Tankar kring att byta förskola
Hej alla,
Nu har vi hälsat på den nya förskolan min 2,5 åring ska börja på i augusti pga flytt. Det var ingen rolig upplevelse. Fröknarna kändes oengagerade, stora barn sprang omkring med pinnar och innebandyklubbor viftandes och lekte krig bland de små barnen, ingen sa till dom. En visade mig runt i lokalerna som var jätterisiga, hon sa oengagerat när hon visade ett rum "ja här gör vi lite pedagogiska saker". Lät så oseriöst. Fick absolut ingen bra känsla. Men har redan bytt förskola nu för sonen eftersom vi redan lärt känna många barn i kvarteret har jag tänkt att det ändå är bra för min son att gå i en förskola vi bor jättenära med gång avstånd. Nu måste vi ta bilen, och där han går nu bor alla barn väldigt spritt i staden så det är liksom ingen känsla att barnen leker på fritiden eller att dom kommer följas åt ända till skolåldern. Efter förskolan splittras ju alla där. På nya förskolan går dom ju tillsammans från förskolan till 5an, sen hamnar nog de flesta på samma högstadieskola också då det finns en med cykel/gångavstånd dör de flesta brukar gå som bor i området. Vi bor alltså några minuter med bil utanför en mindre "storstad". Ett litet samhälle kan man säga.
Vad tror ni? Är det ändå en fördel att gå på förskolan nära oss? Jag har som sagt redan lärt känna andra familjer här som har barn i samma ålder som går/Ska börja på nya förskolan också, så vi har pratat om att det är ju verkligen en fördel och mysig uppväxt att kunna springa i mellan varandra och att vi kan hämta varandras barn då vi bor i samma kvarter osv. Jag tycker det låter som en mysig uppväxt, men både hon och jag fick samma negativa känsla utav förskolan. Ni med erfarenhet av att ha det så ni får gärna skriva.