Inlägg från: Anonym (va???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (va???)

Topless på Skara sommarland

louisa83 skrev 2020-06-19 00:06:07 följande:
    Det där har ju mycket att göra med barns hudfärg från början och hur vana de är att vara i solen. Svenska barn som är bleka och kan bränna sig lätt ja där är det ju jätteviktigt att de skyddar sig. Också om de åker på semester till ett varmare land och plötsligt utsätts för stark sol. Grekiska barn däremot som bor i Grekland har oftast mer pigment i huden från början, de blir inte lika lätt röda. De utsätts inte heller plötsligt för solen, utan huden får bygga upp sitt försvar sakta sakta på naturlig väg. Sen brukar generellt sett föräldrar inte ta ut sina barn här under de timmar då solen är som starkast, utan de brukar åka och bada på eftermiddagen.

Hur som helst när jag säger att barn är mer skylda idag, så syftar jag inte på de barn som är klädda i uv kläder där syftet är uppenbart. Jag tänker på att alla barn har badbyxor och bikini på sig idag till skillnad från 80 talet, och varför har de det?

Jag tror såhär. Om vi går tillbaka lite. Alla pratar om 80 talet här, men egentligen började det ju med 70 talet. Det var den mest frigjorda eran. Kvinnorörelsen. Modet var att kvinnor gick utan BH. Topless på alla stränder. Man skulle absolut inte bry sig om sitt utseende. Att sminka sig ansågs helt förlegat. Folk var sexuellt frigjorda. Flower Power och fred på jorden.

Sen kommer 80 talet, då saker och ting dämpades. Inslag av 70 talet fanns kvar, som att bada topless på stranden. Men HIV kom in i bilden. Folk blev lite försiktigare. Levnadssättet ändrades helt. Det var nu ok att bry sig om sitt utseende igen. Många hade också saknat detta, att få fixa till sig lite (baserat på samtal med min mamma). Modet var att sminka sig överdrivet, håret ska vi inte tala om, och sen kläderna var det ju axelvaddar och överdrivna tilltag. Ja allt var i kontrast till 70 talet. Nu på 80 talet var det också ok att vilja tjäna pengar, att vilja göra karriär. Wall Street och allt det där. Att tycka om ytliga ting igen. Samhället var fortfarande ganska oskyldigt dock. Det var många faror man inte uppmärksammat än. Som pedofili till exempel. Michael Jackson var kung.

Sen kom 90 talet och då dämpades även klädseln ner. Det var nog på 90 talet som folk slutade lite med att bada topless och började skyla sina barn. Säkerligen pga två orsaker. Den ena orsaken var att två uppfinningar etablerades, mobilen och internet. Folk började skicka bilder till varandra digitalt och lägga upp på nätet. Automatiskt började folk tänka efter mer. Vem som helst kunde ta kort på en och lägga ut. Förr var det mycket tryggare på det sättet. Den andra orsaken är att man idag är mycket mer medveten om pedofili och i kombination med den första orsaken, internet, så kan det bli väldigt farligt.

Så jag tror inte på att skälet skulle vara invandringen i Sverige, som några nämner här. För den här förändringen har skett i alla länder över åren, inte bara i Sverige, och jag tror att det beror mest på internet faktiskt. Kanske också en större känsla av att ha integritet, som kanske inte var så viktigt på 70 talet.

Jag kan förstå oron, men samtidigt tycker jag det är trist att den har övertagit oss. Att vi alla helt har ändrat vårt sätt pga några sjuka människor. Det är trist. Jag hade velat se att de inte vunnit över oss.
    Ja Internet spelar stor roll tror jag också. Å andra sidan finns det många kvinnor som inte bryr sig, som vill i feminismens namn att bröst ska få vara fria (free the nipple t ex), men som trots det inte går topless på stranden. Även äldre vill inte vara topless, tror de att de också kommer bli fotade och hamna på nätet? Men det hänger ihop med rädslan att bli sedd av tusentals för obestämd framtid som gjort att en stor del av kvinnor satt normen för det hela. De som vill vara topless och inte är rädd för nätet kanske inte vågar göra det för inga andra gör det. Likt det att folk inte vågar sätta på sig munskydd för normen är att inte göra det.

Men det vore intressant och se hur det skulle bli om män också bar bikini på sig, skulle det sexualisera mäns bröst med tiden så kvinnor blev som tokiga i mansbröst? 

En dålig trend är att föäldrar sätter bikinitoppar på små barn som inte har bröst! Det är att sexualisera små barn och uppmuntra till pedofili tycker jag!
  • Anonym (va???)
    Sven19 skrev 2020-06-19 00:51:38 följande:
    Internet till vanligt folk kom ju först 96-97 och den första mobilen med kamera kom 2002 och det tog nog ytterligare något år till innan det blev vanligt.

Runt 93 tror jag knappt det var några som solade topless. Så mobilkameror och internet är nog inte orsaken.
    Jodå det var det allt. Jag var på Ayia Napa slutet av 90-talet och där var det tjejer topless överallt. I slutet av 90-talet började det komma många porrsidor och det fanns säkerligen en och annan nyhet som tog upp sånt, som vi kanske inte nu minns, risken att bli fotad och hamna på nätet för evigt. 

Men som louisa83 skrev så kan andra orsaker ha gjort det också, som HIV, vilket nog hade en påverkan på hur frisläppta kvinnor var, för kopplingen sex och naket finns alltid där på nåt plan ju. Och som hon skrev det att sminka sig mer, om det var en sån trend på 80-talet, så faller det där naturliga bort mer som att vara barbröstad innebär. 
  • Anonym (va???)
    sextiotalist skrev 2020-06-19 10:01:14 följande:
    Tänk man hade bikini på barn även under 70-talet.

Vi har massor av foton från den välbesökta stranden, speciellt för barnfamiljer, det var blandat.

Vad jag minns så älskade jag min bikini
    Varför har man egentligen bikinitop på småflickor som har precis likadana "bröst" som småpojkar i den åldern? Vad har det för syfte? Är det bara för att ännu mer särskilja på pojke och flicka?
  • Anonym (va???)
    Anonym (Kvinna 50+) skrev 2020-06-19 12:43:42 följande:
    Skulle det vara fel enligt dig eller?
    Även om överdelen saknar funktion så ser barnet ju mer flickig ut!
    Alla är inte inne på genusspåret vet du.
    Nej hon ser mer vuxen ut eftersom vuxna har bh på sig för att stödja sin byst som primärt syfte. Det är den kopplingen som görs, att man får barn att verka som mer vuxna med en bikinitop och att bröst är sexualiserat i olika sammanhang. Vi har fortfarande den kopplingen att en top sätts på dels för att ge stadga åt brösten och dels för att dölja dem för de är sexualiserade. Sätts dem på barn finns inget syfte med det för de har inte bröst och det finns inget sexuellt men det kan bli en sån koppling med tiden tror jag.
  • Anonym (va???)
    Anonym (Kvinna 50+) skrev 2020-06-19 12:43:42 följande:
    Skulle det vara fel enligt dig eller?
    Även om överdelen saknar funktion så ser barnet ju mer flickig ut!
    Alla är inte inne på genusspåret vet du.
    Tycker du små flickor ska sminka upp sig och klä sig i kortkort osv också då eller?
  • Anonym (va???)
    sextiotalist skrev 2020-06-19 14:11:14 följande:
    Jag hade bikini även när jag var 6 år. Ingen som hade en tanke på att det var för att dölja brösten.
    Men vad var det för då? Varför hade du inte en "bikini" som gick under "brösten" i så fall?
  • Anonym (va???)
    sextiotalist skrev 2020-06-19 14:11:14 följande:
    Jag hade bikini även när jag var 6 år. Ingen som hade en tanke på att det var för att dölja brösten.
    Genom att dölja brösten med en bikini så ÖKAR du intresset hos män för att få se bröst. 
  • Anonym (va???)
    Sven19 skrev 2020-06-20 12:57:30 följande:
    Man har ju inte bikini på små tjejer för att dölja brösten utan för att det är fint och tjejen troligtvis vill se ut som sin mamma.
    Spelar det nån roll vad syftet är? Bikinitopp är ett plagg för att dels hålla brösten på plats och för att dölja dem. Det blir väldigt konstigt att sätta det på ett barn. Låt barn vara barn och inte som vuxna mammor!
  • Anonym (va???)
    sextiotalist skrev 2020-06-20 14:36:40 följande:
    Det är faktiskt du som sexualiserar barnets kropp i bikini. Nej, en bikinitopp för barn är inte för att hålla ihop några bröst, det är ett strandplagg och inget annat.

Vi som är uppvuxna med att bikini är ett strandplagg kopplar inte överdelen till bröst alls.

Den kopplingen kom efter toplesseran och inte av alla. Som jag skrev tidigare. Den här diskussionen har förts på forum i över 20 år.
    Du är i minoritet att tycka så kan jag tala om för dig. LOL!
  • Anonym (va???)
    sextiotalist skrev 2020-06-20 21:27:59 följande:
    Och ändå ser jag massor av flickor i bikini och tvivlar starkt på att dessa mammor försöker få sina flickor som sexobjekt. Ingen av mina väninnor som har flickor har dessa tankar.
    Suck! Inte att mammorna ser dem som sex-objekt utan för att de är rädd för att andra män gör det och vill skydda dem. Men det har bara motsatt effekt eftersom en del då gör den kopplingen för bikinitop används för att dölja kvinnobröst. Jaha tänker mindre begåvade snuskgubbar, då har småflickor också bröst för de har ju bikinitop.
  • Anonym (va???)
    Kirenaj68 skrev 2020-06-23 11:10:05 följande:
    Precis. Men dagens unga uppfostras annorlunda. Eller inte alls känns det som ibland...Vi gick absolut inte och stämplade tjejer som horor i parti och minut bara för att de var lättklädda. Misslyckades vi föra över våra föräldrars visdom till våra barn?
    Dagens unga svenskar uppfostras snarare enligt feminismen i Sverige, kallar du nån för hora åker du på däng eller så är du en incel. Jag kan dock tänka mig, och som jag hört flera gånger, att från vissa kulturer där kvinnan ska dölja sin kropp och hår så får yngre killar därifrån en sån uppfattning att lättklädda kvinnor i Sverige är horor. 
  • Anonym (va???)
    sextiotalist skrev 2020-06-23 11:16:11 följande:
    Det är din koppling. De enda som skriver om detta är de som kopplar en bikinitopp på ett litet barn till bröst.

De flesta bryr sig inte alls om vilka kläder barnet har på en strand.

När sonen gick i simskola (för 20 år sedan) hade flickorna bikini eller baddräkt (ingen över 6 år) och även då kom inlägg som dina på forum.

Och mammorna på simskolan bara skakade på huvudet åt dessa stollar
    Så om en liten flicka sminkar sig med läppstift och mascara och har på sig kortkort kjol och urringat ute på stan, då reagerar du inte heller och kan inte se nån koppling till vuxna kvinnor? Då antar jag att du tycker folk kan gå nakna på stan också?
  • Anonym (va???)
    sextiotalist skrev 2020-06-24 12:06:38 följande:
    Nej jag kopplar inte det till vuxna kvinnor.

Men nu är bikini på mindre flickor socialt accepterat. Har använts på stränder i säkert 60 år.

Däremot dyker det upp varje vår en eller två som blir upprörda över detta varje vår
    Men du vet väl att samhället också ser bröst som sexualla kroppsdelar? Och du vet att bikini används för att skyla brösten?
  • Anonym (va???)
    sextiotalist skrev 2020-06-24 13:19:49 följande:
    Det är din definition. Bikinins överdel döljer mycket riktigt brösten, men det är inte den enda avsikten.

Bikini är också ett plagg som består av två delar. En del har designen så de framhäver brösten, andra för att platta till, och för små barn bara ett plagg utan speciellt syfte.

Du vet väl att kläder kan bäras för att man gillar det, utan syfte.

Jag som är uppvuxen med att ha baddräkt, bikini eller soldräkt ser bikinin som ett strandplagg. Kan bäras av kvinnor, flickor på stranden
    Varför har i så fall det ALDRIG varit något mode i att ha bikini för män? T o m kjol har varit mode för män.
  • Anonym (va???)
    sextiotalist skrev 2020-06-24 15:11:31 följande:
    Det har funnits baddräkt för män.

Det finns massor av kläder som endast varit mode för det ena könet.

Skulle nog säga det mesta
    Men att klä barn i vuxenkläder, som är till för att dölja bröst som barn inte har? Ser du verkligen inte den kopplingen, att den är problematisk?
Svar på tråden Topless på Skara sommarland