Inlägg från: BeautifulLiz |Visa alla inlägg
  • BeautifulLiz

Topless på Skara sommarland

sextiotalist skrev 2020-06-19 06:57:14 följande:
    Trend att sätta toppar på barn.

Jag är 60 och har inte sett den trenden, eftersom jag alltid har sett barn med bikinitoppar under hela mitt liv.

Detta påstående om trend har jag läst på olika forum i ungefär 20 år.

Barn har haft baddräkt, bikini, endast badbyxor och nakna så länge jag kan minnas.

Jag hade antingen baddräkt eller soldräkt när jag var riktigt liten, sedan bikini eller baddräkt.
    Helt riktigt.
    Jag har ett foto på mig själv i bikini, taget runt 1967-1968.
    Då var jag alltså i det som numera kallas förskoleåldern.
  • BeautifulLiz
    louisa83 skrev 2020-06-19 09:48:35 följande:
    Men 60 talet var ju fortfarande väldigt konservativt. Den största frigörelsen kom ju på 70 talet. Det är ju det vi diskuterar här tycker jag. Hur vi kunde gå från det frigjorda 70- och 80-talet till hur det är nu. Om vi börjar diskutera årtionden innan detta så är det ingen mening, då var det ju mer och mer konservativt ju längre tillbaka man tittar. Det är klart att vi är mer frigjorda idag än 1800-talet. Men det är inte det vi diskuterar här.

Jag ser skillnaden på gamla bilder från 80-talet. Flickor var antingen nakna eller med underbyxor eller baddräkt. Jag ser ingen liten flicka i bikini. Det som gör att jag personligen inte tycker att det är passande med bikini på små barn är att det egentligen inte alls är bekvämt. Det stramar åt och på små barn åker bikiniöverdelen upp hela tiden och sitter aldrig rätt. Varför inte låta dom gå med bar överkropp och bara underdelen då? En liten bikiniöverdel hjälper knappast mot solen. Så varför sätter man på barn en sån? Antingen för att man tycker att barnet ska dölja sina icke existerande bröst, eller för att man vill att barnet ska se gulligt ut. Men det blir ju på bekostnad av barnets bekvämlighet och det är det jag sätter mig emot.
    Jag höll bara med dig och gav mig själv som exempel. Solig
  • BeautifulLiz
    louisa83 skrev 2020-06-19 10:40:09 följande:
    Det tycker jag låter konstigt, då modet för vuxna kvinnor var utan bh, och topless på stranden. Varför ta på barnen bikini då? Hur gammal var du då?

Men det kanske beror på var man är uppväxt och spenderat sina somrar. Jag tänker nog mest på Grekland där jag spenderade alla mina somrar som liten och därifrån har jag mina tidiga sommarbilder. Även min mamma har i sin tur spenderat många somrar där på 70-talet och därifrån är många av hennes foton också. Grekland har definitivt ändrats sen dess, från att ha varit mycket "naket" till att alla har bikiniöverdel på stranden, gamla som unga. Att vara topless här numer anses vågat och på många organiserade stränder kan det till och med vara förbjudet, vid speciellt pooler ser jag aldrig nån topless numer.

Ska fråga min mamma också hur det var i Sverige på 70-talet där hon brukade semestra utanför Göteborg.
    Kanske kan lyssna på oss som var med på den tiden också?
  • BeautifulLiz
    louisa83 skrev 2020-06-19 13:21:58 följande:

Du tar dig själv som exempel och säger att du älskade din bikini, men du var 10 år 1970. När jag pratar om barn och bikini så syftar jag på mycket mindre barn, som jag sa inte kan rätta till sin bikini själv och den är inte praktisk på något sätt och ser inte bekvämt ut när de leker. Ju yngre barnen är desto löjligare tycker jag det ser ut. När man är tio så börjar man bli mer medveten om sin kropp och då är det naturligt att kanske vilja täcka överkroppen (även fast jag inte tycker man behöver det). Men barn har inget sånt behov själva, så det känns helt påtvingat av föräldern.

Jag säger inte att ingen hade bikini på sig förr, men du säger själv att det var blandat. Det tycker inte jag att man kan säga att det är idag. Jag ser nästan INGA nakna barn på stranden idag och inga tjejer topless. Det är det som är skillnaden som vi diskuterar här tycker jag. Du kan väl inte tycka att ingenting har förändrats? Som sagt, de bilder jag har från förr, bilderna från Skara sommarland i ts, mina minnen av hur det var förr, alltså 80 talet för mig, säger att det är en stor skillnad. Annars hade jag inte uppmärksammat detta.

Trend eller ej med bebisar i bikini, jag är helt emot det. Likaså hål i öronen på små barn som jag har börjat se på senaste tiden, inte så mycket från svenskar men många från Ryssland, avskyvärt. Detta diskuterar vi inte här iof men kom bara att tänka på det. Samma föräldrar har ofta sitt lilla barn i bikini.

Finns det ens bikini till bebisar?
Svar på tråden Topless på Skara sommarland