• möjligt

Han ska flytta in till mig - mitt hus

När han flyttar in så får han ingen rätt till huset vid en eventuell seperation då det inte inköptes för gemensamt bruk. Sambos ärver inte heller varandra så huset kommer att gå till dina barn.

När ni gifter er kan ni skriva ett äktenskapsförord på att huset är din enskilda egendom och det ingår då inte i en eventuell bodelning.

Har ni ett äktenskapsförord på att huset är enskild egendom så kommer det även att ärvas till dina barn utan att först bodelas med din make.

• möjligt
    erimother skrev 2020-06-09 21:04:19 följande:

Hur blir det då med min man och hans barn? Blir han bostadslös? Och kan istället mina barns pappa ta barnens arv och bosätta sig där om barnen fortfarande är omyndiga?

Det är en lite väg fråga, i vilken situation? Om du dör?

Eller om du dör när dina barn är små?

Om ni separerar så blir ju han och hans barn uppenbarligen utan bostad
  • möjligt
    erimother skrev 2020-06-09 21:11:02 följande:

samtidigt skulle det kännas skönt att han köper sig på 50% och jag lever gratis...men hur skulle arvet se ut då för våra barn???

Det beror helt på vilka papper ni skriver.

Börja med att sätta dig ned själv och fundera ut vilka situationer som finns tex separation, hans död, din död etc och skriv ned vad du skulle vilja skulle hända i de olika fallen. Snacka sedan ihop dig med mannen och besök en jurist, det mesta går att reglera med olika papper
  • möjligt
    erimother skrev 2020-06-09 21:12:22 följande:

jag tänkte om jag dör medans vi lever tillsammans och barnen är omyndiga?

Hänvisar till mitt senaste inlägg, fundera ut vad DU vill ska ske
  • möjligt
    Steven01 skrev 2020-06-09 21:25:00 följande:

Tank om en man hade skrivit så herre jävlar vilket liv det skulle bli här då!!

Testa

Tror inte svaren blivit så annorlunda om mannen bett om råd och situationen varit densamma dvs. båda hade stora särkullsbarn och de var i mogen ålder och gemensamma barn inte relevant
Svar på tråden Han ska flytta in till mig - mitt hus