• whitestar

Försörjningsansvar för sambons barn?

Nej du behöver inte betala nåt så länge ni varken är gifta eller har gemensamma barn.

• whitestar
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-06-15 11:27:38 följande:

Vi är inte gifta. Vi har ett gemensamt barn på 4 år, men hur påverkar det mitt ansvar över hans barn sedan tidigare?

För att alla barnen ska få leva på samma villkor men om jag minns rätt så måste man även vara gifta isåfall. Har kollat upp i familjebalKen vad som gäller då jag har en bonusson. Men vi hade inga gemensamma barn så det spelade ingen roll för oss.
  • whitestar

Nämen gud nu skrev jag fel! Vi har visst gemensamma barn men mamman tjänade mer än oss så vi behövde eg. Inte betala nåt. Fast maken betalade ändå av sina pengar fastän han tjänade dåligt. Men det är en annan historia

• whitestar
    Anonym (J) skrev 2020-06-15 11:40:37 följande:

Men det är knappast relevant när det gäller slingor och ridläger endast för barnen från förra förhållandet?

Det beror nog på hur dom ekonomiska förhållandena ser ut i familjerna. Om nu TS hade varit gift med pappan till barnen och hon har en väldigt bra inkomst jämfört med mamman så kanske mamman kan kräva att hennes barn ska ha samma förutsättningar som ts o pappans gemensamma. O då kan det bli att TS måste betala för hårförlängningar o.s.v inte för att jag tycker det är rätt utan för att lagen är sådan.
  • whitestar
    Anonym (Nej) skrev 2020-06-16 09:37:34 följande:

Det finns INGEN lag som säger att en bonusförälder har skyldighet att betala något för hens bonusbarn. Punlt.

Jo kolla i familjebalKen
  • whitestar

Försökte kopiera länken men gick inget vidare. Står iaf att sambos kan bli försörjningsskyldig för varandras barn om man bor varaktigt tillsammans förälder och barnet det gäller. Detta enligt. 7 kap. Föräldrabalken

• whitestar
    Anonym (J) skrev 2020-06-16 16:38:51 följande:

Citera gärna något dom där bonusföräldern fick betala ridläger , hårförlängningar , eller kanske Louboutin skor och Hermes väska till bonusen mot sin vilja.

Jag har läst familjebalken , men i verkligheten brukar det innebära att barnen ska ha lika bra mat , boende , kläder.

Inte att bonusen ( bonusens andra förälder ) kan kräva lyxprylar av pappans / mammans nya.

TS egna barn får inte allt detta heller , så man kan ej hänvisa till samma levnadsstandard i fallet.

Jag gissade att om den ena partnern tjänar multum så får hen betala för att sina bonusbarns hårförlängningar ex. Om ex. Det gemensamma barnet får det så kanske ev.. a bonusbarn en oxå har rätt till det. Jag skrev så för att ts kanske måste vara beredd på att biomamman anser att ts tjänar tillräckligt o kan dra det vidare till process. Vet dock ej om det dragits till nån process nångång utan ts kan väl googla själv om vad som gäller. Det gör jag när jag vill veta vad som gäller exakt för mig...
  • whitestar
    Ess skrev 2020-06-16 21:51:06 följande:

Det kommer aldrig någonsin att hända att en partner tvingas betala särkullarnas lyxkonsumtion. Tjänar den andra FÖRÄLDERN mkt bra, det krävs riktigt hög lön, så kan hon dra det vidare så att den föräldern får stå för tex dyra hobbys. Men hon kan aldrig någonsin komma och kräva att ts ska ge särkullarna tex en häst bara för att ts egna ungar har en.

Du har fått det helt extremt mycket om bakfoten om du på allvar tror att en förälder kan stämma en utomstående person på underhåll!

TS har ett gemensamt barn med ena föräldern så jag utgick från det.
  • whitestar

I våran familj gjorde vi som så att vi gav biomamman en viss summa pengar varje månad som skulle räcka till allt "extra" som hon köpte. Sen fick hon nöja sig med det o köpa saker efter den summan. Vi gav inget extra utöver den summan.

• whitestar

[quote=80470678][quote-nick]Anonym (G) skrev 2020-06-17 11:59:27 följande:[/quote-nick]Men nu förstår jag inte? Köpte ni inget själva till barnet då? För rimligtvis skall ju båda parter stå för det extra som köps.

Nej vi gav en summa varje månad till biomamman istället för att behöva diskutera vid varje tillfälle vad/om vi ska lägga på barnet. Denna summa lades oavsett vad pappan tjänade (han har egen firma). Så ibland bkev ju våran hushållskassa drabbad då han kunde lägga in mindre pengar till den.

• whitestar
    Anonym (J) skrev 2020-06-17 11:59:40 följande:

Men varför hittar du på saker som svar till TS?

Vad då hittar på saker? Dom hade ju ett gemensamt barn på 4
  • whitestar
    Anonym (J) skrev 2020-06-17 12:51:27 följande:

Men det var väl en frivillig bestämmelse mellan er i så fall ?

Man får såklart ge så mycket pengar / presenter till sina bonusbarn man vill , men det är begränsat vad man kan dömas till att betala med hänvisning till föräldrabalken.

Det jag skrev var hur vi gör inte nån kommentar till familjebalken .därför jag skrev i ett eget inlägg ,typ som ett förslag till TS om hur vi gör i våran familj!
  • whitestar
    Anonym (J) skrev 2020-06-17 12:52:52 följande:

Ja , och det innebär inte att hon ska betala för ridläger och hårförlängningar enligt lagen.

Nähä ok vi säger väl så då.
  • whitestar
    Ess skrev 2020-06-18 09:00:38 följande:

Din man har eget företag och tjänar mkt bra, då är det självklart att hans tidigare ungar får ta del av det. Detta går inte att applicera på ts för hon är inte förälder/vh åt särkullen.

Men sån tur att du vet hit bra min mans firma går. Nej ibland så blir det ingen inkomst för hans firma o ibland går det bra.det är det som är när man har egen firma osäker inkomst.

Mitt förslag var förresten till TS du behöver väl inte kommentera om det är ett bra eller dåligt förslag,det var INTE ett inlägg i nån diskussion om vad som är rätt eller fel.
  • whitestar

Till TS! Läs som sagt i familjebalken kap.7 paragraf 5 om vad som gäller. Sen kan du bestämma själv hur du vill tolka den vad du ska bidra med eller ej

I vårt fall löste vi drt med att ge en summa pengar varje månad till biomamman så fick hon välja själv vilka inköp som var viktiga eller ej. Då bodde barnet varannan vecka o vi gav förståss veckopeng på vår vecka och höll med vardagskläder,busskort till skola bl.a

• whitestar
    Ess skrev 2020-06-18 15:32:40 följande:

Men då finns det ingen anledning att betala extra för ungarna.

Du påstod tvärsäkert att en partner ska betala för särkullarna, vilket är helt fel. Ts är inte hjälpt av dina egenpåhittade lagar och förordningar.

Nej jag påstod inte tvärsäkert nu hittar du på. Jag skrev att ev. Kan man bli betalningsskyldig för saker till bonusbarn som man lever ihop med. Det beror på hur man tolkar lagen.
  • whitestar
    whitestar skrev 2020-06-16 17:31:29 följande:

Jag gissade att om den ena partnern tjänar multum så får hen betala för att sina bonusbarns hårförlängningar ex. Om ex. Det gemensamma barnet får det så kanske ev.. a bonusbarn en oxå har rätt till det. Jag skrev så för att ts kanske måste vara beredd på att biomamman anser att ts tjänar tillräckligt o kan dra det vidare till process. Vet dock ej om det dragits till nån process nångång utan ts kan väl googla själv om vad som gäller. Det gör jag när jag vill veta vad som gäller exakt för mig...

Här skrev jag gissar o kanske i samma inlägg
    whitestar skrev 2020-06-15 11:47:22 följande:

Det beror nog på hur dom ekonomiska förhållandena ser ut i familjerna. Om nu TS hade varit gift med pappan till barnen och hon har en väldigt bra inkomst jämfört med mamman så kanske mamman kan kräva att hennes barn ska ha samma förutsättningar som ts o pappans gemensamma. O då kan det bli att TS måste betala för hårförlängningar o.s.v inte för att jag tycker det är rätt utan för att lagen är sådan.

O här skrev jag kanske. Har aldrig skrivit att TS sKA betala för nåt av det mamman kräver utan att det KAN bli så.
Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?