Skolbyte - arg 14åring
Jag har inte varit med om just det, men som de flesta andra föräldrar har jag varit med om att ta svåra beslut i situationer där det inte känns självklart vad som är rätt och fel och där barnet kan ha en annan åsikt. Jag är också medveten om att även i situationer där barnet håller med när det händer kan barnet komma som vuxen och säga och känna att beslutet varit fel.
Det är ju många gånger det jobbigaste med att vara föräldrer, att man måste ta beslut som gäller någon annan där man inte 100%kan veta vad som är rätt eller fel. Dessutom finns det ju inget facit så man kommer aldrig få reda på det heller. Även om det visar sig att skolflytten innebär problem kan det ju ha varit det bästa valet beroende på vad aom hänt om man inte bytt skola. Men det där om får man ju aldrig veta...
Jag ska ju tilägga att jag är helt ensamstående så jag har också fått ta alla beslut själv. Det är nog för övrigt det jobbigaste med att vara ensamförälder, att inte kunna dela ansvaret. Man får helt enkelt stå för både det bra och det dåliga man gör själv. Och det är naturligtvis jobbigt många gånger. Men samtidigt en del av ens föräldraroll.
Jag vet inte om mitt svamlande hjälper dig. Det jag vill få fram är att även om jag eller någon annan här inte kan säga dig vilket beslut som är rätt så gör du ju ett ansvarsfullt föräldrajobb genom att ta tag i situationen och försöka lösa den. Du har hittat ett sättsom du tror är bäst utifrån den kunskap du har om dina barn. Men dukommer aldrig få veta säkert. Även om det skulle gå dåligt med flytten behöver inte det betyda att beslutet var fel.