Tecum skrev 2020-06-16 22:10:05 följande:
Det är inte att resonera kontextlöst när du använder en mening som är så kontanimerad av det som hände på just den platsen. Men jag förstår givetvis vad du menar och du har rätt i sak, även om exemplet blev lite fel. Inget att bråka om.
Men det är bra att du skrev "historisk judeförföljelse" och jag håller med om att den kan jämföras med svartas historia under kolonialmakter. Men det som hände med judarna under andra världskriget är unikt genom dess närmast industriella utrotningsstrategi. Så illa har det aldrig varit för de svarta.
Bara en rättelse: Det är inte EN plats. Det är flera läger med den frasen. Det är fortfarande kontextlösheten som var poängen.
Vill du prata systematik och arbetsläger/plantager, så kan vi dra många paralleller till flera historiska skeenden och olika folkgrupper. Systematisk utrotning har skett flera gånger i historien. Stympningar och tortyr likaså: Skärper man sig och jobbar på bra hugger belgarna inte av en armen, eller ens barn. För dig blir det tyska systematiska kallsinnet och folkmordet till att "så illa har det aldrig varit för svarta". I beg to differ. Jag kan personligen inte väga mångfaldiga bestialiska mord mot varandra som du gör. Framställd som ett djur, avhumaniserad, packad som ett djur, dö under transporten eller arbeta som ett djur, tortyr, förnedring, förlust av barn, dö i fångenskap av misären i din fångenskap, eller avrättas, låter som lidande på individplan som är fullt jämförbara. Sedan att de övergripande syftena har skilt sig åt beroende på tyrann gör inte det mänskliga lidandet mindre för svarta.
Den som försvarar rasisten A.B är antingen kontextlös eller fullfjädrad rasist: Att svarta ska skärpa till sig - i skuggan av ett nyss begånget dåd av en polis mot en svart person. Då är man lika kontextlös som "Nya moderaterna" var.