Silverjenny skrev 2020-06-13 19:44:41 följande:
Det tror jag faktiskt inte, inte vad jag har sett i alla fall. Man tar tag i dem och skäller på dem men slår inte vad jag har sett. Vilka länder är det som fortfarande tillåter barnaga, var är det en accepterad uppfostringsmetod?
Min uppfattning om invandrarfamiljer (om man nu ska generalisera) är att barnen skäms bort och man pussar och kramar dem hela tiden. Barnen är ofta ganska kaxiga och självsäkra som små okränkbara prinsar och prinsessor. Svenskar är mer återhållsamma på alla sätt även med kärleksbetygelser, jag själv känner mig ofta reserverad och lite kall i jämförelse när jag umgås med vänner och familj som är från andra kulturer (jag är ingift i en marockansk familj, har flera utländska vänner och kollegor främst från arabländer och har bott många år utomlands i bl.a Asien och Europa). I min mans familj är det otänkbart att slå ett barn i alla fall, om barnen är olydiga eller dumma får de muntliga förmaningar och skickas kanske bort från gemenskapen kring bordet som straff men aldrig någonsin att någon skulle slå. När jag bodde i England hände det ibland att man såg en förälder daska till sin unge offentligt, jag tror det är mer accepterat där. I Asien kunde man också ibland se föräldrar daska till barnen som bestraffning, inte prygling utan en lätt dask i huvudet t.ex men de allra flesta slår aldrig och är helt emot barnaga även där.
För att sammanfatta så tror jag att det är ovanligare att använda barnaga som uppfostringsmetod öppet här i Sverige eftersom det är så icke-PK, utåt sett låtsas vi alla som att ingen slår. Men barnmisshandel - det som sker i tysthet inom hemmets fyra väggar pga föräldrars maktlöshet, psykisk störning, missbruk etc, är nog minst lika vanligt här. Jag själv fick stryk som bestraffning när jag var liten, hade jag inte städat eller hade jag tappat bort något fick jag själv hämta ett skärp och sen fick jag några hårda rapp på rumpan och benen. Det var såklart ett sätt för min förälder att få utlopp för sin egen stress och vanmakt. Jag lovade mig själv att aldrig någonsin slå mina egna barn och det löftet höll jag, har aldrig och kommer aldrig att slå ett barn.
Väldigt många länder där barnaga är fullt tillåtet. England exempelvis är inte så långt borta. I USA är det fullt tillåtet i många stater. Kommer du till länder som Nigeria, Irak etc så blir de ofta väldigt förvånade när de inser att aga är förbjudet i sverige.Aga behöver inte heller betyda att man får stryk med rottingen utan innefattar även sådant som luggningar, nyp, smisk på handen etc. Det är väldigt mycket mer utbrett hos folk främst från kulturer utanför scandinavien.
Det handlar givetvis i de flesta fall inte om elaka hemska föräldrar utan om föräldrar som älskar sina barn och har fullgod omsorgsförmåga i övrigt.