Annonsera egen verksamhet på FB
Att man får tjäna en viss summa på sin hobby utan att skatta är en rätt spridd missuppfattning. Överskottet i en hobbyverksamhet ska alltid beskattas. Man kan däremot bli momsbefriad om man säljer för mindre än 30 000 på ett år. En hobbyverksamhet får inte drivas med vinstsyfte och du får inte arbeta på uppdrqag av någon annan vilket innebär att det knappast kan ses som hobbyverksamhet om du marknadsför dina tjänster i syfte att få beställningar. Många som har sidor på FB etc har F-skattsedel (även om det såklart finns en del som säljer ändå).
Jag syr barnkläder m.m. och registrerade mig för F-skatt för ett par år sedan för att kunna börja sälja. Att ha en enskild firma tar lite tid med bokföring etc. men jag tycker att det känns skönt att veta att jag följer de regler som finns, kan marknadsföra och sälja så mycket som jag vill och inte riskerar några tråkiga överraskningar.
Sen tycker jag du ska kolla upp lite vad som gäller kring att sälja just bakverk. Jag är absolut ingen expert på den branchen men jag tror att det finns en hel del regler för tillverkning och försäljning av livsmedel.