-
I Portugal räknar man alla som dött med corona oavsett dödsorsak. Således inte bara Sverige och Belgien. Har du belägg för att bara Sverige och Belgien för en nitisk statistik över dödsfall? För vi har förmedlats från start att alla räknas med här.AndreaBD skrev 2020-06-21 19:45:46 följande:Du har uppenbarligen inte hängt med. Jo, vi och Belgien räknar annorlunda än dem andra. Vi räknar alla som har dött MED covid-19. De andra räknar bara de som har dött AV covid-19. Och det är en stor skillnad.
-
Olyckligtvis fungerar det sällan så i praktiken. Ytterst få länder för en nitisk statistik över dödsfall, och somliga befaras försköna såväl smittspridning som dödssiffror.Anonym (bastu) skrev 2020-06-21 22:41:46 följande:Ja precis, hur skulle man annars räkna. Har man sjukdomen covid-19 och dör så har man rimligtvis dött på grund av covid-19.
Nedan är vad som avses med att dö med Covid.
"Regarding death from infection with the new SARS-COV-2 coronavirus in Portugal, the authorities go even further: "We are even measuring death with covid even though it is often not the terminal event".
https://www.theportugalnews.com/news/more-than-90-of-covid-19-deaths-occurred-in-hospitals/53951 -
AndreaBD skrev 2020-06-22 12:00:45 följande:Kan hända att det är något mer land. Det har inte pratats mycket om just Portugal. Man har haft mer fokus på länder som haft många döda.
Inte för att på något vis förminska alla tragiska dödsfall, men jag upplever inte att Sverige har särdeles höga dödstal sett till befolkningsmängd. Jag förstår inte riktigt fixeringen vid Sveriges dödstal, när det finns andra länder som har liknande eller högre siffror? Får alla länder med högre siffror än Sverige lika mycket skit, eller är det någon annanstans skon klämmer, som t.ex strategin?
Portugal stängde ner tidigt främst för att förbereda och gardera sjukvården. Nu öppnas det upp för turister i slutet av juni då det anses finnas gott om kapacitet att ta hand om även dem vid behov. Men ingen här är naiv nog att tro att smittan och dödsfall inte kommer öka (det gjorde det f.öv redan när restriktionen att resa inom landet togs bort). Inte heller är det många som är bekymrade över att det kommer turister från UK som slipper karantän.
Det verkar som att Portugiser har stort förtroende för att presidenten och myndigheterna fattar beslut efter vad som är bäst för folket. Synd att det uppstått lite splittring i Sverige, det förenklar kanske inte situationen om folk ror åt olika håll.
Sist men inte minst så hoppas jag att det värsta är över för Sveriges del. Jag tycker det har skötts utmärkt genom att bara följa restriktioner, och ändå lyckats undvika belasta sjukvården mer än nödvändigt. -
Jag instämmer att man inte kan veta långsiktiga effekter, men har alltid undrat över det här resonemanget. Logiskt sett borde det snarare vara tvärtom, med färre patienter?AndreaBD skrev 2020-06-28 11:12:59 följande:, folk får kanske inte vård för andra hälsproblem,
Vi har haft lockdown och till följd av det var trycket på sjukvården i stort sett obetydligt. I media uppmuntrades det till att inte vara orolig för att söka hjälp, och att allt fungerade som vanligt. Samt betonades vikten av att våga gå och vaccinera sina barn trots corona. -
AndreaBD skrev 2020-06-28 15:03:36 följande:Förstår inte riktigt hur du tänker där, varför det skulle vara färre? För att inte så många rör sig ute? Men det handlar väl mer om att folk kanske inte vågar gå till läkare för att de inte vill vara besvärliga, för att de känner att sjukvården redan har fullt upp. Och då kan det ju hända att folk kan ha något allvarligt och inte går till läkare i tid.
Jag menade att oavsett om sjukvården har mycket just då, så avvaktar folk om det inte känns väldigt brådskande och ibland kan de också råka ha något allvarligt och det kanske missas då. Jo, här har man också uppmuntrat att inte göra så. Samtidigt så har en del rutin-besök senare-lagts.Resonemanget jag undrar över är varför sjukvården har mer att göra i ett land med lockdown, än i länder med färre restriktioner?. En lockdown införs för att förhindra ett stigande R tal, och då finns ingen logik i att de skulle vara mer rädda över att besvära vården än i länder där antalet smittade ökar.
Var finns korrelationen mellan att införa lockdown, och benägenheten att söka vård? Vad skiljer sig från länder som inte inför lockdown och istället tar hand om fler coronapatienter i taget? -
Självfallet!AndreaBD skrev 2020-06-28 15:55:37 följande:Det behöver inte ens finnas något sammanhang där. Olika länder har ju olika stora kapaciteter ändå.
Det är inte vad jag syftade på, så du missförstod nog mig.
Jag menar - varför skulle folk i länder med lock-down vara mer rädda och besvärade att söka sjukvård än i tex Sverige? Du och andra har angett det som en anledning mot att ha lock-down men jag förstår inte sambandet.
För övrigt duger de "grundade" anledningarna väl. Nämnda anledning känns däremot ologisk. -
Vilka problem har Sverige som är värre än covid-19? Borträknat de problem som alla andra länder har under pandemin.Anonym (Svensk) skrev 2020-08-13 00:51:23 följande:
För det första så har jag aldrig stött denna regeringen överhuvudtaget. Titta hur det har blivit i Sverige då är covid 19 en skit sak. Vi har värre problem här i Sverige än covid 19.
-
Även om du talar om Sverige som ett land med så många problem, beklagar jag din oförmåga att uppge ett enda exempel på dessa problem som är långt värre än covid-19.Anonym (Svensk) skrev 2020-08-13 13:13:30 följande:Har du blundat dom sista åren om du måste ställa denna frågan!!!! Ja vad tror du själv?
Eller gör du som Löfven stoppar ner huvudet i sanden så slipper du se problemen.
Jag flyttade till ett annat europeisk land i Oktober strax Innan pandemin, men orsaken var inte alla problem i Sverige. Jag gillar mitt hemland lika mycket som mitt nya hemland, och det största problemet som Sverige har är polariseringen.