• erimother

Han ska flytta in till mig - mitt hus

Hej,
    Jag och min pojkvän har nu bestämt oss att bli sambo till hösten och gifta oss till julen.
    Han har sedan tidigare ett stort privatlån och har därmed inga möjligheter att köpa in sig i mitt hus vilket jag ändå inte hade velat eftersom OM det inte kommer att fungera mellan oss så vill jag inte gå igenom en massa bodelning, tvister, utköp (med troligtvis förhöjt värde) och risk med ett NEJ till ett nytt högt(re)bolån.
    Idag har jag en inneboende som betalar 5000kr inkl. allt, för att ha råd att täcka alla mina utgifter. Inneboenden kommer såklart "ersättas" av min sambo/man framöver. Fördelen med sambon är att han endast har tillgång till ett litet sovrum, egen badrum och egen kokvrå dessutom är han typ aldrig hemma (och inga egna barn)
    Jag har 3 barn och han har 2 barn och vi har kommit överens om att vi INTE ska ha gemensamma barn och därmed vill jag "ärva" huset till mina barn.
    VI har flera förslag på lösningar och hoppas på få fler förslag här:
    1. ska han flytta in som inneboende? Risken är utanförskapskänsla och inget ansvar...
    2. Köpa in sig i halva huset? Då tar han över mitt bolån typ helt, i eget namn. Nackdelen är då hur "ärvs" huset för våra 5 barn??
    3. öppen för fler förslag...

• Svar på tråden Han ska flytta in till mig - mitt hus
  • erimother

Hur blir det då med min man och hans barn? Blir han bostadslös? Och kan istället mina barns pappa ta barnens arv och bosätta sig där om barnen fortfarande är omyndiga?

• erimother
    BeautifulLiz skrev 2020-06-09 21:03:42 följande:

Blanda inte in honom i ägandet av huset. Gifter ni er, skriv äktenskapsförord.

Man bör alltid gardera sig inför framtiden.

samtidigt skulle det kännas skönt att han köper sig på 50% och jag lever gratis...men hur skulle arvet se ut då för våra barn???
  • erimother
    möjligt skrev 2020-06-09 21:08:45 följande:
    Det är en lite väg fråga, i vilken situation? Om du dör?

Eller om du dör när dina barn är små?

Om ni separerar så blir ju han och hans barn uppenbarligen utan bostad
    jag tänkte om jag dör medans vi lever tillsammans och barnen är omyndiga?
Svar på tråden Han ska flytta in till mig - mitt hus