.

Det här framstår mest som skrämselpropaganda.

Vi är inte där ännu. Jag trodde det var underförstått att detta inte är något som uppstår direkt efter ett par månader.  Kolla vad Kerstin Hessius har att säga, detta gäller även Sverige. Om detta fortgår kan det bli så allvarligt att det tar en hel generation att bygga upp igen.

Det handlar om framtidstron för våra barn och ungdomar. Ingen vill ha tillbaka fattigdomen som rådde i början av förra seklet.

• Anonym (Nej)
    KarlssonA skrev 2020-06-22 13:46:27 följande:
    Har allt det här hänt med massarbetslöshet och självmord i Norge och Danmark? Det verkar ju inte så.

Det här framstår mest som skrämselpropaganda.

Vi är inte där ännu. Jag trodde det var underförstått att detta inte är något som uppstår direkt efter ett par månader.  Kolla vad Kerstin Hessius har att säga, detta gäller även Sverige. Om detta fortgår kan det bli så allvarligt att det tar en hel generation att bygga upp igen.

Det handlar om framtidstron för våra barn och ungdomar. Ingen vill ha tillbaka fattigdomen som rådde i början av förra seklet.

• Anonym (Nej)
    KarlssonA skrev 2020-06-22 23:55:11 följande:
    Fast Norge och Danmark har ju i praktiken öppnat upp samhället igen. De är på samma nivå som oss av öppenhet nu.
    Vänta tills efter sommaren så ska vi se att de kommer ikapp angående smittspridningen.

Jag hyllar inte Sverige i allt. Norge tex har en mmycket bättre skött äldrvård och Finland med sina beredskapslager. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-23 00:17:33 följande:
    När kommer slutet att infinna sig då? Om ett år? Tio år? Ifall jag eller någon i min familj hör till de olyckligt lottade som kommer att bli långtidssjuk, få bestående men (?) eller till och med avlida, så väljer jag hellre att det sker om några år i stället för nu.

På samma sätt resonerar man i cancervården, man försöker skjuta upp döden med något år i de fall där det är möjligt.

Visst ska man försöka stjuta fram döden så långt det går. Men till vilket pris som helst? Ett par månader eller år extra (i några fall många år för tidigt) ställt mot en förlorad generaion i fattdom, haverrerad sjukvård pga brist på pengar och  på sikt förkortad livslängd?

Det blir liv mot liv?

• Anonym (Nej)
    Padirac skrev 2020-06-23 23:29:30 följande:
    Det är inte enbart R0-talet som beskriver virusets smittsamhet, det finns också andra parametra, tex det som kalllas k-faktorn.

Ingen vet egentligen hur nya coronaviruset sprids, i vissa fall sprids det lätt, i andra fall sprids det knapps alls. Om R0-talet är 2,5 så är det enkelt att räkna ut hur fort alla i Sverige och världen skulle vara smittade om inga åtgärder alls sattes in.

Med social distansering och isolering av smittade personer kan man få ner smittspridning, dvs sänka Re-talet.. 

I tidigare ständga Tyskand har Re talet snabbt tredubblats i samband med att de öppnar..från att vara under 1 till snabb spridning i alla fall lokalt.

Barn har vid covid19 smitta få symptom, och virologer säger att i normala fall är det inte virusmängden en person bär på som avgör hur smittsman man är, det är istället symptomens allvarlighet som relaterar till smittsamheten.

Sånt här känner naturligtvis FHM till, men för den oinvigde är det naturligtvis svårt att se samband utan att ha kunskap - så det enklaste är de enkla populistiska ropen om att stäng allt!!

Du tycker att det borde ha stängs det ena och stängs det andra, och utan konspaer i ämnet så verkar det kanske rätt - men de som har någon kunskap om hur det fungerar vet att det inte är så enkelt som du vill framställa det.

Nu säger andra länder också att det skolstängningarna inte spelade någon egentlig roll... 
    Tyvärr är det många som inte klarar av att ta till sig och förstå vad FHM menar.. Anders Tegnell har ju blivit så otroligt felcititerad och feltolkad (därmed inte sagt att han  alltid varit felfri). Antalet självutnämda epidemiologer är nästan lika stort som antalet facebookkonton.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Minna) skrev 2020-06-24 06:46:31 följande:
    Men förstår du inte vilka konsekvenser det hade fått för samhället? Restauranger hade i stor utsträckning gått i konkurs. Vilket hade lett till ännu högre arbetslöshet. Vårdpersonal med små barn hade inte kunnat gå till jobbet, vilket hade lett till ännu större personalbrist i vården. Barn som far illa i hemmet hade fått vara hemma med sina förövare hela dagarna? Barn i fattiga familjer hade inte fått någon lunch osv

Dessutom vet vi inte hur stor effekt det hade fått på smittspridningen.
    Anonym (Minna) skrev 2020-06-24 06:33:41 följande:
    Sunt förnuft? Så vi ska höfta till en strategi baserat på personliga åsikter istället för att lyssna på experterna? Vi är andra som anser att sunt förnuft är just att lyssna till experterna.

Ja, att framföra personliga åsikter och konspirationsteorier som fakta, det är jämförbart med nazismen.

Instämmer! Alla männinskor anser att just de själva har sunt förnuft och de som tycker annorlunda ej har det. Många tänker inte längre än näsan räcker och gillar åtgärder som visar styrka och pondus. De förstår inte att man måste göra konsekvensanalyser och se vad det för för andra bieffekter.

Jag har en släkting som åkte långfärdsbuss häromdagen. Bussbolaget hade infört åtgärder för att minska smittan, som färre passagerare (bra) och stängt av bussens toalett?! Varför, en symbolåtgärd, eller? Behovet att gå på toaletten försvinner väl inte för att man stänger av toaletten. 

Istället gjordes ett kort toastopp på en liten mack. Där hade även en annan buss stannat och de var tvugna att gå in och köa tillsamans där det var smockfullt med folk - att hålla avstånd gick inte. Vänta kunde de inte heller då det var tidspress för att hinna tillbaka till bussen i tid. Men bussbolaget hade ju tagit sitt "ansvar" och stängt av toaetten.

• Anonym (Nej)
    KarlssonA skrev 2020-06-24 17:17:09 följande:
    Här har du en länk:
    www.expressen.se/nyheter/professorn-da-ar-den-varsta-spridningen-over/

Erkänner du att du hade fel?
    Här har vi jättebrabra exempel på vad folk misstolkar angående stategin. Att man ser flockimmunitet (naturligt immunisering eller genom vaccin) som ett oundvikligt slutscenario oasett hur man gör. - pga av att smittan inte går att stoppa ens med lång lockdown är inte detsamma som att ha flockimmunitet som strategi - dvs att man VILL att så många som möjligt smittas.

Steategin är att platta ut kurvan så pass att sjukvården och då i synnelrhet intensivvården hinner med,
  • Anonym (Nej)
    KarlssonA skrev 2020-06-27 00:46:32 följande:

Björn Olsen och Anthony Fauci är experter med helt andra åsikter än Tegnell. Är de okunniga enligt dig?

Folkhälsomyndighetens uppdrag är folkhälsa, inte.enbart smittskydd. Många som inte inser detta. Man måste se helheten och göra en konsekvensanalys om vad en lockdown innenära i andra hälsorisker tex.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?