• Findus12

inflyttad till honom- hans hus

Hej familjeliv!

Jag är nybliven sambo sedan lite drygt fem månader tillbaka. Jag sålde min lägenhet och flyttade ihop med en helt underbar man och vi har det toppen ihop. Han äger ett hus, en mindre gård för att vara exakt. När vi blev tillsammans hade han nyligen "skilt sig". Eg var dom väl inte gifta mer än på pappret men. Han gifte sig med henne för att hon skulle känna att gården och deras hem var "lika mkt hennes" för att göra henne delaktig. Lite drygt 2 månader senare stack hon.

Hur som, det känns sådär överlag att flytta in i någon annans hem igen. Jag har gjort det en gång tidigare och är väl bara glad att jag inte lade ner mer tid och pengar på det stället än jag gjorde.För jag blev totalt bränd av den mannen och det var bara utnyttjning på hög nivå från hans sida.

Men nu bor jag iaf med min nya sedan vi levt som särbo i lite drygt ett år. Han pratar om allt som att det är "vårat" medan jag är lite mer att det är "ditt och mitt". Jag menar jag tycker inte riktigt han kan säga att det är "vårat hus" för på pappret är det inte vårat hus. Det är hans. Tar det slut är det jag som står utan hem och har ingen laglig rätt till någonting. Medan han säger att "så länge du stannar med mig och inte drar så är allt mitt "vårat". Han blir upprörd å arg när jag säger "ditt och mitt". Min hund, hans hund etc.

Vi håller på och renoverar huset och jag är involverad. Det är dock han som betalar allt och det kan kännas lite sådär för min del eftersom saker kostar. Och det är dessutom lite sådär känslomässigt att lägga ner så mkt tid och energi på något som inte är mitt överhuvudtaget. Inte en bräda, inte en spik. Ingenting. Jag vill ju liksom inte stå där om 5 år och återigen lagt ner massor av energi och tid på något som inte gett mig någonting i slutänden. Visst, jag tänker värsta tänkbara scenario. Enklast hade ju varit att sälja och köpa någonting tillsammans- men pga läget och närheten till en verksamhet han jobbar med och behöver kunna vara där på någon minut dygnet runt så är det desto svårare. Han är heller inte så pigg på att jag ska köpa in mig, eller lägga ner massa pengar där för att han inte ska behöva köpa ut mig för en massa pengar om det skulle skita sig- men det utgår han såklart också för att det inte kommer göra utan vi är "ämnade för varandra". Men att om grannfastigheten som är hans högsta dröm att förvärva blir till salu så ska vi då köpa den tillsammans. Men om det inte blir så då? Då ska jag stå där utan "bostad" och ägna hela mitt liv åt någon annans hem. Det känns sådär. Jag behöver inte betala överdrivt mkt hemma. Jag står får halva räntan och hälften av alla löpande kostnader.  Vi har ett gemensamt konto där vi sätter in samma belopp varje månad vardera där gemensamma räkningar och mat betalas ifrån. Han tycker även att vi ska låta djurens försäkringar dras därifrån (det är till hans nackdel eftersom min hunds försäkring är dyrare än hans).  Därefter har han sagt att han "sparar" pengar i sina fastigheter och att jag å min sida kan sätta in pengar på mitt eget sparkonto för att vi i framtiden ska kunna köpa en fastighet om det dyker upp något. Sunt tänk.

Men om den där grannfastigheten aldrig blir till salu. Ska jag leva såhär i hela våra liv då? Lägga ner massor av tid på hans fastighet och inte känna att jag har någon trygghet och att allt vi gör och all tid vi lägger ner är till hans fördel? Visst, han har sagt att det jag evt kommer lägga ner komer jag få tillbaka om vi går isär. Men det är så tråkigt att känna att vi inte är där på samma villkor... :/ Det hade varit så mkt enklare om vi köpt något eget ihop som var "vårat" och inte hans... 

• Svar på tråden inflyttad till honom- hans hus
  • Findus12
    Anonym (K) skrev 2020-06-08 09:01:26 följande:

Kan du köpa in dig i huset?

Saken är väl dels att han tycker att det ska vara "hans" och att om det tar slut så betalar han tillbaka mig för tid å pengar jag lagt ner. Men han vill inte att jag ska betala renovering och en massa saker för att han inte ska behöva vara skyldig mig en massa pengar OM det skulle hända något. Däremot är väl han den som är mest övertygad om att vi är ämnade för varandra. Jag är desto mer osäker pga tidigare erfarenheter och att bli bränd. 

Det känns sådär också att köpa in mig på en fastighet som han först köpte jättebilligt- avverkade skog för att betala en del av renoveringen. Och sedan har värdet höjts rejält av fastigheten och sedan ska jag köpa in mig och han ska "tjäna pengar på mig". Känner att vi inte riktigt går in i det på samma villkor alls då. Jag ska köpa in mig på dyrare än vad han gav för stället men då på "hälften". Känns lite som att man tjänar pengar på mig- och jag som dessutom gjort betydligt mer jobb på stället än hans tidigare "flickvän" som han gifte sig med på pappret för att hon skulle bli delägare.

Rent konkret skulle jag föredra att han och jag köper oss ett helt annat ställe där jag kan känna att vi gör det tillsammans- på precis samma villkor. Kommer nog aldrig känna ett lugn i detta förens jag har lika stor trygghet i det vi gör tillsamans som honom.. 

• Findus12
    Anonym (K) skrev 2020-06-08 09:01:26 följande:

Kan du köpa in dig i huset?

Det är liksom svårt. Jag är ju absolut inte ute efter att "ta något som är hans". Önskar bara att man kunde känna att vi gör det tillsammans. Det är vårt gemensamma hem. Just nu känner jag mig bara som en inneboende- även om jag får vara med och bestämma och tycka till minst lika stor del- och att han lyssnar på mig så kommer jag aldrig ifrån tanken att allt vi gör- det gör vi till hans fördel. Inte till min. Får höra att han har "renoverat ett visst rum för min skull".. Å då känner jag väl bara: Ja det var snällt att du renoverade ett rum i ditt eget hus som höjde ditt eget hus i värde så att du kan få mer pengar för det den dagen du säljer det- för min skull som inte äger en pryl förutom mina egna saker som finns i huset. .. Haha oj nu kanske jag lät lite bitter.. Men ja :) 
  • Findus12
    Anonym (Inneboende? :/) skrev 2020-06-08 08:50:44 följande:

Jag är i precis samma situation! Jag ska inom kort flytta in i min partners hus. Och jag känner precis likadant. Jag har inte lust att investera flera år av energi och omsorg till ett hus som bara kommer ryckas bort från mig om nåt händer. Om det otänkbara händer och han avlider tex- då blir jag hemlös.

Om vi går isär kan han kasta ut mig och jag blir hemlös- står på ruta 1 igen. Vi har ännu inte hunnit diskutera igenom det här och hur vi ska göra ekonomiskt men detta kommer jag va tydlig med att det accepterar jag inte i längden.

Just nu den första tiden är väl lugnt eftersom jag ändå står på ruta 1 nu (hyreslgh) så hade inte blivit nån skillnad. Men på lång sikt vill ju jag också "bygga upp" mitt/vårt liv och inte känna mig som en inneboende typ!

Bara den saken hur man ska känna sig "hemma" när man flyttar in till nån annan. Jag vill ju att vi börjar titta på nåt gemensamt så småning om iaf om vi ska ha en framtid ihop.

Jag vet inte hur man kan lösa detta tills man köper nytt ihop. Om den som inte äger huset betalar betydligt mindre så har man visserligen chans att spara mer till framtida husköp och genom det trygga sin framtid något.

Men för oss kommer det också va svårt att köpa nåt då det måste ligga i ett visst område och uppfylla vissa krav.

En sak är säker - man ska aldrig tänka så att man "alltid" kom mer leva ihop för att man har det så bra ihop... Vad som helst kan hända. Man tror att man känner sin partner och sig själv men allt kan hända!

Det är svårt dilemma... Man vill ju vara där på samma villkor. Investera lika mkt tid å energi på huset... :/ 
  • Findus12
    Jamesdio skrev 2020-06-08 13:50:13 följande:
    Det känns nästan som att det är att han gifte sig med sin förra flickvän som är problemet för dig? Du vill gifta dig till halva huset? Varför vill du inte betala dagens marknadsvärde (eller hälften av) för att få äga hälften? 
     Ursäkta jag tror jag klargjorde mkt tydligt ovan att jag inte är ett dugg intresserad av en sådan lösning eller att "roffa åt mig" något som inte är mitt. Men du kanske inte kan läsa? Det ligger inte i min natur. Jag är som person sådan som alltid vill dra min del av lasset och göra rätt för mig och tillhör inte en av alla de "råttor" som vill leva på andra och allra minst min partner". Så vad du känner det får tala för dig. För du snackar inte ett dugg om min situation. Jag känner som jag skrivit tidigare att jag inte är intresserad av att han ska "tjäna en hacka" på mig med tanke på att han köpte huset för under marknadsvärdet rakt över disk utan mäklare  och att det nu högst troligtvis är värd mer än det dubbla bara lite drygt 1,5-2 år senare. Då ska jag göra honom skuldfri medan jag ska ta över hans lån? Nä för mig känns det inte rimligt. 

Jag känner oavsett att jag aldrig kommer kunna vara där på samma villkor som honom. Det är och kommer alltid vara hans hus oavsett om jag hypotetiskt skulle köpa mig in eller inte. Det är något som han köpte och som han hade som livsprojekt med sitt ex som han gifte sig med på pappret för att hon skulle vara delaktig och känna att det var hennes hem. Jag skulle ALDRIG Någonsin gifta mig på pappret för dom premisserna utan för mig är giftemål något man gör en gång i livet av helt andra orsaker: ren kärlek och inte för att lösa det "materiella". 

För min del känns det som den mest rättvisa formen är att han och jag- om han nu vill ha ett liv med mig får släppa sitt hus och att vi köper någonting gemensamt där vi båda är med från ruta 1 på exakt samma villkor. Jag tänker inte göra om samma tabbe igen och lägga ner massor av tid och energi på ett hus för att sedan bli totalt bränd och lämnad på gatan med mina djur till ingenting. När man är 30+ så vill man bygga framtiden och det kommer jag aldrig kunna göra för min egen del som "inneboende" i någon annans. Och det känns helt värdelöst att planera renoveringar etc av någon annans grejor och bara känna att man skänker bort allt till någon annan när man från ena dagen till den andra kan bli utkastad som sopor- för det var precis så det blev sist.
  • Findus12
    Anonym (K) skrev 2020-06-08 13:17:40 följande:
    Men om du köper in dig, inte nödvändigtvis 50%, tror du inte det kommer göra att du känner dig mer delaktig även ekonomiskt?

Om du köper in dig får du ju betala. Du tar inget som är hans.

Jag är ju inte intresserad av att någon annan ska tjäna några pengar på mig. Att han pga att han köpte det långt under marknadsvärdet sen ska göra att han två år senare ska gå skuldfri och jag ska bära hela lånet pga att han träffade mig två år efter. Känns inte riktigt rimligt i mina ögon å det skulle heller inte få mig att känna att vi är där på samma villkor- utan bara att an skulle ha tjänat en massa pengar på mig. Jag personligen hade inte heller valt att köpa just den fastigheten utan vill leva lite mer avskilt från stora vägar då vi har vägen precis utanför. För min del så känner jag att man inte kan vara med på samma villkor om man inte köper en fastighet tillsammans från scratch. Att man gör det tillsammans hela vägen. 

Ibland kan jag känna mig okej med lösningen, men jag återkommer alltid till den punkt att jag känner att jag inte tänker bli bränd igen. Jag är redan 30+ och jag tänker inte stå där som 40+ och fortfarande inte ens äga huset jag själv lagt ner massa tid och energi och pengar på för att sdan stå utan någonting. Jag skulle tom kunna tänka mig att vara särbo för att ha tryggheten i att verkligen äga min egen bostad och inte känna mig som en inneboende i någon annans där jag från början inte ingick i planeringen överhuvudtaget.. Nä jag finner ingen sinneesro i denhär situationen efter det jag varit med om i min tidigare relation- och dels för att jag börjar bli så pass "gammal" nu. Ska jag lägga ner energin på något ska det vara "vårat" på pappret och inte "hans" men heta vårat i folkmun. Vill inte fortsätta bygga på hans utan på "vårat" som vi startat och gått i tillsammans.

• Findus12
    Anonym (Nemas) skrev 2020-06-08 17:44:16 följande:

Låter vettigt. Du bor billigt verkar det som och kan då spara undan en hel del egna pengar.

Sedan kanske sparkonto inte är bästa placeringen för större belopp.

Fast jag är ju inte ute efter att lägga pengarna på ett sparkonto nu när jag är en bit över 30 år och det planeras barn etc. Det som står framför min dörr är att skaffa mig ett hus som jag äger. Jag vill ju inte direkt vänta 10 år till när priserna är ännu högre. Jag känner rent spontant att jag skulle vara beredd att vara särbo för att kunna gardera mig med en trygghet och något att lägga ner min tid på än motivationen att göra som jag alltid gjort- planera och lägga ner tid och energi på någon annans grejor som inte är mina.
  • Findus12
    Anonym (Snåle fan) skrev 2020-06-08 19:31:43 följande:

Nu hängerr jag inte med, vad menar du med att investera tid och energi och du inte har nåt?! Du har ett hem, du bor tillsammans med en man som betalar renovering för att du ska trivas och du funderar på om du ens ska bidra med lite till och energi. Skämmes på dig.

Det handlar väl inte om det? Har precis skrivit att jag inte trivs med upplägget eftersom jag vill att vi ska vara där på samma villkor och att jag och han ska bidra med lika mkt i alla investeringar- men det funkar inte så när jag inte äger ett skit och att han vill fortsätta ha det så för att inte behöva köpa ut mig om det skiter sig? Så vad är det som är så svårt att förstå?? Jävla idiotiska anklagelser.. sjuka människa...
  • Findus12
    Anonym (Snåle fan) skrev 2020-06-08 19:31:43 följande:

Nu hängerr jag inte med, vad menar du med att investera tid och energi och du inte har nåt?! Du har ett hem, du bor tillsammans med en man som betalar renovering för att du ska trivas och du funderar på om du ens ska bidra med lite till och energi. Skämmes på dig.

Jag har inte ett hem. Min nya sambo har ett hem. Från ena dagen till den andra står jag hemlös och lottlös. Har sedan jag var liten fått lära mig den hårda vägen att man behöver sopa för sin egen dörr och har aldrig haft något riktigt hem otrygg uppväxt. Föräldrar som skitit i en etc. Personer har svikit och den enda jag kunnat förlita mig på är mig själv. När jag släppte allt det blev jag totalt bränd och skulle ta mig därifrån på en dag 20 mil hemifrån. Hitta ett nytt hem till mig och mina djur på en ort där jag inte kände någon. Så ursäkta mig om jag inte förlitar mig på att allt är guld och gröna skogar när mitt hem bara är mitt så länge den jag bor med tycker det. Förra gången gick inte så väl, mådde så dåligt att jag gick på mediciner med dubbla psykologer för att ens orka fortsätta leva. Den ekonomiska förlusten var bara en del. Givetvis är jag mer försiktig nu och kommer aldrig sätta mig i den situationen igen. Japp, flyttade ihop. Vet inte vad man ska känna men känner desto mer att jag behöver äga mitt eget boende för att känna en trygghet och inte hamna i samma utsatta situation igen. Bedrövligt med sånna jävla anklagelser. Precis sånna som dig som gör att man drar sig för att ventilera.. nättroll...
  • Findus12
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-08 19:27:16 följande:

Jag förstår inte, varför flyttade du in hos honom? Du har valt själv och sitter nu och gnäller. Vad trodde du skulle hända när du flyttade in hos honom?

Jag vet väl inte vad som händer och skulle hända? Hur saker skulle kännas. Nu är det till att ta nästa steg om hur man vill ha det. Jag ville väl ventilera över situationen med andra i liknande situation eller som helst varit i liknande situation. Verkar vara väldigt tabulagt när man vill ha trygghet för sig själv i sitt eget liv pga tidigare erfarenheter? Och när man har en rejäl känsla för att man vill vara med på samma villkor. Är ingen golddigger som tycker att ?mannen sk betala allt? utan föredrar att man bygger sin dröm tillsammans...
  • Findus12
    Anonym (Inneboende? :/) skrev 2020-06-08 20:10:06 följande:
    Hur gick det till i din tidigare relation när du blev bränd? Hur länge levde du i hans hus då och hur gjorde ni ekonomiskt när ni levde tillsammans?
    mitt ex hade ett hus sedan tidigare. NU var vi inte ilag i mer än ett år men enl hans konstellation så skulle han amortera på sina lån och jag skulle betala ALLA löpande kostnader som el etc. Elen var snordyr och gick på upp emot 6000kr/månaden på vintern dåvi bodde i norra sverige med ett gammalt dåligt isolerat hus som var i behov av totalrenovering. Mögelskador etc. När jag sa att jag inte tycker att det verkar vara en bra deal för mig att jag skulle betala allt som gick rakt ut i ingenstans medan han skulle betala sådant som i princip gick rakt ner i hans egen ficka så tyckte han att jag var "småaktig" och att det var orättvist om jag hade mer pengar kvar i slutet av månaden än honom. Han spenderade alla sina pengar på skit och "leksaker" och i slutänden fick vi ändå leva på mina sparade pengar. Han sa också att nu i början av relationen så är det jag som tar störst risk i att "förlora pengar" men att hans tanke var att skriva in mig på fastigheten när vi varit tillsammans lite längre och att då i slutänden var det han som "tog störst risk". 

Han utnyttjade mig och slängde ut mig som sopor. Jag hann inte ens flytta ut mina saker innan han hade tagit hem en ny tjej. Skulle även lämna fastigheten samma dag som han bestämde sig med både hästar, hundar och katter- och jag hade absolut ingenstans att ta vägen i en stad som inte var mitt hem. 
  • Findus12
    Anonym (K) skrev 2020-06-08 20:22:30 följande:

TS, om du fick önska, vad vill du ska hända? Vad vore det allra bästa?

Om vi nu ska leva tillsammans så tror jag det enda rätta är att vi får köpa oss en ny gård som vi kan förvalta tillsammans och investera i på samma villkor. 
  • Findus12
    Anonym (....) skrev 2020-06-08 20:29:28 följande:
    Detta är vad som känns lite bakvänt i resonemanget. Han har tjänat pengar på sin fastighetsinvestering, inte dig.

Även om han skulle vilja sälja och gå ihop och köpa något gemensamt så skulle ni ju vara på helt olika ekonomiska platser, han kommer ju då att kunna lägga sin halva kontant och du kommer att behöva låna till hela din

Ja men i och med att jag är där, sköter ALLT obetalt arbete i hemmet och även det mesta som är utanför medan han är borta på dubbla arbeten varje dag. Jag målar å fixar och gör iordning i renoveringen. Och sedan ska jag köpa in mig på halva värdet av fastigheten om den värderas idag och göra honom skuldfri? Jäkligt bra deal. 

Nä jag skulle inte betala dom pengarna för den fastigheten med det läget. Utan köper hellre något där vi kan börja om från ruta 1 tillsammans- helt oavsett om han har mer pengar till kontantinsats än mig (eller ja de kommer han ju inte ha eftersom han inte lär sälja den fastighet han redan har). 

Jag vill ju också kunna investera i ridbana etc. Men allt jag gör gör jag isåfall för honom som blir investeringar till honom om vi går isär. Alla pengar jag lägger ner i fastigheten är ju ingenting jag får tillbaka. Så går det som med mitt ex så har jag gett bort hundratusentals kronor.  Då investerar jag hellre dom pengarna i en fastighet där jag har lika stor del i.

• Findus12
    Dexter dot com skrev 2020-06-09 06:43:17 följande:
    Men hur menar du att situationen du är i nu skiljer sig från förra gången? I mina ögon sitter du ju precis i samma situation om han bestämmer sig för att kasta ut dig.

Ja och det är väl i den situationen som jag varit obekväm i redan från första början vilket vi även haft x antal diskussioner om, jag och denhär nya förälskelsen. Han vet precis vad jag gått igenom och lovar mig dyrt och heligt att det inte kommer vara så. Efter allt jag varit med om så kommer jag dock aldrig känna mig helt säker och hemma och trygg i något där jag inte själv har en del i. Det blev uppenbart nu efter flytten. Tidigare erfarenheter gjorde väl större avtryck än vad man från början trodde dom skulle göra? 

Det är ju inget nytt dilemma utan detta har varit på diskussion sedan dag ett. Det som skiljer sig är att jag nu inte bara är 20 mil utan över 70 mil "hemifrån". Jävligt dumt jag vet. Men vad gör man när kärleken slår till och det känns rätt? Men man uppelever också känslor mm på nytt och nya oroligheter pga tidigare erfarenheter. Så får man på något vis hitta lösningar med tiden som funkar. Men som sagt, kände för att ventilera med personer som är eller har varit i liknande situation. Det är rätt skönt när ens tankar och känslor även upplevs hos andra människor runt om och man inte är "ensam".

• Findus12
    Jamesdio skrev 2020-06-09 16:12:59 följande:
    På vilket sätt skulle det vara du som orsakar att hans fastighet har ökat i värde? Köper man in sig får man väl ge det marknadsvärde som huset har nu och inte när han köpte det. Var glad att han har kunnat göra en vinst istället.

Men jag ser bara en lösning och det är att du tar dina djur och flyttar ut till ett eget hus om han inte vill sälja sitt hus och flytta. OM han går med på att sälja och flytta ska han då gå in med lika stor (eller liten) kontantinsats som du och spara resten av pengarna till sig själv? 

Varför flyttade du dit om du inte ville leva på dessa villkor?
    Handlar för min del att man skapar sig sin framtid tillsammans och det är ju inte direkt hastigt gjort att flytta ihop efter mer än ett år på långdistansförhållande. Är man en bit över 30 och utan barn så lär man välja att antingen avsluta det eller gå vidare. Man blir knappast yngre å tycker man att man hittat rätt ska väl inte att han redan bor i ett hus vara det som gör att: Nej allt annat känns rätt men eftersom han har hus så skiter vi i det? ..  Jisses!

Är väl inga konstigheter att man vill skapa ett liv tillsammans och om man ska ha ett liv tillsammans ska väl inte hela livet vara att han ska betala allt som rör huset och båda ska lägga ner massa tid- och jag som är hemma mer ska lägga ner mer tid- för att sedan riskera att gå helt lottlös medan han får en rejäl vinst på sin bostad och jag står helt utan försäkring. Ungefär som att betala in aktiekapital till den andra utan att någonsin ha en trygghet i avkastningen själv.
  • Findus12
    Anonym (Julie) skrev 2020-06-09 17:43:19 följande:

Känns lite som att du själv gör extra problem för dig själv? Förstår helt vad du menar med att situationen inte blir trygg för dig och kan förstå att du inte visste till 100% hur situationen skulle bli innan flytt. Men din sambo försöker ju hjälpa till att fixa det, ge dig mer trygghet t.ex. genom att du köper in dig. Du måste ju inte köpa in dig till 50% heller eller till marknadspris. Ni kan ju själva bestämma vad som är rimligt för er. 

Men det känns ju också som att du tycker att allt bara är fel just nu? Huset kommer aldrig kännas som ditt, du vill inte köpa in dig, du vill inte engagera dig i vad som händer med huset och du verkar överlag rätt bitter. Vore inte det bästa att du flyttar till något eget tills grannhuset eventuellt säljs eller tills ni kan köpa något annat hus gemensamt?

Han har inte gett mig nåogn trygghet i att jag ska köpa in mig? Han äger å det har aldrig varit på tal- NÅGONSIN om att jag skulle köpa in mig.

Tro mig jag kollar andra alternativ och mannen är inte främmande för att köpa något tillsammans. Han har ju sagt att han ska äga sitt hus och OM grannhuset blir till salu så köper vi det tillsammans- en fastighet han har spanat in länge. Dock säger den äldre damen som bor där att det aldrig ska säljas- och detsamma säger hennes son. Så känner väl mest att jag kan ju inte gå runt å vänta på något som kanske kommer ske i framtiden men sannolikt aldrig kommer bli av. En förutsättning att  det ska kännas bra är ju att jag också har någon form av trygghet på denna plats om vi nu ska bygga hela livet tillsammans. Då kan vi inte ha "ditt och mitt" och var och en ska ha sin egen ekonomi och sina egna grejor om vi ska ha barn å grejor- vilket han pratar om relativt ofta och vill- helst nyss. Jga kan inte sätta mig i samma sketna situation igen. Jag har även sagt att jag kan tänka mig att vara särbo om det är så- och att jag köper något i närheten för att trygga min egen framtid. Jag vill aldrig någonsin vara med om samma skit igen som jag var med om för ett par år sedan. Tog lång tid innan jag återhämtade mig efter den händelsen. 

• Findus12
    Anonym (K) skrev 2020-06-09 16:39:46 följande:

Varför var det så bråttom att flytta 70 mil till en man med gård? Kan du ha hästar hemma där?

Hur kan det vara "brottom" att flytta ihop efter över ett år på långdistansförhållande på över 70 mil där jag var den enda som var "fri nog" från åtaganden och kunde åka för att träffas? Då lär man bestämma sig för att antingen satsa eller skita i det. Tror att de flesta hade flyttat ihop betydligt mkt tidigare. Är man en bit över 30 år gammal så kan man inte sitta passiv i baksätet om man ska han ågon form av framtid att bygga med någon, framförallt när man dessutom inte har några barn än och den biologiska klockan börjar ticka...
  • Findus12
    Anonym (K) skrev 2020-06-09 16:39:46 följande:

Varför var det så bråttom att flytta 70 mil till en man med gård? Kan du ha hästar hemma där?

Hur kan det vara "brottom" att flytta ihop efter över ett år på långdistansförhållande på över 70 mil där jag var den enda som var "fri nog" från åtaganden och kunde åka för att träffas? Då lär man bestämma sig för att antingen satsa eller skita i det. Tror att de flesta hade flyttat ihop betydligt mkt tidigare. Är man en bit över 30 år gammal så kan man inte sitta passiv i baksätet om man ska han ågon form av framtid att bygga med någon, framförallt när man dessutom inte har några barn än och den biologiska klockan börjar ticka...
  • Findus12
    Vinterankan skrev 2020-06-09 12:28:10 följande:

Jag tycker du låter lite besatt av ditt och mitt och att han absolut inte får tjäna något på dig. 

Som jag uppfattat det så har du fått följande:

* Billigt boende
    * En sambo som ser dig som en jämlik part i boendet i allt utom det ekonomiska
    * Pengar på banken från lägenhetsförsäljning som du kan investera
    * Pga billigt boende har du stora möjligheter att spara ännu mer pengar att kunna använda om det skiter sig och du behöver skaffa något eget
    * Slipper alla oförutsedda utgifter som kan komma med ett boende

Om det var så att din sambo ständigt påpekade att det minsann är hans hem och att du inte har något inflytande över inredning, renoveringar mm då skulle jag tycka att du hade mer fog för din kritik. Men nu verkar han ju snarare vara mån om att du ska känna det som ditt. 

Är det konstigt att man behöver en mer definitiv trygghet i sitt liv efter erfarenheter att ord just bara är ord? Jag litade helt blint på mitt ex. Trodde att detta var "this is it" och blev totalbränd och satt på bar backe i en stad som inte var min med djur etc. Min dröm är att bygga mitt liv tillsammans med personen som är "mannen i mitt liv" och att man lever i ett jämlikt förhållande. Bara för att det finns golddiggers som är supernöjda med att behålla alla sina egna pengar och ha mannen som betalar allt så behöver ju inte alla vara på det viset? Är det fel att vilja äga sitt boende och göra rätt för sig? Märks rätt tydligt att många är födda med en silversked i munnen och inte bryr sig om att vilja göra rätt för sig och är nöjd om den andra betalar. Men sån är inte jag och det ska jag inte ha någon kritik för. Det är inte  något onormalt eller negativt att vilja ha en trygghet när man flyttat. Det är inte onormalt att vilja ha en ekonomisk trygghet och trygghet i att man äger sin egen bostad och inte från en dag till en annan blir satt på bar backe. Jag skiter fullständigt i att sätta pengarna på ett konto. Det är inte där jag vill ha dom. Jag vill ha dom i investeringar som gör skillnad för mitt liv- där jag kan dra nytta av dom varje dag. Se att jag bygger något. Att jag får det liv jag vill. Att veta att jag alltid har ett hem att komma hem till. Att om jag ska föda hans barn framöver inte riskerar att bli satt på bar backe och bli tvingad att bosätta mig i en hyresetta i en förort för att ha råd.  I denna bostadsbrist som råder är det dessutom inget jag vill vara med om att vara helt utan trygghet.

Jag blir uppriktigt sagt ledsen över alla jävla påhopp. Mitt ex sa liknande saker. Men från ena dagen till en annan hade han bytt ut mig och dragit hem en ny tjej innnan jag ens hade flyttat ur hans hus. Jag vill inte stå där sedan när jag är 40+ utan en investering i ett hus- som är den bästa investeringen som man kan göra i livet. Jag har drömt om hus och egen gård sedan jag var liten. Är jag då egoistisk att jag BEHÖVER och vill ha det i mitt liv? Lika som att andra drömmer om barn och skaffar barn så fort man blivit byxmyndig?  Men helt plötsligt är det egoistiskt att vilja köpa sitt eget boende.

MIN DRÖM ÄR ATT HA EN TRYGGAD FRAMTID! Jag har haft ett rent jävla helvete under min uppväxt utan ett stabilt hem. Jag blev satt på bar backe efter en massa tomma ord från mitt ex i min förra relation. Är det så konstigt då att jag efter alla mina uppoffringar jag gjrot för denhär mannen att om vi ska bygga vårt liv tillsammans så ska vi göra det på riktigt och under samma förutsättningar.
  • Findus12

Har dessutom aldrig ljugit om vad jag drömmer om och vill ha i mitt liv. Att jag vill bygga mitt liv tillsammans med någon med gemensamt boende och drömmar har jag varit klar med från dag ett.

Svar på tråden inflyttad till honom- hans hus