Inlägg från: Anonym (fg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fg)

inflyttad till honom- hans hus

användare2020 skrev 2023-05-27 19:31:55 följande:

Jag är också i samma läge!

Huset är hans men vi bor där tillsammans. Finns en liten oro i bakhuvudet att OM vi separerar eller OM han plötsligt omkommer i en olycka - då blir jag hemlös (hans barn ärver). 

Jag har berättat hur jag känner och det finns ingen lätt lösning just nu. Han vill bo kvar så länge barnen bor hemma och efter det är vi flyttbara till något gemensamt. 

Förutom att jag inte känner total trygghet, tycker jag att det tråkigaste är att vi inte kan planera framåt för huset. Ha en plan för sånt som måste göras, byta tak, byta fönster, större renoveringar osv. Såna utgifter ligger på honom och jag kan inte styra över när han känner att han har råd och inte. Hade vi ägt boendet tillsammans hade vi kunnat lagt upp en gemensam plan/sparande För investeringar. Nu kan jag vara med och påverka mindre förändringar där vi båda betalar, tex tapetsering. 

Kort och gott, jag tycker det är tråkigt att vi inte kan fatta gemensamma beslut och framtidsplaner för vårt boende. 

Man ska passa sig för att flytta in i en annans hus, mycket handlar om just ekonomi där man blir delaktig i driftkostnader, medans den andra kan ta nytta av värdeökningar.

Min mamma gör liknande, hon har träffat hantverkare, elektriker, snickare, dessa har hon varit sambo med, männen har hjälpt till med massor och huset är i toppskick, men inte männen dom är utsparkade.
    Har själv träffat kvinnor med hus, dessa har på liknande sätt vilja bli sambo, har berättat om min mamman för dessa, två har då nämnt att dom har haft en relation för just klara av att få hjälp med huset, kostnad som renoveringar.

Man ska passa sig för att flytta ihop på detta sättet.
  • Anonym (fg)

Glömde nämna mammas strategi.

Genom att bli sambo kunde hon amortera hårt på huset över tio år, hon amortera det hon skulle samt allt sambon betalade till henne i delad boendekostnad.

5 år innan pension hade hon betalt av huset och har bara driftkostnader, som hon nämner, det är pension spar hon gjort, nu bor hon billigt, har en ny man. och har det gott.

Liknande ser jag själv, hade eget hus, levde sambo i 11år, värdeökningen blev mycket mer än det dubbla av hus värdet under tiden, sålde för 2 år sedan kunde köpa en central lägenhet kontant och fick massa pengar över,  skulle jag ensamt betalt huset kostnader skulle inte hus livet varit lika underbart, det hade begränsat ekonomin, men via just delad boendekostnad blev det billigt o bo i hus.

Det är detta man förlorar som inneboende, det handlar om miljonbelopp, inte bara en utan uppåt 3-4 milj. som för mamma, hon köpte när villan kosta 900 tusen, nu värd 3,5-4 miljon, för mig handlade det om att sälja för 6 milj, köpte för 1,6milj, värdeökningar sista 10- 20 åren har varit enorma.

Tänk på detta när ni flyttar in till någon som äger sitt boende.

• Anonym (fg)

Kan fortsätta med flytta in till någon.

Som tidigare nämnt, köpte en bostadsrätt för 2 år sedan, i månaden sålde två grannar sina lägenheter i samma utförande o storlek, bägge fick 1 milj mer än vad jag och dom köpte för bara 2-4 år sedan. Mäklarna vi har många köpare som vill köpa hos er.

Bostadsmarknaden svänger mycket snabbt o sällan till det sämre utan oftast stora kliv uppåt.

Hade jag flyttat in till någon annan för 2 år sedan hade jag förlorat lite drygt 1 milj i värdeökning.

Svar på tråden inflyttad till honom- hans hus