• sextiotalist

Försörjningsansvar för sambons barn?

Ess skrev 2020-06-16 16:20:52 följande:

Det det går ut på är att alla barn under samma tak ska leva under liknande villkor, så att inte den enas barn äter riktig mat och den andres får tugga gamla brödkanter, i stora drag är det detta det gäller.

Millimeterrättvisa i en sammansatt familj finns inte och kommer aldrig kunna uppnås då de olika kullarna barn har olika genetiska förutsättningar liksom att 

50-100% av föräldrar och släkt skiljer sig åt.

Jag har dessutom aldrig någonsin hört talas om en partner som blivit dömd att betala för särkullarna. De skulle lika gärna kunna stryka den sk lagen då den är helt tandlös och omöjlig att efterleva, för helt krasst kan man bara säga åt sin partner att har hen inte råd att ta hem sina barn på umgänge så får de stanna borta. Det finns INGEN som kan tvinga en utomstående att betala för särkullar, det ligger uteslutande på dens föräldrar att försörja eller söka bidrag för att kunna försörja hen.

Exakt, inte att partnern ska sponsra lyxkonsumtion.

Den paragrafen rör basstandard när barnen vistas i just den familjen.
  • sextiotalist
    whitestar skrev 2020-06-17 13:48:04 följande:

Nähä ok vi säger väl så då.

Du får nog acceptera att du är långt ifrån vad som är syftet med den paragrafen.
  • sextiotalist
    Anonym (Y) skrev 2020-06-19 06:36:29 följande:

Har inte läst alla svaren men det första jag tänkte på var: man måste inte gå till frisör eller köpa en massa nya kläder inför varje årstid. Hår kan man klippa själv, har jag i princip alltid gjort (eller föräldrarna när jag var yngre), och kläder finns second hand, finns säkert även kläder som skänks bort. Och hur mycket behöver man egentligen? Kläderna man har resten av året brukar funka även på sommaren.

Känns mest som att det är flera problem som egentligen inte behöver finnas om man tänker om. Ridläger får man väl helt enkelt skippa om det inte går.

Problemet är snarare att det finns en "öm" moder som vill ha ett liv som hon inte har ekonomi för och verka anse att exmakens nya ska finansiera detta. Och påstår att det finns lagar som styrker detta.
  • sextiotalist
    Anonym (G) skrev 2020-06-19 06:55:00 följande:

Min erfarenhet är dessutom att man för att kunna förstå och alltså tolka lagen ofta behöver gå in i förarbetet till lagen. Vilket även är vad min juriststuderande bror hävdar.

Jag tycker det VERKAR som att man faktiskt tolkar lagen olika.

Försäkringskassan ändrar sina regler utifrån att det valt att tolka lagen annorlunda, även om lagen inte ändrats. Om en myndighet kan tolka en lag på flera olika sätt så tänker jag att lagar faktiskt måste tolkas? Men jag tänker kanske fel? Jag är absolut öppen för att jag har fel gällande detta.

Det stämmer. Det var det första föreläsaren sa, lagtexten är bara en liten del av lagen. Lagen är till största delen förarbetena.
Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?