Inlägg från: Libellule |Visa alla inlägg
  • Libellule

Vem får lägenheten?

Sambon och jag ska separera. Lägenheten, en hyresrätt som vi flyttade in i för lite drygt ett år sedan, står skriven på oss båda sedan dag ett. Jag har hela denna tid varit den som stått för hyran eftersom sambon helt saknar inkomst. Båda vill gärna behålla lägenheten.

Vem kan förväntas få behålla lägenheten enligt ansett störst behov?

Sambon har aldrig haft ett jobb, har ingen inkomst eller bidrag, har skulder hos Kronofogden och har flertalet familjemedlemmar, däribland mamma och pappa, i staden. Pappan har tidigare stöttat sambon ekonomiskt och innan vi flyttade ihop bodde hen hos sin pappa.

Jag har arbete i staden, är skuldfri, och utan lägenheten skulle jag inte ha någonstans att ta vägen då jag saknar släkt och vänner i närheten och närmaste person som skulle kunna hjälpa mig med boende tillfälligt bor 20 mil bort.

Vår stad har ont om bostäder och det vore svårt för att inte säga omöjligt för sambon att få en egen lägenhet med tanke på rådande omständigheter i livet, även oklart om hyran är för hög för att socialen skulle godkänna att betala bostadstillägg och bidrag för en trea mitt i city. Jag skulle antingen få flytta en bra bit och därmed förlora mitt arbete eller bo på hotell och jaga lägenhet (inte en hållbar situation) om jag inte kan bo kvar.

Kan någon med insikt i hur dessa situationer avvägs flika in med lite information? Jag förstår att det till syvende och sist kan slå ut hur som helst men jag vill ändå ha lite kött på benen för att kunna förbereda mig på vad jag har att vänta mig. Tack på förhand.

• Svar på tråden Vem får lägenheten?
  • Libellule
    Kjell2 skrev 2020-06-17 16:50:46 följande:

Finns det barn med i bilden?

Svårt att se att han skulle bli godkänd som ensam hyresgäst.

Nej, inga barn. Det närmsta något sådant är att vi har en hund modell mindre som ursprungligen tillhör sambon och som kommer stanna med hen.
Svar på tråden Vem får lägenheten?