Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Försörjningsansvar för sambons barn?

Varför är du ens inblandad i diskussionen med hans ex? Det får väl han ta...

• Drottningen1970
    whitestar skrev 2020-06-18 16:34:12 följande:

Nej jag påstod inte tvärsäkert nu hittar du på. Jag skrev att ev. Kan man bli betalningsskyldig för saker till bonusbarn som man lever ihop med. Det beror på hur man tolkar lagen.

Nej det beror inte på hur man tolkat lagen...
  • Drottningen1970
    whitestar skrev 2020-06-15 11:47:22 följande:

Det beror nog på hur dom ekonomiska förhållandena ser ut i familjerna. Om nu TS hade varit gift med pappan till barnen och hon har en väldigt bra inkomst jämfört med mamman så kanske mamman kan kräva att hennes barn ska ha samma förutsättningar som ts o pappans gemensamma. O då kan det bli att TS måste betala för hårförlängningar o.s.v inte för att jag tycker det är rätt utan för att lagen är sådan.

Barn ska ha likvärdiga levnadsvillkor i båda hemmen, det stämmer. Men detta regleras via underhåll som är inkomstprövat och då är det PAPPAS inkomst som räknas. Bonusmamma har aldrig under några omständigheter någon minsta underhållsplikt för andras barn.
  • Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2020-06-18 20:09:10 följande:

Det stämmer inte. (Fetmarkerade)

"I vissa fall kan även en styvförälder bli underhållsskyldig mot barnet till den förälder som denne bor tillsammans med. Det gäller situationen då styvföräldern är gift med eller har eget barn tillsammans med föräldern. En styvförälders underhållsskyldighet bestäms på samma sätt som för en förälder enligt 1 § men gäller inte till den del barnet kan få underhåll från den förälder som den underhållskyldige inte bor tillsammans med (7 kap. 5 § FB).Styvförälderns underhållsskyldighet är alltså enbart subsidiär, det vill säga är understödjande och kommer i andra hand. En styvförälder med god ekonomi kan bli underhållsskyldig till den del styvförälderns ekonomiska förmåga höjer levnadsstandarden i familjen. Syftet med bestämmelsen är att alla barn i en och samma familj ska ha rätt till samma levnadsstandard."

lawline.se/answers/ratt-till-underhallsbidrag-nar-boendeforalder-har-flyttat-ihop-med-ny-partner

Bra om men vet vad man pratar om innan man spottar ur sig en massa påståenden...

Där ser man. Då lärde jag mig nåt nytt. Synd att du inte kunde upplysa mig utan otrevligheterna. Det är roligare att lära sig nya saker då.
  • Drottningen1970
    Anonym (***) skrev 2020-06-18 22:48:41 följande:

Oj oj, det kom från den rätta...

Kvällens garv, jag förmodar du var ironisk.

Absolut inte ironisk. Jag är vetgirig och lär mig gärna nya saker och lär till andra vid behov. Däremot blir jag otrevlig när folk är faktaresistenta och framhärdar trots att de är överbevisade.
  • Drottningen1970

Lagar tolkas hela tiden. Man går till förarbeten och försöker få klarhet i lagens ursprungliga intentioner. Och tolkar utifrån rådande omständigheter. När tolkningarna börjar spretar för mycket på grund av att samhället och omständigheter förändras, så brukar saker prövas i högsta instans för att få till ett prejudikat, så att man får styr på tolkningarna. Sedan börjar processen om i takt med att samhället fortsätter förändras och man i en ny kontext ska försöka applicera befintlig lagtext. Så att lagar inte ska tolkas utan alltid läsas bokstavligen är ju rent nys.

Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?