• AnnaSthlm

Han ska flytta in till mig - mitt hus

Han behöver inte köpa sig in i huset. Dock behöver du för relationens skull fundera på om du vill känna dig som hyresvärd eller familjemedlem där det också är hans bostad.

Jag skulle sikta på att komma överens om boendekostnaden som ni delar på. Det bör vara exempelvis halva räntekostnaden. Jag skulle komma överens om att skaffa ett separat boendekonto (kostar inget) dit ni överför samma belopp varje månad. Från det konto dras räntan, sophämtningen och alla löpande kostnader. Blir det pengar över går de till era resor mm. Ökar räntan eller andra kostnader ökar er inbetalning. Det här skulle bidra till att boendet känns mer gemensamt och mana till ett gemensamt ekonomiskt ansvar än om han hade överfört en "hyra" till ditt personliga konto varje månad. Känn efter.

Som flera redan har skrivit, upprätta ett samboavtal och sedan äktenskapsförord. Det är viktigt att ni båda känner att det finns en rättvisa i er bostadssituation.

Den stora frågan är diverse underhållskostnader som ett husägande medför. När diskmaskinen behöver bytas ut? Nör taket läcker? När trädgården sköts om? När badrummet behöver renoveras?

Kortsiktiga bruksföremål bör ni dela på enligt min åsikt. Så tvättmaskinen och taklagningen hamnar där.

Mer långsiktiga värdeökande kostnader, eg badrumarenovering, behöver ni hitta en lösning. Å ena sidan är det du som äger huset och får ut värdet vid ev separation, å andra sidan skulle han och hans barn använda och sluta på de nya faciliteterna helt gratis, vilket inte är fair i en familj heller.

Så fundera tillsammans och dokumentera det som behövs.

Svar på tråden Han ska flytta in till mig - mitt hus