• mea08

Herpes och gravid

Jag följer gärna tråden då jag också undrar samma. Har herpes sedan innan och har läst lite att det kan sluta med kejsarsnitt om man har utslag vid förlossning för att inte föra över det till bebis. Men om någon har egna erfarenheter vill jag gärna höra! :)

• mea08
    WilliamWilliam15 skrev 2020-06-10 11:29:35 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam om detta.

Vet du om herpesen kan smitta till bebisen fast man inte får några utslag under graviditeten?

Vad jag har förstått det som är det bara via vaginal födsel, och samtidigt som du har utslag, att bebis smittas. Har dock inte hört från någon som har herpes och har erfarenhet kring viruset vid graviditet och förlossning, det är SÅ tråkigt att det är så tabu att vara öppen med könssjukdomar fortfarande :( 

Men jag hittade denna text:

"Om du var smittad med herpes innan din tredje trisemester eller innan du blev gravid, och du har inga symptom på utbrott när ditt vatten går kommer du att kunna föda vaginalt. I denna situation är risken för att barnet blir smittat av herpes mindre än en procent, enligt Centers for Disease Control and Prevention."

• mea08
    WilliamWilliam15 skrev 2020-06-10 16:04:57 följande:
    Ja, jättetråkigt är det att det är så tabu.

Jag skulle vilja ha lite mer information om det.

Har du pratat med bm/pojkvän om det?
    Jag har mitt första möte på torsdag nästa vecka så ska ta upp det med min barnmorska då och fråga om råd och risker osv. Min sambo är inte lika orolig, han blev dock lika förvånad när han hörde om kejsarsnittet som behövs göras om det finns utslag. Men vi läste lite vidare och hittade lite info om att man rekommenderas att få läkemedel från v. 36 som ska hjälpa till att hålla utbrotten borta fram tills födsel. Ska även fråga efter detta hos barnmorskan då det känns som ett bra alternativ om det inte finns några bieffekter som påverkar bebis, såklart.

Hur långt gången är du? Har du inte tagit upp detta med barnmorskan ännu?
  • mea08
    WilliamWilliam15 skrev 2020-06-10 19:12:56 följande:
    Du får gärna säga till vad du fick för information från din barnmorska.

Jag är i vecka 7 så ska träffa min barnmorska om 2 veckor.

Men om jag fattat rätt så smittar bara herpes till bebisen vid utbrott.

Hur långt gången är du? :)
    Jag är också i v. 7 :) 

Ja det stämmer, men det finns en risk på lägre än 1 % om du inte har utbrott.

Du kan alltid be om ett kejsarsnitt, vad jag har förstått det som har alla rätt till detta så länge de har en bra anledning till varför de önskar det. Tror inte de får neka dig om du vill göra det.
Svar på tråden Herpes och gravid